
En ny restaurang med fokus på grönsaker öppnar upp i Mat & Choklads gamla lokaler på Amiralsgatan.
Bakom satsningen står en av Malmös mest prisade krögarveteraner, Tomas Gustafsson, som gjort sig känd bland annat genom att vara ena halvan av Pembert & Gustafsson som startade upp Lokal 17 i Studio samt för att sedan 2021 ha lett Matverkstaden i Lokstallarna i Kirseberg.
Gustafsson tar över en av Mat & Choklads två lokaler. Redan nu kommer den att användas som preppkök till Matverkstaden, men i höst öppnar lunch- och kvällsrestaurang upp. Arbetsnamnet på den kvarterskrog Gustafsson vill skapa är Kv Flora.
– Det finns en charm i krogen som jag helt enkelt har saknat så jag har kollat på en del lokaler. Den här är väldigt trevlig, jag gillar källarvåningar – det blir lite dansk känsla, säger Tomas Gustafsson mitt i spacklingen och målandet.
– Det blir mycket fokus på grönsaker, kvarterskrogskänsla men kanske inte den klassiska kvartersmaten. Någon gång i vår håller vi nog öppet ett par dagar för att känna på läget. Sedan öppnar vi på riktigt i september eller oktober.
En ny restaurang med fokus på grönsaker öppnar upp i Mat & Choklads gamla lokaler på Amiralsgatan.
Bakom satsningen står en av Malmös mest prisade krögarveteraner, Tomas Gustafsson, som gjort sig känd bland annat genom att vara ena halvan av Pembert & Gustafsson som startade upp Lokal 17 i Studio samt för att sedan 2021 ha lett Matverkstaden i Lokstallarna i Kirseberg.
Gustafsson tar över en av Mat & Choklads två lokaler. Redan nu kommer den att användas som preppkök till Matverkstaden, men i höst öppnar lunch- och kvällsrestaurang upp. Arbetsnamnet på den kvarterskrog Gustafsson vill skapa är Kv Flora.
– Det finns en charm i krogen som jag helt enkelt har saknat så jag har kollat på en del lokaler. Den här är väldigt trevlig, jag gillar källarvåningar – det blir lite dansk känsla, säger Tomas Gustafsson mitt i spacklingen och målandet.
– Det blir mycket fokus på grönsaker, kvarterskrogskänsla men kanske inte den klassiska kvartersmaten. Någon gång i vår håller vi nog öppet ett par dagar för att känna på läget. Sedan öppnar vi på riktigt i september eller oktober.

Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.

Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.

Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.

I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.

I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.

I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.

Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.

Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.

Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö