
MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.

MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.

MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Helenholm blir platsen för Malmös nästa simhall. Med planerad byggstart nästa år ska det bli en anläggning med en 50-metersbassäng samt tre undervisningsbassänger med höj- och sänkbara bottnar. På taket byggs en solcellsanläggning. Tanken är att det nya Heleneholmsbadet ska samla skolors och föreningars simundervisning och sim- idrottsverksamhet. Simhallen förväntas slå upp portarna under hösten 2028.

Helenholm blir platsen för Malmös nästa simhall. Med planerad byggstart nästa år ska det bli en anläggning med en 50-metersbassäng samt tre undervisningsbassänger med höj- och sänkbara bottnar. På taket byggs en solcellsanläggning. Tanken är att det nya Heleneholmsbadet ska samla skolors och föreningars simundervisning och sim- idrottsverksamhet. Simhallen förväntas slå upp portarna under hösten 2028.

Helenholm blir platsen för Malmös nästa simhall. Med planerad byggstart nästa år ska det bli en anläggning med en 50-metersbassäng samt tre undervisningsbassänger med höj- och sänkbara bottnar. På taket byggs en solcellsanläggning. Tanken är att det nya Heleneholmsbadet ska samla skolors och föreningars simundervisning och sim- idrottsverksamhet. Simhallen förväntas slå upp portarna under hösten 2028.

Göteborgsbolaget Planima, som utvecklar mjukvara för fastighetsunderhåll, får en ny huvudägare. Riskkapitalbolaget Monterro köper in sig i bolaget, i en affär värd flera hundra miljoner kronor, enligt vad DI erfar. – Vi har blivit marknadsledande i vår nisch genom att nitiskt utmana gamla arbetssätt, säger vd Jens Björk. Han och medgrundaren Anton Klintenberg stannar kvar i sina roller och behåller en minoritetspost ihop med de anställda. Planima växer snabbt och hade i fjol intäkter på 27,5 miljoner kronor, en ökning med 40 procent från året innan.

Göteborgsbolaget Planima, som utvecklar mjukvara för fastighetsunderhåll, får en ny huvudägare. Riskkapitalbolaget Monterro köper in sig i bolaget, i en affär värd flera hundra miljoner kronor, enligt vad DI erfar. – Vi har blivit marknadsledande i vår nisch genom att nitiskt utmana gamla arbetssätt, säger vd Jens Björk. Han och medgrundaren Anton Klintenberg stannar kvar i sina roller och behåller en minoritetspost ihop med de anställda. Planima växer snabbt och hade i fjol intäkter på 27,5 miljoner kronor, en ökning med 40 procent från året innan.

Göteborgsbolaget Planima, som utvecklar mjukvara för fastighetsunderhåll, får en ny huvudägare. Riskkapitalbolaget Monterro köper in sig i bolaget, i en affär värd flera hundra miljoner kronor, enligt vad DI erfar. – Vi har blivit marknadsledande i vår nisch genom att nitiskt utmana gamla arbetssätt, säger vd Jens Björk. Han och medgrundaren Anton Klintenberg stannar kvar i sina roller och behåller en minoritetspost ihop med de anställda. Planima växer snabbt och hade i fjol intäkter på 27,5 miljoner kronor, en ökning med 40 procent från året innan.

Det spelar ingen roll om du är på en bakgata i Seoul eller på en food truck-festival i Malmö – överallt sitter världen fast på trästickor. Corn dogs, satay, cake pops, caprese på tandpetare. Allt ska upp på pinne.

Det spelar ingen roll om du är på en bakgata i Seoul eller på en food truck-festival i Malmö – överallt sitter världen fast på trästickor. Corn dogs, satay, cake pops, caprese på tandpetare. Allt ska upp på pinne.

Det spelar ingen roll om du är på en bakgata i Seoul eller på en food truck-festival i Malmö – överallt sitter världen fast på trästickor. Corn dogs, satay, cake pops, caprese på tandpetare. Allt ska upp på pinne.

Göteborgs Stad har under året lanserat satsningen ”Staden och företagarna” för att förbättra kontakten mellan stadens organisation och det lokala näringslivet. Bakgrunden är att Göteborg i dag rankas lägre än både Malmö och Stockholm i mätningar av företagsklimat. Satsningen ska ge chefer och medarbetare som möter företag ökad kunskap och verktyg för samarbete. – Det är möjligt att både följa lagen och samtidigt underlätta för näringslivet. Chefer behöver leda arbetet med förenkling och stötta medarbetare att hitta lösningar, säger Angelica Winter, chef på miljöförvaltningen.

Göteborgs Stad har under året lanserat satsningen ”Staden och företagarna” för att förbättra kontakten mellan stadens organisation och det lokala näringslivet. Bakgrunden är att Göteborg i dag rankas lägre än både Malmö och Stockholm i mätningar av företagsklimat. Satsningen ska ge chefer och medarbetare som möter företag ökad kunskap och verktyg för samarbete. – Det är möjligt att både följa lagen och samtidigt underlätta för näringslivet. Chefer behöver leda arbetet med förenkling och stötta medarbetare att hitta lösningar, säger Angelica Winter, chef på miljöförvaltningen.

Göteborgs Stad har under året lanserat satsningen ”Staden och företagarna” för att förbättra kontakten mellan stadens organisation och det lokala näringslivet. Bakgrunden är att Göteborg i dag rankas lägre än både Malmö och Stockholm i mätningar av företagsklimat. Satsningen ska ge chefer och medarbetare som möter företag ökad kunskap och verktyg för samarbete. – Det är möjligt att både följa lagen och samtidigt underlätta för näringslivet. Chefer behöver leda arbetet med förenkling och stötta medarbetare att hitta lösningar, säger Angelica Winter, chef på miljöförvaltningen.

Längs Danska vägen planeras 93 nya bostadsrätter i projektet Silhuett. De nya lägenheterna blir i storlekar från ettor på 25 kvadratmeter upp till en sexrummare på 168 kvadratmeter som störst. Samtliga bostäder får minst en balkong eller uteplats, i vissa fall två. Därutöver planeras också garage samt verksamhetslokaler i bottenplan. Inflyttning är planerad att ske från tredje kvartalet 2027.

Längs Danska vägen planeras 93 nya bostadsrätter i projektet Silhuett. De nya lägenheterna blir i storlekar från ettor på 25 kvadratmeter upp till en sexrummare på 168 kvadratmeter som störst. Samtliga bostäder får minst en balkong eller uteplats, i vissa fall två. Därutöver planeras också garage samt verksamhetslokaler i bottenplan. Inflyttning är planerad att ske från tredje kvartalet 2027.

Längs Danska vägen planeras 93 nya bostadsrätter i projektet Silhuett. De nya lägenheterna blir i storlekar från ettor på 25 kvadratmeter upp till en sexrummare på 168 kvadratmeter som störst. Samtliga bostäder får minst en balkong eller uteplats, i vissa fall två. Därutöver planeras också garage samt verksamhetslokaler i bottenplan. Inflyttning är planerad att ske från tredje kvartalet 2027.

Det oroliga världsläget stärker efterfrågan på Axis nätverkskameror, säger vd:n Ray Mauritsson till Dagens Industri. I Lund arbetar nu runt 3 000 personer för Axis, som ägs av den japanska kamerajätten Canon, och nästa år invigs en ny byggnad på 27 000 kvadratmeter. – Det här visar att vår ägare fullt ut litar på oss och låter Axis agera självständigt, säger Ray Mauritsson. Omsättningen steg i fjol med 7 procent till 18,7 miljarder kronor, trots komponentbrist. Bolaget investerar stort på forskning och ser även växande efterfrågan från industrin.

Det oroliga världsläget stärker efterfrågan på Axis nätverkskameror, säger vd:n Ray Mauritsson till Dagens Industri. I Lund arbetar nu runt 3 000 personer för Axis, som ägs av den japanska kamerajätten Canon, och nästa år invigs en ny byggnad på 27 000 kvadratmeter. – Det här visar att vår ägare fullt ut litar på oss och låter Axis agera självständigt, säger Ray Mauritsson. Omsättningen steg i fjol med 7 procent till 18,7 miljarder kronor, trots komponentbrist. Bolaget investerar stort på forskning och ser även växande efterfrågan från industrin.

Det oroliga världsläget stärker efterfrågan på Axis nätverkskameror, säger vd:n Ray Mauritsson till Dagens Industri. I Lund arbetar nu runt 3 000 personer för Axis, som ägs av den japanska kamerajätten Canon, och nästa år invigs en ny byggnad på 27 000 kvadratmeter. – Det här visar att vår ägare fullt ut litar på oss och låter Axis agera självständigt, säger Ray Mauritsson. Omsättningen steg i fjol med 7 procent till 18,7 miljarder kronor, trots komponentbrist. Bolaget investerar stort på forskning och ser även växande efterfrågan från industrin.

Efter tjugo år på kapitalförvaltaren Coeli, varav tio som vd, har Pär Davidsson dragit igång investerarnätverket Rydebäck Ventures med sex delägare, rapporterar Rapidus. Kontoret ligger på Hetch i Helsingborg och fokus är investeringar i 10–15 onoterade bolag, gärna i Skåne. Redan nu har fyra satsningar gjorts, bland annat i Helsingborg och Malmö. – Vi har 10 till 20 miljoner i kassan, men med tillgång till mycket mer kapital vid sidan om, säger han till nyhetssajten. Målet är en bred portfölj och avkastning som över tid överträffar börsen.

Efter tjugo år på kapitalförvaltaren Coeli, varav tio som vd, har Pär Davidsson dragit igång investerarnätverket Rydebäck Ventures med sex delägare, rapporterar Rapidus. Kontoret ligger på Hetch i Helsingborg och fokus är investeringar i 10–15 onoterade bolag, gärna i Skåne. Redan nu har fyra satsningar gjorts, bland annat i Helsingborg och Malmö. – Vi har 10 till 20 miljoner i kassan, men med tillgång till mycket mer kapital vid sidan om, säger han till nyhetssajten. Målet är en bred portfölj och avkastning som över tid överträffar börsen.

Efter tjugo år på kapitalförvaltaren Coeli, varav tio som vd, har Pär Davidsson dragit igång investerarnätverket Rydebäck Ventures med sex delägare, rapporterar Rapidus. Kontoret ligger på Hetch i Helsingborg och fokus är investeringar i 10–15 onoterade bolag, gärna i Skåne. Redan nu har fyra satsningar gjorts, bland annat i Helsingborg och Malmö. – Vi har 10 till 20 miljoner i kassan, men med tillgång till mycket mer kapital vid sidan om, säger han till nyhetssajten. Målet är en bred portfölj och avkastning som över tid överträffar börsen.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö