
Bygget av en ny lager- och logistikanläggning i Landskrona har inletts. I slutet av mars togs första spadtaget för industrifastigheten Segelflygaren 7 på Örja industriområde, där Acrinova uppför 3.145 kvadratmeter för HT Emballage, ett företag specialiserade på återvinningsbara förpackningar i wellpapp. Anläggningen får moderna lösningar för lager och godshantering, inklusive solceller och luftvärmepump för fossilfri drift. Inflyttning väntas i slutet av året. – Vi ser fram emot att komma på plats lagom till vårt tjugoårsjubileum nästa år, säger vd Viktor Nilsson.

Bygget av en ny lager- och logistikanläggning i Landskrona har inletts. I slutet av mars togs första spadtaget för industrifastigheten Segelflygaren 7 på Örja industriområde, där Acrinova uppför 3.145 kvadratmeter för HT Emballage, ett företag specialiserade på återvinningsbara förpackningar i wellpapp. Anläggningen får moderna lösningar för lager och godshantering, inklusive solceller och luftvärmepump för fossilfri drift. Inflyttning väntas i slutet av året. – Vi ser fram emot att komma på plats lagom till vårt tjugoårsjubileum nästa år, säger vd Viktor Nilsson.

Bygget av en ny lager- och logistikanläggning i Landskrona har inletts. I slutet av mars togs första spadtaget för industrifastigheten Segelflygaren 7 på Örja industriområde, där Acrinova uppför 3.145 kvadratmeter för HT Emballage, ett företag specialiserade på återvinningsbara förpackningar i wellpapp. Anläggningen får moderna lösningar för lager och godshantering, inklusive solceller och luftvärmepump för fossilfri drift. Inflyttning väntas i slutet av året. – Vi ser fram emot att komma på plats lagom till vårt tjugoårsjubileum nästa år, säger vd Viktor Nilsson.

Krinova stärker sin roll som motor för företagsutveckling i nordöstra Skåne. Under 2023 skapades 570 jobb i de 350 bolag som fick stöd, och omsättningen i dessa har ökat med 57 procent på fem år. Förra året sökte sig 76 nya företag till Krinova, som nu får fortsatt förtroende från både Vinnova och Tillväxtverket. Satsningen på livsmedelssektorn lyfts fram som särskilt viktig. – Att se konkreta resultat av vårt arbete – i form av nya jobb, ökad omsättning och stärkt innovationskraft i bolagen – är ett kvitto på att vi gör skillnad, säger inkubator-vd:n Ulrika Hasselgren.

Krinova stärker sin roll som motor för företagsutveckling i nordöstra Skåne. Under 2023 skapades 570 jobb i de 350 bolag som fick stöd, och omsättningen i dessa har ökat med 57 procent på fem år. Förra året sökte sig 76 nya företag till Krinova, som nu får fortsatt förtroende från både Vinnova och Tillväxtverket. Satsningen på livsmedelssektorn lyfts fram som särskilt viktig. – Att se konkreta resultat av vårt arbete – i form av nya jobb, ökad omsättning och stärkt innovationskraft i bolagen – är ett kvitto på att vi gör skillnad, säger inkubator-vd:n Ulrika Hasselgren.

Krinova stärker sin roll som motor för företagsutveckling i nordöstra Skåne. Under 2023 skapades 570 jobb i de 350 bolag som fick stöd, och omsättningen i dessa har ökat med 57 procent på fem år. Förra året sökte sig 76 nya företag till Krinova, som nu får fortsatt förtroende från både Vinnova och Tillväxtverket. Satsningen på livsmedelssektorn lyfts fram som särskilt viktig. – Att se konkreta resultat av vårt arbete – i form av nya jobb, ökad omsättning och stärkt innovationskraft i bolagen – är ett kvitto på att vi gör skillnad, säger inkubator-vd:n Ulrika Hasselgren.

En ny rapport pekar ut Göteborgsregionen som unikt stark i Sverige – med både växande tillverkning och kunskapsintensiva tjänster. Här har sysselsättningen bland högutbildade ökat snabbare än någon annanstans sedan 2010. – Det har sannolikt bidragit till Göteborgsregionens attraktivitet för stora delar av det kunskapsintensiva näringslivet, säger Martin Andersson, professor i industriell ekonomi och en av författarna till rapporten. Särskilt framträdande är områden som grön teknik, fossilfria transporter och digitalisering.

En ny rapport pekar ut Göteborgsregionen som unikt stark i Sverige – med både växande tillverkning och kunskapsintensiva tjänster. Här har sysselsättningen bland högutbildade ökat snabbare än någon annanstans sedan 2010. – Det har sannolikt bidragit till Göteborgsregionens attraktivitet för stora delar av det kunskapsintensiva näringslivet, säger Martin Andersson, professor i industriell ekonomi och en av författarna till rapporten. Särskilt framträdande är områden som grön teknik, fossilfria transporter och digitalisering.

En ny rapport pekar ut Göteborgsregionen som unikt stark i Sverige – med både växande tillverkning och kunskapsintensiva tjänster. Här har sysselsättningen bland högutbildade ökat snabbare än någon annanstans sedan 2010. – Det har sannolikt bidragit till Göteborgsregionens attraktivitet för stora delar av det kunskapsintensiva näringslivet, säger Martin Andersson, professor i industriell ekonomi och en av författarna till rapporten. Särskilt framträdande är områden som grön teknik, fossilfria transporter och digitalisering.

Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.

Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.

Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.

Den danska dagligvarukoncernen Salling Group köper Icas baltiska butikskedja Rimi för 1,3 miljarder euro – motsvarande drygt 14 miljarder kronor. Köpet omfattar 314 butiker, e-handel, lager och 11.000 anställda i Estland, Lettland och Litauen. – Vi är mycket stolta över det avtal vi har träffat med Ica om förvärvet av Rimi, som är den största affären i Salling Groups snart 120-åriga historia, säger koncernchef Anders Hagh till Berlingske. För Icas del innebär försäljningen en vinst på omkring 7 miljarder kronor.

Den danska dagligvarukoncernen Salling Group köper Icas baltiska butikskedja Rimi för 1,3 miljarder euro – motsvarande drygt 14 miljarder kronor. Köpet omfattar 314 butiker, e-handel, lager och 11.000 anställda i Estland, Lettland och Litauen. – Vi är mycket stolta över det avtal vi har träffat med Ica om förvärvet av Rimi, som är den största affären i Salling Groups snart 120-åriga historia, säger koncernchef Anders Hagh till Berlingske. För Icas del innebär försäljningen en vinst på omkring 7 miljarder kronor.

Den danska dagligvarukoncernen Salling Group köper Icas baltiska butikskedja Rimi för 1,3 miljarder euro – motsvarande drygt 14 miljarder kronor. Köpet omfattar 314 butiker, e-handel, lager och 11.000 anställda i Estland, Lettland och Litauen. – Vi är mycket stolta över det avtal vi har träffat med Ica om förvärvet av Rimi, som är den största affären i Salling Groups snart 120-åriga historia, säger koncernchef Anders Hagh till Berlingske. För Icas del innebär försäljningen en vinst på omkring 7 miljarder kronor.

Carlsberg Sverige centraliserar sin logistik och väljer Speed Group som ny partner. I Falkenberg byggs nu en 40.000 kvadratmeter stor anläggning med kapacitet för 75.000 pallar. – Genom deras lösning samlar vi all extern lagervolym i en toppmodern anläggning i Falkenberg och kan nu optimera våra logistikflöden, säger Terese Ahlström, logistikdirektör på Carlsberg. Speed ska hantera över 1,4 miljoner pallar årligen och projektet väntas vara i full drift under 2026, uppger bolaget.

Carlsberg Sverige centraliserar sin logistik och väljer Speed Group som ny partner. I Falkenberg byggs nu en 40.000 kvadratmeter stor anläggning med kapacitet för 75.000 pallar. – Genom deras lösning samlar vi all extern lagervolym i en toppmodern anläggning i Falkenberg och kan nu optimera våra logistikflöden, säger Terese Ahlström, logistikdirektör på Carlsberg. Speed ska hantera över 1,4 miljoner pallar årligen och projektet väntas vara i full drift under 2026, uppger bolaget.

Carlsberg Sverige centraliserar sin logistik och väljer Speed Group som ny partner. I Falkenberg byggs nu en 40.000 kvadratmeter stor anläggning med kapacitet för 75.000 pallar. – Genom deras lösning samlar vi all extern lagervolym i en toppmodern anläggning i Falkenberg och kan nu optimera våra logistikflöden, säger Terese Ahlström, logistikdirektör på Carlsberg. Speed ska hantera över 1,4 miljoner pallar årligen och projektet väntas vara i full drift under 2026, uppger bolaget.

Alfa Laval har skrivit avtal om att köpa den franska affärsenheten Fives Cryogenics, en del av Fives Group, för 800 miljoner euro – motsvarande cirka 9 miljarder kronor. Kryoteknik används för att kyla ner gaser till mycket låga temperaturer och är avgörande för exempelvis vätgas, LNG och koldioxidinfångning. – Fives Cryogenics är ett utmärkt tillskott till Alfa Laval och vi ser stor affärspotential, säger vd Tom Erixon. Företaget har över 700 anställda och tillverkning i Frankrike, Kina och Schweiz. Förvärvet väntas slutföras senare i år och verksamheten blir en ny enhet inom Alfa Lavals energidivision.

Alfa Laval har skrivit avtal om att köpa den franska affärsenheten Fives Cryogenics, en del av Fives Group, för 800 miljoner euro – motsvarande cirka 9 miljarder kronor. Kryoteknik används för att kyla ner gaser till mycket låga temperaturer och är avgörande för exempelvis vätgas, LNG och koldioxidinfångning. – Fives Cryogenics är ett utmärkt tillskott till Alfa Laval och vi ser stor affärspotential, säger vd Tom Erixon. Företaget har över 700 anställda och tillverkning i Frankrike, Kina och Schweiz. Förvärvet väntas slutföras senare i år och verksamheten blir en ny enhet inom Alfa Lavals energidivision.

Alfa Laval har skrivit avtal om att köpa den franska affärsenheten Fives Cryogenics, en del av Fives Group, för 800 miljoner euro – motsvarande cirka 9 miljarder kronor. Kryoteknik används för att kyla ner gaser till mycket låga temperaturer och är avgörande för exempelvis vätgas, LNG och koldioxidinfångning. – Fives Cryogenics är ett utmärkt tillskott till Alfa Laval och vi ser stor affärspotential, säger vd Tom Erixon. Företaget har över 700 anställda och tillverkning i Frankrike, Kina och Schweiz. Förvärvet väntas slutföras senare i år och verksamheten blir en ny enhet inom Alfa Lavals energidivision.

Malmöbolaget Ourgreencar har inlett ett samarbete med Aimo Park och får nu förtur att etablera sina elbilspooler i parkeringsjättens anläggningar. Partnerskapet innebär att Ourgreencar kan ställa ut fordon hos Aimo runt om i landet. Utrullningen startar i april, med planerade etableringar i upp till 15 städer under det kommande året. – Det här banar fullständigt väg för oss att få ut bilar på de bästa möjliga ställena, säger Kenneth Falk, medgrundare och säljchef på Ourgreencar, till Dagens Industri.

Malmöbolaget Ourgreencar har inlett ett samarbete med Aimo Park och får nu förtur att etablera sina elbilspooler i parkeringsjättens anläggningar. Partnerskapet innebär att Ourgreencar kan ställa ut fordon hos Aimo runt om i landet. Utrullningen startar i april, med planerade etableringar i upp till 15 städer under det kommande året. – Det här banar fullständigt väg för oss att få ut bilar på de bästa möjliga ställena, säger Kenneth Falk, medgrundare och säljchef på Ourgreencar, till Dagens Industri.

Malmöbolaget Ourgreencar har inlett ett samarbete med Aimo Park och får nu förtur att etablera sina elbilspooler i parkeringsjättens anläggningar. Partnerskapet innebär att Ourgreencar kan ställa ut fordon hos Aimo runt om i landet. Utrullningen startar i april, med planerade etableringar i upp till 15 städer under det kommande året. – Det här banar fullständigt väg för oss att få ut bilar på de bästa möjliga ställena, säger Kenneth Falk, medgrundare och säljchef på Ourgreencar, till Dagens Industri.

Göteborgsbaserade Liquid Wind startar tillsammans med Övik Energi ett nytt elektrobränsleprojekt i Örnsköldsvik – en av Europas största anläggningar för e-metanol. Med start 2025 ska anläggningen producera 100.000 ton e-metanol per år, vilket kan ersätta fossila bränslen. – Vi ser att det finns en mycket stark drivkraft från till exempel rederier, flygbolag och deras kunder att ställa om till grönt flyg och sjöfart, säger Liquid Winds vd Claes Fredriksson. Det är ännu oklart vem som ska äga och finansiera anläggningen i nästa steg.

Göteborgsbaserade Liquid Wind startar tillsammans med Övik Energi ett nytt elektrobränsleprojekt i Örnsköldsvik – en av Europas största anläggningar för e-metanol. Med start 2025 ska anläggningen producera 100.000 ton e-metanol per år, vilket kan ersätta fossila bränslen. – Vi ser att det finns en mycket stark drivkraft från till exempel rederier, flygbolag och deras kunder att ställa om till grönt flyg och sjöfart, säger Liquid Winds vd Claes Fredriksson. Det är ännu oklart vem som ska äga och finansiera anläggningen i nästa steg.

Göteborgsbaserade Liquid Wind startar tillsammans med Övik Energi ett nytt elektrobränsleprojekt i Örnsköldsvik – en av Europas största anläggningar för e-metanol. Med start 2025 ska anläggningen producera 100.000 ton e-metanol per år, vilket kan ersätta fossila bränslen. – Vi ser att det finns en mycket stark drivkraft från till exempel rederier, flygbolag och deras kunder att ställa om till grönt flyg och sjöfart, säger Liquid Winds vd Claes Fredriksson. Det är ännu oklart vem som ska äga och finansiera anläggningen i nästa steg.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö