
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

Detta är bilden som förändrade världen. Och mitt eget liv. Bilden som togs tidigt 1961 är kanske det viktigaste stylistjobb som genomförts under popkulturens 70-åriga historia. En influencer som förändrade världsordningen. För, tänk er om Beatles fortsatt med sina oljiga Elvis-frisyrer. Vad skulle då hänt med bandet, och 60-talets nytänkande ungdomskultur? Skulle vi då fått vänta ytterligare några på den stora pop-revolutionen som tog fart

Detta är bilden som förändrade världen. Och mitt eget liv. Bilden som togs tidigt 1961 är kanske det viktigaste stylistjobb som genomförts under popkulturens 70-åriga historia. En influencer som förändrade världsordningen. För, tänk er om Beatles fortsatt med sina oljiga Elvis-frisyrer. Vad skulle då hänt med bandet, och 60-talets nytänkande ungdomskultur? Skulle vi då fått vänta ytterligare några på den stora pop-revolutionen som tog fart

Detta är bilden som förändrade världen. Och mitt eget liv. Bilden som togs tidigt 1961 är kanske det viktigaste stylistjobb som genomförts under popkulturens 70-åriga historia. En influencer som förändrade världsordningen. För, tänk er om Beatles fortsatt med sina oljiga Elvis-frisyrer. Vad skulle då hänt med bandet, och 60-talets nytänkande ungdomskultur? Skulle vi då fått vänta ytterligare några på den stora pop-revolutionen som tog fart

När Göteborg i juni stod värd för världens största elfordonskonferens, EVS38, fylldes staden av 3 800 deltagare från över 70 länder. Internationella delegationer från bland annat USA, Nederländerna och Mexiko fick på plats se hur staden driver utvecklingen av hållbara transporter – från induktiv laddning för eltaxi, till projekt där bilar balanserar elnätet. Bakom mottagandet stod Business Region Göteborg, som uppger att man ser mötena som startpunkten för nya investeringar och samarbeten.

När Göteborg i juni stod värd för världens största elfordonskonferens, EVS38, fylldes staden av 3 800 deltagare från över 70 länder. Internationella delegationer från bland annat USA, Nederländerna och Mexiko fick på plats se hur staden driver utvecklingen av hållbara transporter – från induktiv laddning för eltaxi, till projekt där bilar balanserar elnätet. Bakom mottagandet stod Business Region Göteborg, som uppger att man ser mötena som startpunkten för nya investeringar och samarbeten.

När Göteborg i juni stod värd för världens största elfordonskonferens, EVS38, fylldes staden av 3 800 deltagare från över 70 länder. Internationella delegationer från bland annat USA, Nederländerna och Mexiko fick på plats se hur staden driver utvecklingen av hållbara transporter – från induktiv laddning för eltaxi, till projekt där bilar balanserar elnätet. Bakom mottagandet stod Business Region Göteborg, som uppger att man ser mötena som startpunkten för nya investeringar och samarbeten.

Elektro-Centralen, en del av Instalco, har fått uppdraget att utföra el- och teleinstallationer vid ombyggnaden av Konstnärliga fakulteten i Göteborg. Ordervärdet är cirka 190 miljoner kronor och projektet genomförs tillsammans med Akademiska Hus och Skanska. – Projekt genomsyrar hållbarhet och återbruk. Vi kommer att återbruka så mycket som möjligt av befintligt material och även bygga om armaturer på plats, säger Joakim Jörenius, marknadschef på Elektro-Centralen. Slutleverans sker 2028.

Elektro-Centralen, en del av Instalco, har fått uppdraget att utföra el- och teleinstallationer vid ombyggnaden av Konstnärliga fakulteten i Göteborg. Ordervärdet är cirka 190 miljoner kronor och projektet genomförs tillsammans med Akademiska Hus och Skanska. – Projekt genomsyrar hållbarhet och återbruk. Vi kommer att återbruka så mycket som möjligt av befintligt material och även bygga om armaturer på plats, säger Joakim Jörenius, marknadschef på Elektro-Centralen. Slutleverans sker 2028.

Elektro-Centralen, en del av Instalco, har fått uppdraget att utföra el- och teleinstallationer vid ombyggnaden av Konstnärliga fakulteten i Göteborg. Ordervärdet är cirka 190 miljoner kronor och projektet genomförs tillsammans med Akademiska Hus och Skanska. – Projekt genomsyrar hållbarhet och återbruk. Vi kommer att återbruka så mycket som möjligt av befintligt material och även bygga om armaturer på plats, säger Joakim Jörenius, marknadschef på Elektro-Centralen. Slutleverans sker 2028.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö