
Alla som glidit fingret på ett kristallglas har hört det sjungande ljudet. Glasharmonikan är en hel uppsättning olika stora glasskålar på en axel som roteras långsamt genom att trampa på en pedal. Uppfanns av Benjamin Franklin 1763 och finns idag med elmotor.
Alla som glidit fingret på ett kristallglas har hört det sjungande ljudet. Glasharmonikan är en hel uppsättning olika stora glasskålar på en axel som roteras långsamt genom att trampa på en pedal. Uppfanns av Benjamin Franklin 1763 och finns idag med elmotor.

I projektet Evenemangsområdet, mellan Ullevi och Svenska mässan, är det nya arenakvarterets utformning nu klar. I kvarteret söder om Valhallagatan finns idag Scandinavium och Valhallabadet. Här ska en ny multiarena som ersätter Scandinavium och bland annat blir hockeyklubben Frölundas nya hemmaarena byggas. Dessutom blir det en mindre arena kallad Annexet som ersätter rivna Lisebergshallen. Multiarenan beräknas stå klar tredje kvartalet 2034 medan Annexet väntas öppna det tredje kvartalet 2036.

I projektet Evenemangsområdet, mellan Ullevi och Svenska mässan, är det nya arenakvarterets utformning nu klar. I kvarteret söder om Valhallagatan finns idag Scandinavium och Valhallabadet. Här ska en ny multiarena som ersätter Scandinavium och bland annat blir hockeyklubben Frölundas nya hemmaarena byggas. Dessutom blir det en mindre arena kallad Annexet som ersätter rivna Lisebergshallen. Multiarenan beräknas stå klar tredje kvartalet 2034 medan Annexet väntas öppna det tredje kvartalet 2036.

I projektet Evenemangsområdet, mellan Ullevi och Svenska mässan, är det nya arenakvarterets utformning nu klar. I kvarteret söder om Valhallagatan finns idag Scandinavium och Valhallabadet. Här ska en ny multiarena som ersätter Scandinavium och bland annat blir hockeyklubben Frölundas nya hemmaarena byggas. Dessutom blir det en mindre arena kallad Annexet som ersätter rivna Lisebergshallen. Multiarenan beräknas stå klar tredje kvartalet 2034 medan Annexet väntas öppna det tredje kvartalet 2036.

Swerock testar under hösten helelektriska tunga maskiner från Volvo i ett pilotprojekt i Helsingborg. Under två månader används en 20-tons hjullastare och en eldriven Volvo FMX-lastbil i ett VA-arbete för MVB Syd. Målet är att se hur maskinerna fungerar i praktiken – hur länge de kan köras, hur ofta de behöver laddas och hur effektiva de är. – Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att elektrifiera anläggningsarbeten och leda den gröna omställningen i branschen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.

Swerock testar under hösten helelektriska tunga maskiner från Volvo i ett pilotprojekt i Helsingborg. Under två månader används en 20-tons hjullastare och en eldriven Volvo FMX-lastbil i ett VA-arbete för MVB Syd. Målet är att se hur maskinerna fungerar i praktiken – hur länge de kan köras, hur ofta de behöver laddas och hur effektiva de är. – Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att elektrifiera anläggningsarbeten och leda den gröna omställningen i branschen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.

Swerock testar under hösten helelektriska tunga maskiner från Volvo i ett pilotprojekt i Helsingborg. Under två månader används en 20-tons hjullastare och en eldriven Volvo FMX-lastbil i ett VA-arbete för MVB Syd. Målet är att se hur maskinerna fungerar i praktiken – hur länge de kan köras, hur ofta de behöver laddas och hur effektiva de är. – Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att elektrifiera anläggningsarbeten och leda den gröna omställningen i branschen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö