Corem har avyttrat två fastigheter i Köpenhamn för omkring 3,9 miljarder svenska kronor. Försäljningen inkluderar Codanhuset på Gammel Kongevej 60 och en fastighet på Kalvebod Brygge 32, med en total uthyrningsbar yta på över 61 000 kvadratmeter. – Det är glädjande att se att det i dessa tider finns en god efterfrågan på högkvalitativa kontorsfastigheter. Detta är en av de största fastighetstransaktionerna i Danmark under året, säger Peeter Kinnunen, transaktionschef på Corem.
Corem har avyttrat två fastigheter i Köpenhamn för omkring 3,9 miljarder svenska kronor. Försäljningen inkluderar Codanhuset på Gammel Kongevej 60 och en fastighet på Kalvebod Brygge 32, med en total uthyrningsbar yta på över 61 000 kvadratmeter. – Det är glädjande att se att det i dessa tider finns en god efterfrågan på högkvalitativa kontorsfastigheter. Detta är en av de största fastighetstransaktionerna i Danmark under året, säger Peeter Kinnunen, transaktionschef på Corem.
Corem har avyttrat två fastigheter i Köpenhamn för omkring 3,9 miljarder svenska kronor. Försäljningen inkluderar Codanhuset på Gammel Kongevej 60 och en fastighet på Kalvebod Brygge 32, med en total uthyrningsbar yta på över 61 000 kvadratmeter. – Det är glädjande att se att det i dessa tider finns en god efterfrågan på högkvalitativa kontorsfastigheter. Detta är en av de största fastighetstransaktionerna i Danmark under året, säger Peeter Kinnunen, transaktionschef på Corem.
Batteritillverkaren Northvolt, som håller på att bygga en fabrik i Göteborg, har utvecklat ett nytt natriumjonbatteri – fritt från sällsynta metaller som litium, kobolt och nickel. De beskrivs som ”säkrare, kostnadseffektivare och mer hållbara”, skriver bolaget. Peter Carlsson, vd och medgrundare av Northvolt, säger till Financial Times att den nya tekniken kan vara värd tiotals miljarder dollar och kan användas för energilagring i bland annat Indien, Mellanöstern och Afrika. De första batterierna från en testproduktion väntas nå kunder nästa år.
Batteritillverkaren Northvolt, som håller på att bygga en fabrik i Göteborg, har utvecklat ett nytt natriumjonbatteri – fritt från sällsynta metaller som litium, kobolt och nickel. De beskrivs som ”säkrare, kostnadseffektivare och mer hållbara”, skriver bolaget. Peter Carlsson, vd och medgrundare av Northvolt, säger till Financial Times att den nya tekniken kan vara värd tiotals miljarder dollar och kan användas för energilagring i bland annat Indien, Mellanöstern och Afrika. De första batterierna från en testproduktion väntas nå kunder nästa år.
Batteritillverkaren Northvolt, som håller på att bygga en fabrik i Göteborg, har utvecklat ett nytt natriumjonbatteri – fritt från sällsynta metaller som litium, kobolt och nickel. De beskrivs som ”säkrare, kostnadseffektivare och mer hållbara”, skriver bolaget. Peter Carlsson, vd och medgrundare av Northvolt, säger till Financial Times att den nya tekniken kan vara värd tiotals miljarder dollar och kan användas för energilagring i bland annat Indien, Mellanöstern och Afrika. De första batterierna från en testproduktion väntas nå kunder nästa år.
Lundabaserade Active Biotech ska göra en företrädesemission om 51 miljoner kronor. Syftet är enligt bolaget bland annat att få ”den finansiella uthållighet” som krävs för att genomföra planerade kliniska studier och invänta utfallet av pågående tester. Active Biotech fokuserar på utveckling av behandlingar för cancer och inflammatoriska sjukdomar, med tre huvudprojekt. Bioteknikföretaget bildades 1998 som en avknoppning från Pharmacia & Upjohn, och är idag listat på Stockholmsbörsens small cap-lista.
Lundabaserade Active Biotech ska göra en företrädesemission om 51 miljoner kronor. Syftet är enligt bolaget bland annat att få ”den finansiella uthållighet” som krävs för att genomföra planerade kliniska studier och invänta utfallet av pågående tester. Active Biotech fokuserar på utveckling av behandlingar för cancer och inflammatoriska sjukdomar, med tre huvudprojekt. Bioteknikföretaget bildades 1998 som en avknoppning från Pharmacia & Upjohn, och är idag listat på Stockholmsbörsens small cap-lista.
Lundabaserade Active Biotech ska göra en företrädesemission om 51 miljoner kronor. Syftet är enligt bolaget bland annat att få ”den finansiella uthållighet” som krävs för att genomföra planerade kliniska studier och invänta utfallet av pågående tester. Active Biotech fokuserar på utveckling av behandlingar för cancer och inflammatoriska sjukdomar, med tre huvudprojekt. Bioteknikföretaget bildades 1998 som en avknoppning från Pharmacia & Upjohn, och är idag listat på Stockholmsbörsens small cap-lista.
Danmarks regering satsar 800 miljoner danska kronor på en ny digitaliseringsstrategi. Syftet är att stärka den digitala omställningen i näringslivet och säkra tillgången på IT-specialister. Satsningen omfattar 25 initiativ som ska genomföras mellan 2024 och 2027, med fokus på områden som artificiell intelligens och grön omställning. – Digitaliseringen stärker våra företags internationella konkurrenskraft och skapar tillväxt […] Vi rustar för att stå starka även i framtiden, säger näringsminister Morten Bødskov.
Danmarks regering satsar 800 miljoner danska kronor på en ny digitaliseringsstrategi. Syftet är att stärka den digitala omställningen i näringslivet och säkra tillgången på IT-specialister. Satsningen omfattar 25 initiativ som ska genomföras mellan 2024 och 2027, med fokus på områden som artificiell intelligens och grön omställning. – Digitaliseringen stärker våra företags internationella konkurrenskraft och skapar tillväxt […] Vi rustar för att stå starka även i framtiden, säger näringsminister Morten Bødskov.
Danmarks regering satsar 800 miljoner danska kronor på en ny digitaliseringsstrategi. Syftet är att stärka den digitala omställningen i näringslivet och säkra tillgången på IT-specialister. Satsningen omfattar 25 initiativ som ska genomföras mellan 2024 och 2027, med fokus på områden som artificiell intelligens och grön omställning. – Digitaliseringen stärker våra företags internationella konkurrenskraft och skapar tillväxt […] Vi rustar för att stå starka även i framtiden, säger näringsminister Morten Bødskov.
Bilkedjan Bilia har skrivit kontrakt med Jaguar Land Rover om att bli officiell importör i Sverige och Norge för bolagets varumärken: Jaguar, Range Rover, Defender och Discovery. Som en del i affären bildas ett samriskföretag, Bilia JLR Import, som väntas starta sin verksamhet i april nästa år. Importörskontor kommer att finnas i Malmö och Oslo.
Bilkedjan Bilia har skrivit kontrakt med Jaguar Land Rover om att bli officiell importör i Sverige och Norge för bolagets varumärken: Jaguar, Range Rover, Defender och Discovery. Som en del i affären bildas ett samriskföretag, Bilia JLR Import, som väntas starta sin verksamhet i april nästa år. Importörskontor kommer att finnas i Malmö och Oslo.
Bilkedjan Bilia har skrivit kontrakt med Jaguar Land Rover om att bli officiell importör i Sverige och Norge för bolagets varumärken: Jaguar, Range Rover, Defender och Discovery. Som en del i affären bildas ett samriskföretag, Bilia JLR Import, som väntas starta sin verksamhet i april nästa år. Importörskontor kommer att finnas i Malmö och Oslo.
Byggföretaget NCC ska bygga nya lokaler åt Rättsmedicinalverket. Uppdraget gäller nya lokaler för den rättspsykiatriska undersökningsenheten i Göteborg, en order värd 225 miljoner kronor. – NCC har lång erfarenhet av projekt med både säkerhets- och medicinsk karaktär. Salix är en komplex byggnation med stort säkerhetsfokus, säger affärschef Magnus Simonsson. Projektet väntas stå klart under det tredje kvartalet 2025.
Byggföretaget NCC ska bygga nya lokaler åt Rättsmedicinalverket. Uppdraget gäller nya lokaler för den rättspsykiatriska undersökningsenheten i Göteborg, en order värd 225 miljoner kronor. – NCC har lång erfarenhet av projekt med både säkerhets- och medicinsk karaktär. Salix är en komplex byggnation med stort säkerhetsfokus, säger affärschef Magnus Simonsson. Projektet väntas stå klart under det tredje kvartalet 2025.
Byggföretaget NCC ska bygga nya lokaler åt Rättsmedicinalverket. Uppdraget gäller nya lokaler för den rättspsykiatriska undersökningsenheten i Göteborg, en order värd 225 miljoner kronor. – NCC har lång erfarenhet av projekt med både säkerhets- och medicinsk karaktär. Salix är en komplex byggnation med stort säkerhetsfokus, säger affärschef Magnus Simonsson. Projektet väntas stå klart under det tredje kvartalet 2025.
Göteborg Energi har klubbat sin största klimatinvestering någonsin. Planen är att bygga ett nytt kraftverk för drygt 2,5 miljarder kronor till 2025. Den nya biobränsleeldade anläggningen kommer att byggas intill Rya kraftvärmeverk, som ligger nära Älvsborgsbron. Per-Anders Gustafsson, vd för Göteborg Energi, kallar satsningen för ”en milstolpe”. – Med den nya anläggningen gör vi oss oberoende av naturgas och kan erbjuda våra kunder hundra procent förnybar och återvunnen fjärrvärme, säger han.
Göteborg Energi har klubbat sin största klimatinvestering någonsin. Planen är att bygga ett nytt kraftverk för drygt 2,5 miljarder kronor till 2025. Den nya biobränsleeldade anläggningen kommer att byggas intill Rya kraftvärmeverk, som ligger nära Älvsborgsbron. Per-Anders Gustafsson, vd för Göteborg Energi, kallar satsningen för ”en milstolpe”. – Med den nya anläggningen gör vi oss oberoende av naturgas och kan erbjuda våra kunder hundra procent förnybar och återvunnen fjärrvärme, säger han.
Göteborg Energi har klubbat sin största klimatinvestering någonsin. Planen är att bygga ett nytt kraftverk för drygt 2,5 miljarder kronor till 2025. Den nya biobränsleeldade anläggningen kommer att byggas intill Rya kraftvärmeverk, som ligger nära Älvsborgsbron. Per-Anders Gustafsson, vd för Göteborg Energi, kallar satsningen för ”en milstolpe”. – Med den nya anläggningen gör vi oss oberoende av naturgas och kan erbjuda våra kunder hundra procent förnybar och återvunnen fjärrvärme, säger han.
Lastbilstillverkaren Volvo har i en ny storaffär ingått ett sjuårigt ramavtal med Estland och Lettland. Uppdraget: att tillsammans med en annan aktör leverera upp till 3 000 lastbilar till ett värde av omkring 5,1 miljarder kronor. Affären är ett av de största exportavtalen någonsin för Volvo Defense, som ingår i Volvokoncernen. – Helt klart ett av de större och längsta avtal och kontrakt vi slutit, säger Volvo Defense-chefen Andreas Svenungsson till Dagens Industri. Lastbilarna kommer att produceras i Tuvefabriken i Göteborg.
Lastbilstillverkaren Volvo har i en ny storaffär ingått ett sjuårigt ramavtal med Estland och Lettland. Uppdraget: att tillsammans med en annan aktör leverera upp till 3 000 lastbilar till ett värde av omkring 5,1 miljarder kronor. Affären är ett av de största exportavtalen någonsin för Volvo Defense, som ingår i Volvokoncernen. – Helt klart ett av de större och längsta avtal och kontrakt vi slutit, säger Volvo Defense-chefen Andreas Svenungsson till Dagens Industri. Lastbilarna kommer att produceras i Tuvefabriken i Göteborg.
Lastbilstillverkaren Volvo har i en ny storaffär ingått ett sjuårigt ramavtal med Estland och Lettland. Uppdraget: att tillsammans med en annan aktör leverera upp till 3 000 lastbilar till ett värde av omkring 5,1 miljarder kronor. Affären är ett av de största exportavtalen någonsin för Volvo Defense, som ingår i Volvokoncernen. – Helt klart ett av de större och längsta avtal och kontrakt vi slutit, säger Volvo Defense-chefen Andreas Svenungsson till Dagens Industri. Lastbilarna kommer att produceras i Tuvefabriken i Göteborg.
Det kinesiska elbilmärket Xpeng lanseras i Sisjön i samarbete med Bilia, rapporterar Göteborgs-Posten. Utöver de vanliga bilmodellerna finns en ”flygande bil”, som egentligen är en stor drönare för två personer. I Europa är det främst ett pr-fordon, men fordonet har tillstånd att flyga i vissa delar i Kina, enligt bolagets Sverige-vd Elvis Cheng. – Hastigheten är upp till 130 kilometer i timmen och den flyger på cirka 100 meters höjd, säger han. I Sverige har Xpeng två modeller till försäljning: en suv, G9, och en sedan, P7.
Det kinesiska elbilmärket Xpeng lanseras i Sisjön i samarbete med Bilia, rapporterar Göteborgs-Posten. Utöver de vanliga bilmodellerna finns en ”flygande bil”, som egentligen är en stor drönare för två personer. I Europa är det främst ett pr-fordon, men fordonet har tillstånd att flyga i vissa delar i Kina, enligt bolagets Sverige-vd Elvis Cheng. – Hastigheten är upp till 130 kilometer i timmen och den flyger på cirka 100 meters höjd, säger han. I Sverige har Xpeng två modeller till försäljning: en suv, G9, och en sedan, P7.
Det kinesiska elbilmärket Xpeng lanseras i Sisjön i samarbete med Bilia, rapporterar Göteborgs-Posten. Utöver de vanliga bilmodellerna finns en ”flygande bil”, som egentligen är en stor drönare för två personer. I Europa är det främst ett pr-fordon, men fordonet har tillstånd att flyga i vissa delar i Kina, enligt bolagets Sverige-vd Elvis Cheng. – Hastigheten är upp till 130 kilometer i timmen och den flyger på cirka 100 meters höjd, säger han. I Sverige har Xpeng två modeller till försäljning: en suv, G9, och en sedan, P7.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö