Malmö Operas vd och konstnärliga ledare sprang redan som treåring upp på en teaterscen och krävde att få vara med. Christina Hörnell om lustbetonat ledarskap, att bryta ny mark som första kvinna och hur publiken kommer att märka skillnaden efter skiftet på chefsposten.
Riva presenterade den senaste versionen av deras 27-fots insjöracer med namnet Iseo Super New vid boot Düsseldorf i våras. Modellen bygger vidare på Iseo från 2011 och estetiken är samma magognydröm som de gamla Riva Aquarama från 60-talet. Standardmotorn Volvo Penta D4-300A levererar stabila 300 hk och det finns uppgraderingsalternativ för den som vill, till exempel Volvo Penta V-8 350 CE.
Riva presenterade den senaste versionen av deras 27-fots insjöracer med namnet Iseo Super New vid boot Düsseldorf i våras. Modellen bygger vidare på Iseo från 2011 och estetiken är samma magognydröm som de gamla Riva Aquarama från 60-talet. Standardmotorn Volvo Penta D4-300A levererar stabila 300 hk och det finns uppgraderingsalternativ för den som vill, till exempel Volvo Penta V-8 350 CE.
Riva presenterade den senaste versionen av deras 27-fots insjöracer med namnet Iseo Super New vid boot Düsseldorf i våras. Modellen bygger vidare på Iseo från 2011 och estetiken är samma magognydröm som de gamla Riva Aquarama från 60-talet. Standardmotorn Volvo Penta D4-300A levererar stabila 300 hk och det finns uppgraderingsalternativ för den som vill, till exempel Volvo Penta V-8 350 CE.
Med allt fler allmänna tobaksrestriktioner och rökförbud vill delstaten Kentucky lätta på regelverket för cigarr och pipa. I förslaget listas punkter som ska uppfyllas för att en restaurang eller bar ska få tillåta cigarrökning, bland annat måste de ha alkoholtillstånd och 21-årsgräns, en tydlig skylt utanför att rökning kan förekomma i lokalen, att minst 15% av omsättningen kommer från cigarrförsäljning, att en rökfri zon inrättas vid leveransintag och kanske viktigast av allt, att det bara tillåter cigarrer och pipa och inte vejp eller cigaretter. Så kanske det kan bli en cigarr i baren på The Galt House till nästa Kentucky Derby.
Med allt fler allmänna tobaksrestriktioner och rökförbud vill delstaten Kentucky lätta på regelverket för cigarr och pipa. I förslaget listas punkter som ska uppfyllas för att en restaurang eller bar ska få tillåta cigarrökning, bland annat måste de ha alkoholtillstånd och 21-årsgräns, en tydlig skylt utanför att rökning kan förekomma i lokalen, att minst 15% av omsättningen kommer från cigarrförsäljning, att en rökfri zon inrättas vid leveransintag och kanske viktigast av allt, att det bara tillåter cigarrer och pipa och inte vejp eller cigaretter. Så kanske det kan bli en cigarr i baren på The Galt House till nästa Kentucky Derby.
Med allt fler allmänna tobaksrestriktioner och rökförbud vill delstaten Kentucky lätta på regelverket för cigarr och pipa. I förslaget listas punkter som ska uppfyllas för att en restaurang eller bar ska få tillåta cigarrökning, bland annat måste de ha alkoholtillstånd och 21-årsgräns, en tydlig skylt utanför att rökning kan förekomma i lokalen, att minst 15% av omsättningen kommer från cigarrförsäljning, att en rökfri zon inrättas vid leveransintag och kanske viktigast av allt, att det bara tillåter cigarrer och pipa och inte vejp eller cigaretter. Så kanske det kan bli en cigarr i baren på The Galt House till nästa Kentucky Derby.
Nu i juli ska Belmonds nya tåg Britannic Explorer börja rulla från London, till Cornwall eller till Wales. Resan tar tre dagar och ombord blir man serverad fine dining komponerad av Simon Rogan från trestjärniga L’Enclume. Biljettpriser startar vid ca 150 000 kronor för två personer.
Nu i juli ska Belmonds nya tåg Britannic Explorer börja rulla från London, till Cornwall eller till Wales. Resan tar tre dagar och ombord blir man serverad fine dining komponerad av Simon Rogan från trestjärniga L’Enclume. Biljettpriser startar vid ca 150 000 kronor för två personer.
Nu i juli ska Belmonds nya tåg Britannic Explorer börja rulla från London, till Cornwall eller till Wales. Resan tar tre dagar och ombord blir man serverad fine dining komponerad av Simon Rogan från trestjärniga L’Enclume. Biljettpriser startar vid ca 150 000 kronor för två personer.
När Johnny Palmer från Bristol kom över Pablo Escobars gamla Boeing 727-100 fick han en idé. Flygplanskroppen, utan vingar, har fraktats till ett intetsägande industriområde i Bristol och fixats upp till ett minihotell med namnet PytchAir. Inredningen är opulent i valnöt, läder och guld och mycket är originalutförande. En natt i flygplanet (med två sovrum) kostar runt 10 000 kr beroende på säsong.
När Johnny Palmer från Bristol kom över Pablo Escobars gamla Boeing 727-100 fick han en idé. Flygplanskroppen, utan vingar, har fraktats till ett intetsägande industriområde i Bristol och fixats upp till ett minihotell med namnet PytchAir. Inredningen är opulent i valnöt, läder och guld och mycket är originalutförande. En natt i flygplanet (med två sovrum) kostar runt 10 000 kr beroende på säsong.
När Johnny Palmer från Bristol kom över Pablo Escobars gamla Boeing 727-100 fick han en idé. Flygplanskroppen, utan vingar, har fraktats till ett intetsägande industriområde i Bristol och fixats upp till ett minihotell med namnet PytchAir. Inredningen är opulent i valnöt, läder och guld och mycket är originalutförande. En natt i flygplanet (med två sovrum) kostar runt 10 000 kr beroende på säsong.
Simona hamnade på HiQ lite av en slump. Idag är hon vice president för försäljning och partnerskap. Simona delar med sig av sina värderingar, sin uppväxt och sitt synsätt.
Davidoff har precis släppt Monolith, en humidor täljd ur massiv kalksten. Humidoren rymmer 120 cigarrer i Toro-storlek, har dubbla luftfuktare, inredning i mahogny och dämpare i gångjärnen så locket stänger mjukt.
Davidoff har precis släppt Monolith, en humidor täljd ur massiv kalksten. Humidoren rymmer 120 cigarrer i Toro-storlek, har dubbla luftfuktare, inredning i mahogny och dämpare i gångjärnen så locket stänger mjukt.
Davidoff har precis släppt Monolith, en humidor täljd ur massiv kalksten. Humidoren rymmer 120 cigarrer i Toro-storlek, har dubbla luftfuktare, inredning i mahogny och dämpare i gångjärnen så locket stänger mjukt.
Innan Bugatti Chiron gör sorti som modell passar biltillverkarens Sur Mesure-avdelning på att göra unika specialmodeller. ”55 One of One” är en sån specialare som beställts som en hyllning till Jean Bugattis Type 55 Super Sport från 30-talet. Uppenbar är den svart och gula färgkombon, mindre uppenbart är att den betydligt större Chiron har fått större andel svart färg för att ”krympa” storleksskillnaden. Även framskärmarna har fått svart grafik för att ”smalna av” nosen.
Innan Bugatti Chiron gör sorti som modell passar biltillverkarens Sur Mesure-avdelning på att göra unika specialmodeller. ”55 One of One” är en sån specialare som beställts som en hyllning till Jean Bugattis Type 55 Super Sport från 30-talet. Uppenbar är den svart och gula färgkombon, mindre uppenbart är att den betydligt större Chiron har fått större andel svart färg för att ”krympa” storleksskillnaden. Även framskärmarna har fått svart grafik för att ”smalna av” nosen.
Innan Bugatti Chiron gör sorti som modell passar biltillverkarens Sur Mesure-avdelning på att göra unika specialmodeller. ”55 One of One” är en sån specialare som beställts som en hyllning till Jean Bugattis Type 55 Super Sport från 30-talet. Uppenbar är den svart och gula färgkombon, mindre uppenbart är att den betydligt större Chiron har fått större andel svart färg för att ”krympa” storleksskillnaden. Även framskärmarna har fått svart grafik för att ”smalna av” nosen.
När allt fler flygplatser byggs som fyrkantiga lådor i glas är det extra kul att nyöppnade Ayodhya Airport (officiellt Maharishi Valmiki International Airport) i norra Indien fått en egen look. Den 8 000 kvm stora flygplatsen är ritad i Nagarastil av Sthapati Associates. Inspiration ser ut att komma från det närliggande Ram Mandir-templet.
När allt fler flygplatser byggs som fyrkantiga lådor i glas är det extra kul att nyöppnade Ayodhya Airport (officiellt Maharishi Valmiki International Airport) i norra Indien fått en egen look. Den 8 000 kvm stora flygplatsen är ritad i Nagarastil av Sthapati Associates. Inspiration ser ut att komma från det närliggande Ram Mandir-templet.
När allt fler flygplatser byggs som fyrkantiga lådor i glas är det extra kul att nyöppnade Ayodhya Airport (officiellt Maharishi Valmiki International Airport) i norra Indien fått en egen look. Den 8 000 kvm stora flygplatsen är ritad i Nagarastil av Sthapati Associates. Inspiration ser ut att komma från det närliggande Ram Mandir-templet.
Siffror, statistik och jämförelser mellan broar runt om i världen.
Siffror, statistik och jämförelser mellan broar runt om i världen.
Siffror, statistik och jämförelser mellan broar runt om i världen.
Svenska Vidde har lanserat en elektrisk snöskoter med uppvärmt batteri som ska klara drift i temperaturer ner till -39°C. Räckvidden ska vara 10 mil och utöver att den blir fri från avgaser blir den också i det närmsta ljudlös, vilket gör naturutflykter till en ännu större upplevelse. Prototypen Vidde Alfa är ritad av designstudion Pininfarina som till vardags ritar bilkarosser och skyskrapor och vi hoppas att den kommer i samma design när den börjar serietillverkas mot slutet av året.
Svenska Vidde har lanserat en elektrisk snöskoter med uppvärmt batteri som ska klara drift i temperaturer ner till -39°C. Räckvidden ska vara 10 mil och utöver att den blir fri från avgaser blir den också i det närmsta ljudlös, vilket gör naturutflykter till en ännu större upplevelse. Prototypen Vidde Alfa är ritad av designstudion Pininfarina som till vardags ritar bilkarosser och skyskrapor och vi hoppas att den kommer i samma design när den börjar serietillverkas mot slutet av året.
Svenska Vidde har lanserat en elektrisk snöskoter med uppvärmt batteri som ska klara drift i temperaturer ner till -39°C. Räckvidden ska vara 10 mil och utöver att den blir fri från avgaser blir den också i det närmsta ljudlös, vilket gör naturutflykter till en ännu större upplevelse. Prototypen Vidde Alfa är ritad av designstudion Pininfarina som till vardags ritar bilkarosser och skyskrapor och vi hoppas att den kommer i samma design när den börjar serietillverkas mot slutet av året.
Öl och grillat går hand i hand, det är sen gammalt. Nu har Miller Lite tagit hjälp av grilltillverkaren Big Green Egg att ta fram en Big Green Kegg. Ölpumpen rymmer ett 29-liters (1/4 barrel) ölfat och is för kalla fatöl i trädgården. Samma keramikklädda gröna balja som håller grillen varm, håller ölen kall. Helt oumbärlig för de 16-timmar långa BBQ sessions vi alla älskar.
Öl och grillat går hand i hand, det är sen gammalt. Nu har Miller Lite tagit hjälp av grilltillverkaren Big Green Egg att ta fram en Big Green Kegg. Ölpumpen rymmer ett 29-liters (1/4 barrel) ölfat och is för kalla fatöl i trädgården. Samma keramikklädda gröna balja som håller grillen varm, håller ölen kall. Helt oumbärlig för de 16-timmar långa BBQ sessions vi alla älskar.
Öl och grillat går hand i hand, det är sen gammalt. Nu har Miller Lite tagit hjälp av grilltillverkaren Big Green Egg att ta fram en Big Green Kegg. Ölpumpen rymmer ett 29-liters (1/4 barrel) ölfat och is för kalla fatöl i trädgården. Samma keramikklädda gröna balja som håller grillen varm, håller ölen kall. Helt oumbärlig för de 16-timmar långa BBQ sessions vi alla älskar.
Bjarke Ingels Group har ritat ett ”community” med 37 hem i Marfa, Texas som ska byggas med 3D-teknik. De runda huskropparna får öppna planlösningar och är tänkta att passa in i de natursköna och karga omgivningarna. Bostäderna ska stå klara i år och ska börja vid 10 miljoner kronor.
Bjarke Ingels Group har ritat ett ”community” med 37 hem i Marfa, Texas som ska byggas med 3D-teknik. De runda huskropparna får öppna planlösningar och är tänkta att passa in i de natursköna och karga omgivningarna. Bostäderna ska stå klara i år och ska börja vid 10 miljoner kronor.
Bjarke Ingels Group har ritat ett ”community” med 37 hem i Marfa, Texas som ska byggas med 3D-teknik. De runda huskropparna får öppna planlösningar och är tänkta att passa in i de natursköna och karga omgivningarna. Bostäderna ska stå klara i år och ska börja vid 10 miljoner kronor.
Brabus har brabifierat en elektrisk surfbräda från Awake och kallar den Brabus x Awake Shadow Jetboard. Efter två timmars laddning ska man kunna åka en timme i 55+ km/h. Leksaken väger 23 kg och kostar en kvarts miljon. Tillverkas endast i 77 ex.
Brabus har brabifierat en elektrisk surfbräda från Awake och kallar den Brabus x Awake Shadow Jetboard. Efter två timmars laddning ska man kunna åka en timme i 55+ km/h. Leksaken väger 23 kg och kostar en kvarts miljon. Tillverkas endast i 77 ex.
Brabus har brabifierat en elektrisk surfbräda från Awake och kallar den Brabus x Awake Shadow Jetboard. Efter två timmars laddning ska man kunna åka en timme i 55+ km/h. Leksaken väger 23 kg och kostar en kvarts miljon. Tillverkas endast i 77 ex.
Två nätter på femstjärniga Balmoral Hotel i Edinburgh, en The Macallan Horizon (värd en halv miljon) och en tur till destilleriet i Speyside. De kallar det The Horizon Whisky Experience och har satt prislappen på £ 100 000, vilket med dagens kurs motsvarar 1 352 880 svenska.
Två nätter på femstjärniga Balmoral Hotel i Edinburgh, en The Macallan Horizon (värd en halv miljon) och en tur till destilleriet i Speyside. De kallar det The Horizon Whisky Experience och har satt prislappen på £ 100 000, vilket med dagens kurs motsvarar 1 352 880 svenska.
Två nätter på femstjärniga Balmoral Hotel i Edinburgh, en The Macallan Horizon (värd en halv miljon) och en tur till destilleriet i Speyside. De kallar det The Horizon Whisky Experience och har satt prislappen på £ 100 000, vilket med dagens kurs motsvarar 1 352 880 svenska.
Med en uppväxt i ett välkänt familjeföretag kände Charlotte Ljung att hon hade omvärldens ögon på sig tidigt i livet. Hon berättar om New Yorks betydelse, livets käftsmällar och satsningen på ett eget bolag i en helt ny bransch.
Med en uppväxt i ett välkänt familjeföretag kände Charlotte Ljung att hon hade omvärldens ögon på sig tidigt i livet. Hon berättar om New Yorks betydelse, livets käftsmällar och satsningen på ett eget bolag i en helt ny bransch.
Med en uppväxt i ett välkänt familjeföretag kände Charlotte Ljung att hon hade omvärldens ögon på sig tidigt i livet. Hon berättar om New Yorks betydelse, livets käftsmällar och satsningen på ett eget bolag i en helt ny bransch.
Som nittonåring drog han till New York där han startade sitt första företag. Efter att ha byggt upp ett multinationellt läkemedelsbolag är han tillbaka i Skåne och har infriat drömmen om en börsnotering. Karl berättar om vad som driver honom, om att gå igång på andras idéer och om hur USA fortfarande finns i tankarna.
Som nittonåring drog han till New York där han startade sitt första företag. Efter att ha byggt upp ett multinationellt läkemedelsbolag är han tillbaka i Skåne och har infriat drömmen om en börsnotering. Karl berättar om vad som driver honom, om att gå igång på andras idéer och om hur USA fortfarande finns i tankarna.
Som nittonåring drog han till New York där han startade sitt första företag. Efter att ha byggt upp ett multinationellt läkemedelsbolag är han tillbaka i Skåne och har infriat drömmen om en börsnotering. Karl berättar om vad som driver honom, om att gå igång på andras idéer och om hur USA fortfarande finns i tankarna.
Som tidig entreprenör inom e-handel byggde hon upp ett miljardbolag i resebranschen. Vi har träffat Linda som berättar om när hon slutade vara rädd, entreprenörskap och hur det kan kännas att lämna ett företag man byggt upp.
Som tidig entreprenör inom e-handel byggde hon upp ett miljardbolag i resebranschen. Vi har träffat Linda som berättar om när hon slutade vara rädd, entreprenörskap och hur det kan kännas att lämna ett företag man byggt upp.
Som tidig entreprenör inom e-handel byggde hon upp ett miljardbolag i resebranschen. Vi har träffat Linda som berättar om när hon slutade vara rädd, entreprenörskap och hur det kan kännas att lämna ett företag man byggt upp.
Han byggde sitt prisbelönta IT-bolag Antura på samhällsnytta och långsiktighet utan externa investerare. Vi träffade Mattias för att prata om motviljan mot ekonomiska luftslott, vad som går före karriären och om att leva flera år utan lön.
Han byggde sitt prisbelönta IT-bolag Antura på samhällsnytta och långsiktighet utan externa investerare. Vi träffade Mattias för att prata om motviljan mot ekonomiska luftslott, vad som går före karriären och om att leva flera år utan lön.
Han byggde sitt prisbelönta IT-bolag Antura på samhällsnytta och långsiktighet utan externa investerare. Vi träffade Mattias för att prata om motviljan mot ekonomiska luftslott, vad som går före karriären och om att leva flera år utan lön.
Att Peter DeMaltén inte hittade en lådcykel till rätt pris gav honom en företagsidé. Sedan starten hemma i garaget har Cargobike stadigt vuxit till att omsätta 80 miljoner kronor. Vi har träffat Peter som berättar om sin bakgrund, rockstjärnedrömmar och att ha många järn i elden.
Att Peter DeMaltén inte hittade en lådcykel till rätt pris gav honom en företagsidé. Sedan starten hemma i garaget har Cargobike stadigt vuxit till att omsätta 80 miljoner kronor. Vi har träffat Peter som berättar om sin bakgrund, rockstjärnedrömmar och att ha många järn i elden.
Att Peter DeMaltén inte hittade en lådcykel till rätt pris gav honom en företagsidé. Sedan starten hemma i garaget har Cargobike stadigt vuxit till att omsätta 80 miljoner kronor. Vi har träffat Peter som berättar om sin bakgrund, rockstjärnedrömmar och att ha många järn i elden.
Med bas i Göteborg har hon startat tech-bolag världen över och vunnit 20 Red Dot Awards, 12 UX Design Awards och blivit utsedd till DI Gasell-företag 6 gånger. Vi har träffat Emma som berättar om innovation, varför Göteborg på sikt kommer att växa förbi Stockholm, sin bakgrund och om att knäcka koden.
Med bas i Göteborg har hon startat tech-bolag världen över och vunnit 20 Red Dot Awards, 12 UX Design Awards och blivit utsedd till DI Gasell-företag 6 gånger. Vi har träffat Emma som berättar om innovation, varför Göteborg på sikt kommer att växa förbi Stockholm, sin bakgrund och om att knäcka koden.
Med bas i Göteborg har hon startat tech-bolag världen över och vunnit 20 Red Dot Awards, 12 UX Design Awards och blivit utsedd till DI Gasell-företag 6 gånger. Vi har träffat Emma som berättar om innovation, varför Göteborg på sikt kommer att växa förbi Stockholm, sin bakgrund och om att knäcka koden.
Nyöppnade Jacy’z mitt i Göteborg är ett av ESS Groups senaste nytillskott. Vi träffade hotell- och restaurangkoncernens grundare Jonas Stenberg för att prata om Jonas bakgrund, drivkraft och hur det är att ha vuxit till en miljardkoncern med fler än 2 000 anställda.
Nyöppnade Jacy’z mitt i Göteborg är ett av ESS Groups senaste nytillskott. Vi träffade hotell- och restaurangkoncernens grundare Jonas Stenberg för att prata om Jonas bakgrund, drivkraft och hur det är att ha vuxit till en miljardkoncern med fler än 2 000 anställda.
Nyöppnade Jacy’z mitt i Göteborg är ett av ESS Groups senaste nytillskott. Vi träffade hotell- och restaurangkoncernens grundare Jonas Stenberg för att prata om Jonas bakgrund, drivkraft och hur det är att ha vuxit till en miljardkoncern med fler än 2 000 anställda.
Han är direktör på Clarion Hotel Malmö Live, som är Skånes största hotell. Vi träffade Jens för att prata om hans bakgrund, kärleken till Malmö och framtiden för den skånska hotellbranschen.
Han är direktör på Clarion Hotel Malmö Live, som är Skånes största hotell. Vi träffade Jens för att prata om hans bakgrund, kärleken till Malmö och framtiden för den skånska hotellbranschen.
Han är direktör på Clarion Hotel Malmö Live, som är Skånes största hotell. Vi träffade Jens för att prata om hans bakgrund, kärleken till Malmö och framtiden för den skånska hotellbranschen.
Han drömde om Paris modevärld men föll för mäkleriet. Som grundare av Våningen & Villan ville Johan förändra mäklarbranschen. Han fick bolaget att växa till fler än 150 medarbetare. Vi träffade Johan som berättade om kreativitet, entreprenörskap och om beslutet att sälja sitt livsverk.
Han drömde om Paris modevärld men föll för mäkleriet. Som grundare av Våningen & Villan ville Johan förändra mäklarbranschen. Han fick bolaget att växa till fler än 150 medarbetare. Vi träffade Johan som berättade om kreativitet, entreprenörskap och om beslutet att sälja sitt livsverk.
Han drömde om Paris modevärld men föll för mäkleriet. Som grundare av Våningen & Villan ville Johan förändra mäklarbranschen. Han fick bolaget att växa till fler än 150 medarbetare. Vi träffade Johan som berättade om kreativitet, entreprenörskap och om beslutet att sälja sitt livsverk.
Syskonen Keeley och Kirk Haworths Plates på 320 Old Street i London är första veganska restaurangen i Storbritannien att få Michelinstjärna. Den charmiga restaurangen på en innergård fylls dagligen, inte nödvändigtvis av veganer utan även av matintresserade som vill uppleva något nytt.
Syskonen Keeley och Kirk Haworths Plates på 320 Old Street i London är första veganska restaurangen i Storbritannien att få Michelinstjärna. Den charmiga restaurangen på en innergård fylls dagligen, inte nödvändigtvis av veganer utan även av matintresserade som vill uppleva något nytt.
Syskonen Keeley och Kirk Haworths Plates på 320 Old Street i London är första veganska restaurangen i Storbritannien att få Michelinstjärna. Den charmiga restaurangen på en innergård fylls dagligen, inte nödvändigtvis av veganer utan även av matintresserade som vill uppleva något nytt.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö