Monument, en konsertlokal på 1 200 kvadratmeter, ska slå upp sina portar på Ringön.
– Jag har alltid velat ha en renodlad konsertlokal. Här har jag sökt tillstånd för en publik på 600 personer. Det är mellanstort vilket gör att Monument fyller ett tomrum, säger Carl Martinsson, ägare och bokningsansvarig.
Tillsammans med kollegorna Àron Buzas, Markus Miramar Hansson och Erik Holmberg ska han satsa på livemusik och klubbkultur, samt på en separat mindre scen i samma lokaler. Eftersom det kulturellt växande Ringön redan har ett stort ölutbud blir det mest cocktails på menyn.
– Det här ska bli en genuin venue där allt som vi älskar får plats. Det tänket genomsyrar allt från koncept och läge till barens utbud och konserterna som bokas. Monument ska ha rum för alla genrer och inte minst öppna upp för nästa generation av arrangörer, resonerar Carl Martinsson.
Nu håller verksamheten, som finns i hörnet av Järnmalms- och Stålverksgatan, på att finslipas. Troligtvis öppnar Monument i november.
Monument, en konsertlokal på 1 200 kvadratmeter, ska slå upp sina portar på Ringön.
– Jag har alltid velat ha en renodlad konsertlokal. Här har jag sökt tillstånd för en publik på 600 personer. Det är mellanstort vilket gör att Monument fyller ett tomrum, säger Carl Martinsson, ägare och bokningsansvarig.
Tillsammans med kollegorna Àron Buzas, Markus Miramar Hansson och Erik Holmberg ska han satsa på livemusik och klubbkultur, samt på en separat mindre scen i samma lokaler. Eftersom det kulturellt växande Ringön redan har ett stort ölutbud blir det mest cocktails på menyn.
– Det här ska bli en genuin venue där allt som vi älskar får plats. Det tänket genomsyrar allt från koncept och läge till barens utbud och konserterna som bokas. Monument ska ha rum för alla genrer och inte minst öppna upp för nästa generation av arrangörer, resonerar Carl Martinsson.
Nu håller verksamheten, som finns i hörnet av Järnmalms- och Stålverksgatan, på att finslipas. Troligtvis öppnar Monument i november.
Inför julen när jag var barn var julgodistillverkning en viktig aktivitet för att komma i rätt stämning. Det skulle kokas knäck, byggas pepparkakshus och rullas egna mozartkulor. Allt var kladdigt och det som ännu inte hade blivit det, skulle snart bli det av nyfikna barnfingrar. En av mina absoluta favoriter att tillverka var marsipanfigurer. Det var grisar, granar och avancerade snögubbar som, när tålamodet tröt, endast blev kulor av olika storlek. Där olikfärgade överblivna marsipanrester tryckts ihop, och rullats till en någorlunda jämn boll. I min familj var det endast jag, som av någon märklig anledning, uppskattade att äta dessa smått osmakligt fula marsipanfigurer, vilket resulterade i ett gediget lager som skulle förvaras på lämplig plats.
Inför julen när jag var barn var julgodistillverkning en viktig aktivitet för att komma i rätt stämning. Det skulle kokas knäck, byggas pepparkakshus och rullas egna mozartkulor. Allt var kladdigt och det som ännu inte hade blivit det, skulle snart bli det av nyfikna barnfingrar. En av mina absoluta favoriter att tillverka var marsipanfigurer. Det var grisar, granar och avancerade snögubbar som, när tålamodet tröt, endast blev kulor av olika storlek. Där olikfärgade överblivna marsipanrester tryckts ihop, och rullats till en någorlunda jämn boll. I min familj var det endast jag, som av någon märklig anledning, uppskattade att äta dessa smått osmakligt fula marsipanfigurer, vilket resulterade i ett gediget lager som skulle förvaras på lämplig plats.
Inför julen när jag var barn var julgodistillverkning en viktig aktivitet för att komma i rätt stämning. Det skulle kokas knäck, byggas pepparkakshus och rullas egna mozartkulor. Allt var kladdigt och det som ännu inte hade blivit det, skulle snart bli det av nyfikna barnfingrar. En av mina absoluta favoriter att tillverka var marsipanfigurer. Det var grisar, granar och avancerade snögubbar som, när tålamodet tröt, endast blev kulor av olika storlek. Där olikfärgade överblivna marsipanrester tryckts ihop, och rullats till en någorlunda jämn boll. I min familj var det endast jag, som av någon märklig anledning, uppskattade att äta dessa smått osmakligt fula marsipanfigurer, vilket resulterade i ett gediget lager som skulle förvaras på lämplig plats.
Med Poseidons treudd som logotyp är det logiskt att Maserati samarbetar med Vita Power för att erbjuda oss sportbåten Maserati Tridente. De två motorerna på sammanlagt 600 hk ska få upp den 10,5 m långa båten i 40 knop och batterierna ska ge den räckvidd på upp till 70 nautiska mil.
Med Poseidons treudd som logotyp är det logiskt att Maserati samarbetar med Vita Power för att erbjuda oss sportbåten Maserati Tridente. De två motorerna på sammanlagt 600 hk ska få upp den 10,5 m långa båten i 40 knop och batterierna ska ge den räckvidd på upp till 70 nautiska mil.
Med Poseidons treudd som logotyp är det logiskt att Maserati samarbetar med Vita Power för att erbjuda oss sportbåten Maserati Tridente. De två motorerna på sammanlagt 600 hk ska få upp den 10,5 m långa båten i 40 knop och batterierna ska ge den räckvidd på upp till 70 nautiska mil.
När Le Monde Group ville ha ett nytt huvudkontor i Paris lyckades arkitektfirman Snøhetta med det till synes omöjliga – att få en fastighet på sju våningar, med plats för 1 600 anställda, att se slank ut. Hela den broliknande formen kommer av att byggnaden ligger intill knutpunkten Austerlitz som har plattformar under marken och speciella viktrestriktioner. Det arkitektoniska konststycket får extra kontrast av att ligga granne med Gare d’Austerliz huvudbyggnad från 1840.
När Le Monde Group ville ha ett nytt huvudkontor i Paris lyckades arkitektfirman Snøhetta med det till synes omöjliga – att få en fastighet på sju våningar, med plats för 1 600 anställda, att se slank ut. Hela den broliknande formen kommer av att byggnaden ligger intill knutpunkten Austerlitz som har plattformar under marken och speciella viktrestriktioner. Det arkitektoniska konststycket får extra kontrast av att ligga granne med Gare d’Austerliz huvudbyggnad från 1840.
När Le Monde Group ville ha ett nytt huvudkontor i Paris lyckades arkitektfirman Snøhetta med det till synes omöjliga – att få en fastighet på sju våningar, med plats för 1 600 anställda, att se slank ut. Hela den broliknande formen kommer av att byggnaden ligger intill knutpunkten Austerlitz som har plattformar under marken och speciella viktrestriktioner. Det arkitektoniska konststycket får extra kontrast av att ligga granne med Gare d’Austerliz huvudbyggnad från 1840.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö