
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.

Lindex ägare kan byta namn – till Lindex Group. Framgångarna för den göteborgska klädkedjan har fått den finska koncernen Stockmann att överväga ett namnbyte, rapporterar nyhetssajten Ehandel. Stockmann-varuhusen är etablerade på hemmamarknaden, men går med förlust. Samtidigt har Lindex en växande roll inom koncernen, uppger Sari Pohjonen, ordförande för Stockmann. – Att inleda en strategisk utvärdering beträffande ett namnbyte och en övervägning av strategiska alternativ för varuhusverksamheten är ett naturligt följande steg, säger hon.

Lindex ägare kan byta namn – till Lindex Group. Framgångarna för den göteborgska klädkedjan har fått den finska koncernen Stockmann att överväga ett namnbyte, rapporterar nyhetssajten Ehandel. Stockmann-varuhusen är etablerade på hemmamarknaden, men går med förlust. Samtidigt har Lindex en växande roll inom koncernen, uppger Sari Pohjonen, ordförande för Stockmann. – Att inleda en strategisk utvärdering beträffande ett namnbyte och en övervägning av strategiska alternativ för varuhusverksamheten är ett naturligt följande steg, säger hon.

Lindex ägare kan byta namn – till Lindex Group. Framgångarna för den göteborgska klädkedjan har fått den finska koncernen Stockmann att överväga ett namnbyte, rapporterar nyhetssajten Ehandel. Stockmann-varuhusen är etablerade på hemmamarknaden, men går med förlust. Samtidigt har Lindex en växande roll inom koncernen, uppger Sari Pohjonen, ordförande för Stockmann. – Att inleda en strategisk utvärdering beträffande ett namnbyte och en övervägning av strategiska alternativ för varuhusverksamheten är ett naturligt följande steg, säger hon.

Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier. – Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event. Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen. – Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell. Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.

Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier. – Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event. Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen. – Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell. Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.

Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier. – Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event. Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen. – Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell. Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.

Göteborgs Fiskauktion är Sveriges största fiskauktion, där hummerpremiären tillhör en av årets höjdpunkter. – Det blir ju liksom lite förväntansfullt och ett vuxet barnkalas, säger auktionsförrättaren Lars Erlandsson till GP om det stora intresset för budgivningen. Kilopriset för årets första hummer landade på 44.000 kronor, klart högre än fjolårets 7.000 kronor. Patrick Norén var den lyckliga att ropa in årets första humrar, som såldes av Göran Upper från Lysekil. Precis som tidigare går en del av summan till Sjöräddningen.

Göteborgs Fiskauktion är Sveriges största fiskauktion, där hummerpremiären tillhör en av årets höjdpunkter. – Det blir ju liksom lite förväntansfullt och ett vuxet barnkalas, säger auktionsförrättaren Lars Erlandsson till GP om det stora intresset för budgivningen. Kilopriset för årets första hummer landade på 44.000 kronor, klart högre än fjolårets 7.000 kronor. Patrick Norén var den lyckliga att ropa in årets första humrar, som såldes av Göran Upper från Lysekil. Precis som tidigare går en del av summan till Sjöräddningen.

Göteborgs Fiskauktion är Sveriges största fiskauktion, där hummerpremiären tillhör en av årets höjdpunkter. – Det blir ju liksom lite förväntansfullt och ett vuxet barnkalas, säger auktionsförrättaren Lars Erlandsson till GP om det stora intresset för budgivningen. Kilopriset för årets första hummer landade på 44.000 kronor, klart högre än fjolårets 7.000 kronor. Patrick Norén var den lyckliga att ropa in årets första humrar, som såldes av Göran Upper från Lysekil. Precis som tidigare går en del av summan till Sjöräddningen.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö