
Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena.
– Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus.
Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.
Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena.
– Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus.
Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.

Malmöbolaget Telavox förvärvar två konkurrenter i Sverige och Danmark från Firstcom för omkring 100 miljoner kronor. Affären betalas med egna pengar och banklån. Bolaget planerar att införa sin ”AI-receptionist” i de nya verksamheterna, en tjänst som kan ta emot samtal, bokningar och kundtjänstärenden. – Vi är snart ett av Sveriges största AI-bolag, säger vd och grundare Viktor Karlsson till DI Digital. Med köpen passerar Telavox en årlig omsättning på drygt 1 miljard kronor.

Malmöbolaget Telavox förvärvar två konkurrenter i Sverige och Danmark från Firstcom för omkring 100 miljoner kronor. Affären betalas med egna pengar och banklån. Bolaget planerar att införa sin ”AI-receptionist” i de nya verksamheterna, en tjänst som kan ta emot samtal, bokningar och kundtjänstärenden. – Vi är snart ett av Sveriges största AI-bolag, säger vd och grundare Viktor Karlsson till DI Digital. Med köpen passerar Telavox en årlig omsättning på drygt 1 miljard kronor.

Malmöbolaget Telavox förvärvar två konkurrenter i Sverige och Danmark från Firstcom för omkring 100 miljoner kronor. Affären betalas med egna pengar och banklån. Bolaget planerar att införa sin ”AI-receptionist” i de nya verksamheterna, en tjänst som kan ta emot samtal, bokningar och kundtjänstärenden. – Vi är snart ett av Sveriges största AI-bolag, säger vd och grundare Viktor Karlsson till DI Digital. Med köpen passerar Telavox en årlig omsättning på drygt 1 miljard kronor.

I området i Mejeriparken i centrala Vellinge ska det bli totalt cirka 145 nya bostäder tillsammans med centrumfunktioner och grönområden de kommande åren. Nu planeras 34 av bostäderna i den kommande bostadsrättsföreningen Roslyckan, som ska bestå av 18 lägenheter, 16 radhus samt en verksamhetslokal. Byggstart sker när detaljplanen vunnit laga kraft. Inflyttning beräknas kunna ske inom några år.

I området i Mejeriparken i centrala Vellinge ska det bli totalt cirka 145 nya bostäder tillsammans med centrumfunktioner och grönområden de kommande åren. Nu planeras 34 av bostäderna i den kommande bostadsrättsföreningen Roslyckan, som ska bestå av 18 lägenheter, 16 radhus samt en verksamhetslokal. Byggstart sker när detaljplanen vunnit laga kraft. Inflyttning beräknas kunna ske inom några år.

I området i Mejeriparken i centrala Vellinge ska det bli totalt cirka 145 nya bostäder tillsammans med centrumfunktioner och grönområden de kommande åren. Nu planeras 34 av bostäderna i den kommande bostadsrättsföreningen Roslyckan, som ska bestå av 18 lägenheter, 16 radhus samt en verksamhetslokal. Byggstart sker när detaljplanen vunnit laga kraft. Inflyttning beräknas kunna ske inom några år.

Steve Braithwaite har skapat världens längsta bananbil – Braithwaite Cavendish Four Seat Velos-a-Nana. Den nästan sex meter långa, handbyggda bilen baseras på en Ford F-150 från 1993 med V8 och har plats för fyra personer. Bananens maxhastighet är 136 km/h.

Steve Braithwaite har skapat världens längsta bananbil – Braithwaite Cavendish Four Seat Velos-a-Nana. Den nästan sex meter långa, handbyggda bilen baseras på en Ford F-150 från 1993 med V8 och har plats för fyra personer. Bananens maxhastighet är 136 km/h.

Steve Braithwaite har skapat världens längsta bananbil – Braithwaite Cavendish Four Seat Velos-a-Nana. Den nästan sex meter långa, handbyggda bilen baseras på en Ford F-150 från 1993 med V8 och har plats för fyra personer. Bananens maxhastighet är 136 km/h.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö