Danska Ørsted stängde sitt sista kolkraftverk i Esbjerg på Jylland den sista augusti. Det innebär att energikoncernen nu är nära att uppnå en fossilfri energiproduktion. Ørsted, som tidigare varit ett av Europas mest kolintensiva bolag, har sedan 2006 gradvist minskat sin kolanvändning genom att övergå till bland annat vindkraft och biomassa. Bolaget uppger sig ha minskat sina koldioxidutsläpp med 92 procent och siktar på att bli helt fossilfritt. Kolverket skulle egentligen ha stängts förra året, men energikrisen 2022 ledde till att de danska myndigheterna beordrade en uppskjutning.
Danska Ørsted stängde sitt sista kolkraftverk i Esbjerg på Jylland den sista augusti. Det innebär att energikoncernen nu är nära att uppnå en fossilfri energiproduktion. Ørsted, som tidigare varit ett av Europas mest kolintensiva bolag, har sedan 2006 gradvist minskat sin kolanvändning genom att övergå till bland annat vindkraft och biomassa. Bolaget uppger sig ha minskat sina koldioxidutsläpp med 92 procent och siktar på att bli helt fossilfritt. Kolverket skulle egentligen ha stängts förra året, men energikrisen 2022 ledde till att de danska myndigheterna beordrade en uppskjutning.
Danska Ørsted stängde sitt sista kolkraftverk i Esbjerg på Jylland den sista augusti. Det innebär att energikoncernen nu är nära att uppnå en fossilfri energiproduktion. Ørsted, som tidigare varit ett av Europas mest kolintensiva bolag, har sedan 2006 gradvist minskat sin kolanvändning genom att övergå till bland annat vindkraft och biomassa. Bolaget uppger sig ha minskat sina koldioxidutsläpp med 92 procent och siktar på att bli helt fossilfritt. Kolverket skulle egentligen ha stängts förra året, men energikrisen 2022 ledde till att de danska myndigheterna beordrade en uppskjutning.
Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.
Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.
Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Danmarks ekonomi står starkare än väntat, mycket tack vare Novo Nordisk och deras storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy. Utan läkemedelsjätten skulle landet troligen befinna sig i recession, uppger Danske Banks chefekonom Las Olsen för SVT Nyheter. Samtidigt poängterar han att den danska ekonomin har fler ben att stå på: – Om Novo Nordisk skulle försvinna i morgon så vore det förstås mycket negativt, men jag tror att vi skulle klara det. Han betonar också vikten av att skapa goda förutsättningar för alla företag i landet.
Danmarks ekonomi står starkare än väntat, mycket tack vare Novo Nordisk och deras storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy. Utan läkemedelsjätten skulle landet troligen befinna sig i recession, uppger Danske Banks chefekonom Las Olsen för SVT Nyheter. Samtidigt poängterar han att den danska ekonomin har fler ben att stå på: – Om Novo Nordisk skulle försvinna i morgon så vore det förstås mycket negativt, men jag tror att vi skulle klara det. Han betonar också vikten av att skapa goda förutsättningar för alla företag i landet.
Danmarks ekonomi står starkare än väntat, mycket tack vare Novo Nordisk och deras storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy. Utan läkemedelsjätten skulle landet troligen befinna sig i recession, uppger Danske Banks chefekonom Las Olsen för SVT Nyheter. Samtidigt poängterar han att den danska ekonomin har fler ben att stå på: – Om Novo Nordisk skulle försvinna i morgon så vore det förstås mycket negativt, men jag tror att vi skulle klara det. Han betonar också vikten av att skapa goda förutsättningar för alla företag i landet.
Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.
Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.
Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.
Sport- och fritidsbolaget Thule ökade både sitt rörelseresultat och sin omsättning med omkring 8 procent i det första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Malmöbolaget uppger att nya produkter fortsätter driva försäljningstillväxten på en tuff marknad, och att man i år ska lansera fler nya produkter än någonsin. ”Året har börjat bra och Thule mår bra. Allt fler människor vill leva aktiva liv, en marknadstrend som ger oss medvind över tid”, skriver Mattias Ankarberg i vd-ordet.
Sport- och fritidsbolaget Thule ökade både sitt rörelseresultat och sin omsättning med omkring 8 procent i det första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Malmöbolaget uppger att nya produkter fortsätter driva försäljningstillväxten på en tuff marknad, och att man i år ska lansera fler nya produkter än någonsin. ”Året har börjat bra och Thule mår bra. Allt fler människor vill leva aktiva liv, en marknadstrend som ger oss medvind över tid”, skriver Mattias Ankarberg i vd-ordet.
Sport- och fritidsbolaget Thule ökade både sitt rörelseresultat och sin omsättning med omkring 8 procent i det första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Malmöbolaget uppger att nya produkter fortsätter driva försäljningstillväxten på en tuff marknad, och att man i år ska lansera fler nya produkter än någonsin. ”Året har börjat bra och Thule mår bra. Allt fler människor vill leva aktiva liv, en marknadstrend som ger oss medvind över tid”, skriver Mattias Ankarberg i vd-ordet.
K-Fastigheter, där fastighetsprofilen Erik Selin är huvudägare, har sålt en portfölj med 311 lägenheter i Köpenhamnsområdet. Värdet för affären uppgår till omkring 1.099 miljoner kronor och överlåtelsen sker i juni. Köparen uppges vara en institutionell investerare. ”Avyttringen stärker K-Fastigheters balansräkning och möjliggör fortsatta förvärv av byggrätter och byggstarter av nya projekt”, skriver bolaget. Även efter avyttringen har K-Fastigheter närvaro i Köpenhamn genom byggprojekt Ballerup som ska bli 153 lägenheter.
K-Fastigheter, där fastighetsprofilen Erik Selin är huvudägare, har sålt en portfölj med 311 lägenheter i Köpenhamnsområdet. Värdet för affären uppgår till omkring 1.099 miljoner kronor och överlåtelsen sker i juni. Köparen uppges vara en institutionell investerare. ”Avyttringen stärker K-Fastigheters balansräkning och möjliggör fortsatta förvärv av byggrätter och byggstarter av nya projekt”, skriver bolaget. Även efter avyttringen har K-Fastigheter närvaro i Köpenhamn genom byggprojekt Ballerup som ska bli 153 lägenheter.
K-Fastigheter, där fastighetsprofilen Erik Selin är huvudägare, har sålt en portfölj med 311 lägenheter i Köpenhamnsområdet. Värdet för affären uppgår till omkring 1.099 miljoner kronor och överlåtelsen sker i juni. Köparen uppges vara en institutionell investerare. ”Avyttringen stärker K-Fastigheters balansräkning och möjliggör fortsatta förvärv av byggrätter och byggstarter av nya projekt”, skriver bolaget. Även efter avyttringen har K-Fastigheter närvaro i Köpenhamn genom byggprojekt Ballerup som ska bli 153 lägenheter.
Danska energijätten Ørsted vill bygga en batteripark i Trelleborg, för lagring av el från den planerade Skånes Havsvindpark i Östersjön. Det skulle i så fall bli företagets hittills största batteripark, med en kapacitet på upp till 70 megawatt. – Trelleborg kommer att kunna stå värd för Sveriges första hybridpark i sitt slag där fossilfri el produceras till havs och lagras på land, säger Jesper Kühn Olesen, projektdirektör på Ørsted. Havsvindparken väntas vara i drift senast 2030. Innan bygget kan inledas behövs klartecken från den svenska regeringen.
Danska energijätten Ørsted vill bygga en batteripark i Trelleborg, för lagring av el från den planerade Skånes Havsvindpark i Östersjön. Det skulle i så fall bli företagets hittills största batteripark, med en kapacitet på upp till 70 megawatt. – Trelleborg kommer att kunna stå värd för Sveriges första hybridpark i sitt slag där fossilfri el produceras till havs och lagras på land, säger Jesper Kühn Olesen, projektdirektör på Ørsted. Havsvindparken väntas vara i drift senast 2030. Innan bygget kan inledas behövs klartecken från den svenska regeringen.
Danska energijätten Ørsted vill bygga en batteripark i Trelleborg, för lagring av el från den planerade Skånes Havsvindpark i Östersjön. Det skulle i så fall bli företagets hittills största batteripark, med en kapacitet på upp till 70 megawatt. – Trelleborg kommer att kunna stå värd för Sveriges första hybridpark i sitt slag där fossilfri el produceras till havs och lagras på land, säger Jesper Kühn Olesen, projektdirektör på Ørsted. Havsvindparken väntas vara i drift senast 2030. Innan bygget kan inledas behövs klartecken från den svenska regeringen.
Sveriges anslutning till Nato innebär nya möjligheter för Advenica, skriver det Malmöbaserade cybersäkerhetsföretaget i sin kvartalsrapport. I början av året fick Advenica ett samarbetsavtal med Nato som innebär att företaget kan delta i upphandlingar. ”Säkerhetsläget i vår omvärld fortsätter att försämras”, skriver Marie Bengtsson i vd-ordet. ”Det gör att det finns ett stort behov av våra produkter och tjänster för att säkra känslig och samhällskritisk information och att vi på så sätt kan bidra till en säkrare värld.”
Sveriges anslutning till Nato innebär nya möjligheter för Advenica, skriver det Malmöbaserade cybersäkerhetsföretaget i sin kvartalsrapport. I början av året fick Advenica ett samarbetsavtal med Nato som innebär att företaget kan delta i upphandlingar. ”Säkerhetsläget i vår omvärld fortsätter att försämras”, skriver Marie Bengtsson i vd-ordet. ”Det gör att det finns ett stort behov av våra produkter och tjänster för att säkra känslig och samhällskritisk information och att vi på så sätt kan bidra till en säkrare värld.”
Sveriges anslutning till Nato innebär nya möjligheter för Advenica, skriver det Malmöbaserade cybersäkerhetsföretaget i sin kvartalsrapport. I början av året fick Advenica ett samarbetsavtal med Nato som innebär att företaget kan delta i upphandlingar. ”Säkerhetsläget i vår omvärld fortsätter att försämras”, skriver Marie Bengtsson i vd-ordet. ”Det gör att det finns ett stort behov av våra produkter och tjänster för att säkra känslig och samhällskritisk information och att vi på så sätt kan bidra till en säkrare värld.”
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö