
Som första etapp i utvecklingsområdet Vellinge Parkby, strax norr om Vellinge tätort, planeras nu för den blivande bostadsrättsföreningen Pilevallen. Föreningen kommer att bestå av totalt 21 radhus i två plan med antingen 105 eller 110 kvadratmeters boyta. Husen byggs kring en gemensam grönyta och får egen trädgårdstäppa och uteplats. Inflyttning beräknas kunna ske med start under det första kvartalet 2026.

Som första etapp i utvecklingsområdet Vellinge Parkby, strax norr om Vellinge tätort, planeras nu för den blivande bostadsrättsföreningen Pilevallen. Föreningen kommer att bestå av totalt 21 radhus i två plan med antingen 105 eller 110 kvadratmeters boyta. Husen byggs kring en gemensam grönyta och får egen trädgårdstäppa och uteplats. Inflyttning beräknas kunna ske med start under det första kvartalet 2026.

Som första etapp i utvecklingsområdet Vellinge Parkby, strax norr om Vellinge tätort, planeras nu för den blivande bostadsrättsföreningen Pilevallen. Föreningen kommer att bestå av totalt 21 radhus i två plan med antingen 105 eller 110 kvadratmeters boyta. Husen byggs kring en gemensam grönyta och får egen trädgårdstäppa och uteplats. Inflyttning beräknas kunna ske med start under det första kvartalet 2026.

Det finns egentligen bara ett plagg som lyckats hålla stilen genom mannens modehistoria de senaste 70 åren. Kostymen. Idén är till stor del densamma som när Frank Sinatra släppte sitt banbrytande album ”Songs for Young Lovers” 1954. Då var det en hyfsat välsittande, ofta grafitgrå kostym, 2-knapps kavaj, hyfsat figurnära och raka byxor. 40 år senare köpte jag en liknande kostym hos Agnes B i Paris. Modellen kallades då ”Sinatra” och var början för kostymens comeback hos den generation som tidigare klädde sig jeans-ställ. Kostymen som ett basplagg redo att kombineras med randig t-shirt, huvtröja och ökenkängor.

Det finns egentligen bara ett plagg som lyckats hålla stilen genom mannens modehistoria de senaste 70 åren. Kostymen. Idén är till stor del densamma som när Frank Sinatra släppte sitt banbrytande album ”Songs for Young Lovers” 1954. Då var det en hyfsat välsittande, ofta grafitgrå kostym, 2-knapps kavaj, hyfsat figurnära och raka byxor. 40 år senare köpte jag en liknande kostym hos Agnes B i Paris. Modellen kallades då ”Sinatra” och var början för kostymens comeback hos den generation som tidigare klädde sig jeans-ställ. Kostymen som ett basplagg redo att kombineras med randig t-shirt, huvtröja och ökenkängor.

Det finns egentligen bara ett plagg som lyckats hålla stilen genom mannens modehistoria de senaste 70 åren. Kostymen. Idén är till stor del densamma som när Frank Sinatra släppte sitt banbrytande album ”Songs for Young Lovers” 1954. Då var det en hyfsat välsittande, ofta grafitgrå kostym, 2-knapps kavaj, hyfsat figurnära och raka byxor. 40 år senare köpte jag en liknande kostym hos Agnes B i Paris. Modellen kallades då ”Sinatra” och var början för kostymens comeback hos den generation som tidigare klädde sig jeans-ställ. Kostymen som ett basplagg redo att kombineras med randig t-shirt, huvtröja och ökenkängor.

PGA Tours nya globala huvudkontor i Ponte Vedra Beach, norra Florida, samlar alla under ett tak. Bokstavligen. De olika avdelningarna är som en by av kontor under ett enormt gemensamt ”fristående” tak. I mitten löper en gata genom lobbyn med stora ljusinsläpp som kompenserar takets väldiga skugga. Hatten av till Foster + Partners!

PGA Tours nya globala huvudkontor i Ponte Vedra Beach, norra Florida, samlar alla under ett tak. Bokstavligen. De olika avdelningarna är som en by av kontor under ett enormt gemensamt ”fristående” tak. I mitten löper en gata genom lobbyn med stora ljusinsläpp som kompenserar takets väldiga skugga. Hatten av till Foster + Partners!

PGA Tours nya globala huvudkontor i Ponte Vedra Beach, norra Florida, samlar alla under ett tak. Bokstavligen. De olika avdelningarna är som en by av kontor under ett enormt gemensamt ”fristående” tak. I mitten löper en gata genom lobbyn med stora ljusinsläpp som kompenserar takets väldiga skugga. Hatten av till Foster + Partners!

DJI får de flesta att tänka på små drönare med kamera, men det får oss att tänka på deras nya huvudkvarter i Shenzhen, DJI Sky City, ritat av Fosters + Partners. Det 242 000 kvm stora kontoret är fördelat på 40 respektive 44 våningar med en 90 meter lång sky bridge som kopplar ihop dem och förutom den praktiska nyttan ska bron symbolisera hur företaget ”bygger broar” mellan avdelningarna. Själva designen efterliknar två träd med olika avdelningar som grenar och gröna tak andas natur och växtkraft. Utöver kontor för 8 000 personer finns R&D avdelningar och i en av kuberna ryms ett testflygningslabb för deras prototyper.

DJI får de flesta att tänka på små drönare med kamera, men det får oss att tänka på deras nya huvudkvarter i Shenzhen, DJI Sky City, ritat av Fosters + Partners. Det 242 000 kvm stora kontoret är fördelat på 40 respektive 44 våningar med en 90 meter lång sky bridge som kopplar ihop dem och förutom den praktiska nyttan ska bron symbolisera hur företaget ”bygger broar” mellan avdelningarna. Själva designen efterliknar två träd med olika avdelningar som grenar och gröna tak andas natur och växtkraft. Utöver kontor för 8 000 personer finns R&D avdelningar och i en av kuberna ryms ett testflygningslabb för deras prototyper.

DJI får de flesta att tänka på små drönare med kamera, men det får oss att tänka på deras nya huvudkvarter i Shenzhen, DJI Sky City, ritat av Fosters + Partners. Det 242 000 kvm stora kontoret är fördelat på 40 respektive 44 våningar med en 90 meter lång sky bridge som kopplar ihop dem och förutom den praktiska nyttan ska bron symbolisera hur företaget ”bygger broar” mellan avdelningarna. Själva designen efterliknar två träd med olika avdelningar som grenar och gröna tak andas natur och växtkraft. Utöver kontor för 8 000 personer finns R&D avdelningar och i en av kuberna ryms ett testflygningslabb för deras prototyper.

När Le Monde Group ville ha ett nytt huvudkontor i Paris lyckades arkitektfirman Snøhetta med det till synes omöjliga – att få en fastighet på sju våningar, med plats för 1 600 anställda, att se slank ut. Hela den broliknande formen kommer av att byggnaden ligger intill knutpunkten Austerlitz som har plattformar under marken och speciella viktrestriktioner. Det arkitektoniska konststycket får extra kontrast av att ligga granne med Gare d’Austerliz huvudbyggnad från 1840.

När Le Monde Group ville ha ett nytt huvudkontor i Paris lyckades arkitektfirman Snøhetta med det till synes omöjliga – att få en fastighet på sju våningar, med plats för 1 600 anställda, att se slank ut. Hela den broliknande formen kommer av att byggnaden ligger intill knutpunkten Austerlitz som har plattformar under marken och speciella viktrestriktioner. Det arkitektoniska konststycket får extra kontrast av att ligga granne med Gare d’Austerliz huvudbyggnad från 1840.

När Le Monde Group ville ha ett nytt huvudkontor i Paris lyckades arkitektfirman Snøhetta med det till synes omöjliga – att få en fastighet på sju våningar, med plats för 1 600 anställda, att se slank ut. Hela den broliknande formen kommer av att byggnaden ligger intill knutpunkten Austerlitz som har plattformar under marken och speciella viktrestriktioner. Det arkitektoniska konststycket får extra kontrast av att ligga granne med Gare d’Austerliz huvudbyggnad från 1840.

Inför julen när jag var barn var julgodistillverkning en viktig aktivitet för att komma i rätt stämning. Det skulle kokas knäck, byggas pepparkakshus och rullas egna mozartkulor. Allt var kladdigt och det som ännu inte hade blivit det, skulle snart bli det av nyfikna barnfingrar. En av mina absoluta favoriter att tillverka var marsipanfigurer. Det var grisar, granar och avancerade snögubbar som, när tålamodet tröt, endast blev kulor av olika storlek. Där olikfärgade överblivna marsipanrester tryckts ihop, och rullats till en någorlunda jämn boll. I min familj var det endast jag, som av någon märklig anledning, uppskattade att äta dessa smått osmakligt fula marsipanfigurer, vilket resulterade i ett gediget lager som skulle förvaras på lämplig plats.

Inför julen när jag var barn var julgodistillverkning en viktig aktivitet för att komma i rätt stämning. Det skulle kokas knäck, byggas pepparkakshus och rullas egna mozartkulor. Allt var kladdigt och det som ännu inte hade blivit det, skulle snart bli det av nyfikna barnfingrar. En av mina absoluta favoriter att tillverka var marsipanfigurer. Det var grisar, granar och avancerade snögubbar som, när tålamodet tröt, endast blev kulor av olika storlek. Där olikfärgade överblivna marsipanrester tryckts ihop, och rullats till en någorlunda jämn boll. I min familj var det endast jag, som av någon märklig anledning, uppskattade att äta dessa smått osmakligt fula marsipanfigurer, vilket resulterade i ett gediget lager som skulle förvaras på lämplig plats.

Inför julen när jag var barn var julgodistillverkning en viktig aktivitet för att komma i rätt stämning. Det skulle kokas knäck, byggas pepparkakshus och rullas egna mozartkulor. Allt var kladdigt och det som ännu inte hade blivit det, skulle snart bli det av nyfikna barnfingrar. En av mina absoluta favoriter att tillverka var marsipanfigurer. Det var grisar, granar och avancerade snögubbar som, när tålamodet tröt, endast blev kulor av olika storlek. Där olikfärgade överblivna marsipanrester tryckts ihop, och rullats till en någorlunda jämn boll. I min familj var det endast jag, som av någon märklig anledning, uppskattade att äta dessa smått osmakligt fula marsipanfigurer, vilket resulterade i ett gediget lager som skulle förvaras på lämplig plats.

Kinesiska mobiltillverkaren OPPOs nya huvudkontor i Shenzhen ska stå klart nästa år. Och redan vid första ögonkastet ser man att det är ritat av Zaha Hadid Architects. Ingen gör så bra runda former som de. Skyskrapan i fråga har 185 000 kvm kontorsyta, uppdelat på flera huskroppar som hålls ihop en en gemensam glasfasad. Symboliken i att glasfasaden kopplar ihop tornen är att mobilföretaget kopplar samman människor. Det högsta tornet ska bli 200 meter högt med en skybar högst upp som är tänkt att vara öppen för allmänheten. Vi ser fram emot en inbjudan. zaha-hadid.com

Kinesiska mobiltillverkaren OPPOs nya huvudkontor i Shenzhen ska stå klart nästa år. Och redan vid första ögonkastet ser man att det är ritat av Zaha Hadid Architects. Ingen gör så bra runda former som de. Skyskrapan i fråga har 185 000 kvm kontorsyta, uppdelat på flera huskroppar som hålls ihop en en gemensam glasfasad. Symboliken i att glasfasaden kopplar ihop tornen är att mobilföretaget kopplar samman människor. Det högsta tornet ska bli 200 meter högt med en skybar högst upp som är tänkt att vara öppen för allmänheten. Vi ser fram emot en inbjudan. zaha-hadid.com

Kinesiska mobiltillverkaren OPPOs nya huvudkontor i Shenzhen ska stå klart nästa år. Och redan vid första ögonkastet ser man att det är ritat av Zaha Hadid Architects. Ingen gör så bra runda former som de. Skyskrapan i fråga har 185 000 kvm kontorsyta, uppdelat på flera huskroppar som hålls ihop en en gemensam glasfasad. Symboliken i att glasfasaden kopplar ihop tornen är att mobilföretaget kopplar samman människor. Det högsta tornet ska bli 200 meter högt med en skybar högst upp som är tänkt att vara öppen för allmänheten. Vi ser fram emot en inbjudan. zaha-hadid.com

Bläcksvart eller ljus som bärnsten, stora runda korn som spricker delikat mellan tänderna och små dyra godbitar av smörig, nötig havssälta. Kaviar är en råvara som kan uppgå till 120 000 kronor kilot. Men det är också en lyxråvara vars kilopris har halverats de senaste tio åren, vilket gör att den nu tar sig in på allt fler menyer och i än mer kreativa anrättningar och trendar över hela världen. Kaviarhandeln genomgår en revolution. Den kan dyka upp på allt från mozarellasticks till toppen av en ramensoppa och vips finns den på din tartar på kvarterskrogen långt från vita dukar. Dessutom råder det en tik-tok-trend där Gen Z fotar sig själva när de äter kaviar från handen, vilket bland annat fått försäljningen av exklusiv kaviar att öka med 76% i England. Trenden tros ha startat efter ett avsnitt av The Real Housewives of New York

Bläcksvart eller ljus som bärnsten, stora runda korn som spricker delikat mellan tänderna och små dyra godbitar av smörig, nötig havssälta. Kaviar är en råvara som kan uppgå till 120 000 kronor kilot. Men det är också en lyxråvara vars kilopris har halverats de senaste tio åren, vilket gör att den nu tar sig in på allt fler menyer och i än mer kreativa anrättningar och trendar över hela världen. Kaviarhandeln genomgår en revolution. Den kan dyka upp på allt från mozarellasticks till toppen av en ramensoppa och vips finns den på din tartar på kvarterskrogen långt från vita dukar. Dessutom råder det en tik-tok-trend där Gen Z fotar sig själva när de äter kaviar från handen, vilket bland annat fått försäljningen av exklusiv kaviar att öka med 76% i England. Trenden tros ha startat efter ett avsnitt av The Real Housewives of New York

Bläcksvart eller ljus som bärnsten, stora runda korn som spricker delikat mellan tänderna och små dyra godbitar av smörig, nötig havssälta. Kaviar är en råvara som kan uppgå till 120 000 kronor kilot. Men det är också en lyxråvara vars kilopris har halverats de senaste tio åren, vilket gör att den nu tar sig in på allt fler menyer och i än mer kreativa anrättningar och trendar över hela världen. Kaviarhandeln genomgår en revolution. Den kan dyka upp på allt från mozarellasticks till toppen av en ramensoppa och vips finns den på din tartar på kvarterskrogen långt från vita dukar. Dessutom råder det en tik-tok-trend där Gen Z fotar sig själva när de äter kaviar från handen, vilket bland annat fått försäljningen av exklusiv kaviar att öka med 76% i England. Trenden tros ha startat efter ett avsnitt av The Real Housewives of New York

Wilmar Internationals ”R&D Headquarters” i Singapore bygger inte på höjden, utan smälter snarare in med naturen. Ritat av Eric Parry Architects och stod klart 2021. 6 terrasserade våningar med böljande former och glas från golv till tak får de 20 000 kvadratmeter kontors- och labbyta att likna ett superskurknäste från en Bond-film. På ett bra sätt! Bottenplan har en öppen innergård med pelare formade som trädstammar och ett ljusinsläpp som låter solen skära genom byggnaden.

Wilmar Internationals ”R&D Headquarters” i Singapore bygger inte på höjden, utan smälter snarare in med naturen. Ritat av Eric Parry Architects och stod klart 2021. 6 terrasserade våningar med böljande former och glas från golv till tak får de 20 000 kvadratmeter kontors- och labbyta att likna ett superskurknäste från en Bond-film. På ett bra sätt! Bottenplan har en öppen innergård med pelare formade som trädstammar och ett ljusinsläpp som låter solen skära genom byggnaden.

Wilmar Internationals ”R&D Headquarters” i Singapore bygger inte på höjden, utan smälter snarare in med naturen. Ritat av Eric Parry Architects och stod klart 2021. 6 terrasserade våningar med böljande former och glas från golv till tak får de 20 000 kvadratmeter kontors- och labbyta att likna ett superskurknäste från en Bond-film. På ett bra sätt! Bottenplan har en öppen innergård med pelare formade som trädstammar och ett ljusinsläpp som låter solen skära genom byggnaden.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö