
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.

Den libanesiska restaurangen Mezza Beirut öppnade för fyra år sedan nere vid Titanic i Västra hamnen, sedan dess har man flyttat till Möllan och bytt namn till Rue Hamra. Men nu vänder man tillbaka – och tar i slutet av mars över Sugois lokaler på Citadellsvägen. – Det som lockade oss är kanalen och Malmöhus slott. Man kan se det från uteserveringen – tänk att sitta en sen sommarkväll på uteserveringen och njuta av ett glas vin och njuta av utsikten. Sedan är det fräscha lokaler som är nybyggda och vi vet att området har stor potential, säger Hassan El-Kassem. El-Kassem beskriver Mezza Beirut som ett libanesiskt koncept skapat med traditioner där moderna tankar har adderats och med stort fokus på säsongvaror, ekologiskt samt närodlat. Menyn kommer att bestå av meze, samt ett grillat koncept där man röker köttet och tillagar det under tjugo timmar i ugn med kol eller ved. – Vi kommer också att ha magdansös, saxofonist och annan livemusik. Vi kommer även vara den första libanesiska restaurangen med standup-komiker från Mellanöstern.

Den libanesiska restaurangen Mezza Beirut öppnade för fyra år sedan nere vid Titanic i Västra hamnen, sedan dess har man flyttat till Möllan och bytt namn till Rue Hamra. Men nu vänder man tillbaka – och tar i slutet av mars över Sugois lokaler på Citadellsvägen. – Det som lockade oss är kanalen och Malmöhus slott. Man kan se det från uteserveringen – tänk att sitta en sen sommarkväll på uteserveringen och njuta av ett glas vin och njuta av utsikten. Sedan är det fräscha lokaler som är nybyggda och vi vet att området har stor potential, säger Hassan El-Kassem. El-Kassem beskriver Mezza Beirut som ett libanesiskt koncept skapat med traditioner där moderna tankar har adderats och med stort fokus på säsongvaror, ekologiskt samt närodlat. Menyn kommer att bestå av meze, samt ett grillat koncept där man röker köttet och tillagar det under tjugo timmar i ugn med kol eller ved. – Vi kommer också att ha magdansös, saxofonist och annan livemusik. Vi kommer även vara den första libanesiska restaurangen med standup-komiker från Mellanöstern.

Den libanesiska restaurangen Mezza Beirut öppnade för fyra år sedan nere vid Titanic i Västra hamnen, sedan dess har man flyttat till Möllan och bytt namn till Rue Hamra. Men nu vänder man tillbaka – och tar i slutet av mars över Sugois lokaler på Citadellsvägen. – Det som lockade oss är kanalen och Malmöhus slott. Man kan se det från uteserveringen – tänk att sitta en sen sommarkväll på uteserveringen och njuta av ett glas vin och njuta av utsikten. Sedan är det fräscha lokaler som är nybyggda och vi vet att området har stor potential, säger Hassan El-Kassem. El-Kassem beskriver Mezza Beirut som ett libanesiskt koncept skapat med traditioner där moderna tankar har adderats och med stort fokus på säsongvaror, ekologiskt samt närodlat. Menyn kommer att bestå av meze, samt ett grillat koncept där man röker köttet och tillagar det under tjugo timmar i ugn med kol eller ved. – Vi kommer också att ha magdansös, saxofonist och annan livemusik. Vi kommer även vara den första libanesiska restaurangen med standup-komiker från Mellanöstern.

Rutger Arnhults fastighetsbolag Corem har sålt en fastighet på Frederiksberg i Köpenhamn för 890 miljoner kronor. Byggnaden har en area på 19 300 kvm och är fullt uthyrd till Copenhagen Business School. Även K-fastigheter, med huvudkontor i Hässleholm, planerar att sälja en bostadsportfölj i Danmark, uppgav bolaget i samband med sitt bokslut. K-fastigheter vill också avyttra kommersiella lokaler och bostadsfastigheter i Sverige ”som inte är byggda enligt bolagets koncept”.

Rutger Arnhults fastighetsbolag Corem har sålt en fastighet på Frederiksberg i Köpenhamn för 890 miljoner kronor. Byggnaden har en area på 19 300 kvm och är fullt uthyrd till Copenhagen Business School. Även K-fastigheter, med huvudkontor i Hässleholm, planerar att sälja en bostadsportfölj i Danmark, uppgav bolaget i samband med sitt bokslut. K-fastigheter vill också avyttra kommersiella lokaler och bostadsfastigheter i Sverige ”som inte är byggda enligt bolagets koncept”.

Rutger Arnhults fastighetsbolag Corem har sålt en fastighet på Frederiksberg i Köpenhamn för 890 miljoner kronor. Byggnaden har en area på 19 300 kvm och är fullt uthyrd till Copenhagen Business School. Även K-fastigheter, med huvudkontor i Hässleholm, planerar att sälja en bostadsportfölj i Danmark, uppgav bolaget i samband med sitt bokslut. K-fastigheter vill också avyttra kommersiella lokaler och bostadsfastigheter i Sverige ”som inte är byggda enligt bolagets koncept”.

Under våren börjar Systembolaget rulla ut självscanningskassor i skånska butiker, rapporterar SVT Skåne. Mobilia i Malmö är först ut, följt av Systembolaget i Kristianstad och Lund. Målet är att köerna ska minska. Däremot kommer det finnas personal på plats som gör stickprover och kontrollerar legitimation. – Vi får inte sälja till någon under 20, så det kommer vara bemannat hela tiden, säger Marina Miloradovic, Systembolagets butikschef på Mobilia.

Under våren börjar Systembolaget rulla ut självscanningskassor i skånska butiker, rapporterar SVT Skåne. Mobilia i Malmö är först ut, följt av Systembolaget i Kristianstad och Lund. Målet är att köerna ska minska. Däremot kommer det finnas personal på plats som gör stickprover och kontrollerar legitimation. – Vi får inte sälja till någon under 20, så det kommer vara bemannat hela tiden, säger Marina Miloradovic, Systembolagets butikschef på Mobilia.

Under våren börjar Systembolaget rulla ut självscanningskassor i skånska butiker, rapporterar SVT Skåne. Mobilia i Malmö är först ut, följt av Systembolaget i Kristianstad och Lund. Målet är att köerna ska minska. Däremot kommer det finnas personal på plats som gör stickprover och kontrollerar legitimation. – Vi får inte sälja till någon under 20, så det kommer vara bemannat hela tiden, säger Marina Miloradovic, Systembolagets butikschef på Mobilia.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö