
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Det spelar ingen roll om du är på en bakgata i Seoul eller på en food truck-festival i Malmö – överallt sitter världen fast på trästickor. Corn dogs, satay, cake pops, caprese på tandpetare. Allt ska upp på pinne.

Det spelar ingen roll om du är på en bakgata i Seoul eller på en food truck-festival i Malmö – överallt sitter världen fast på trästickor. Corn dogs, satay, cake pops, caprese på tandpetare. Allt ska upp på pinne.

Det spelar ingen roll om du är på en bakgata i Seoul eller på en food truck-festival i Malmö – överallt sitter världen fast på trästickor. Corn dogs, satay, cake pops, caprese på tandpetare. Allt ska upp på pinne.

Göteborgsbolaget Planima, som utvecklar mjukvara för fastighetsunderhåll, får en ny huvudägare. Riskkapitalbolaget Monterro köper in sig i bolaget, i en affär värd flera hundra miljoner kronor, enligt vad DI erfar. – Vi har blivit marknadsledande i vår nisch genom att nitiskt utmana gamla arbetssätt, säger vd Jens Björk. Han och medgrundaren Anton Klintenberg stannar kvar i sina roller och behåller en minoritetspost ihop med de anställda. Planima växer snabbt och hade i fjol intäkter på 27,5 miljoner kronor, en ökning med 40 procent från året innan.

Göteborgsbolaget Planima, som utvecklar mjukvara för fastighetsunderhåll, får en ny huvudägare. Riskkapitalbolaget Monterro köper in sig i bolaget, i en affär värd flera hundra miljoner kronor, enligt vad DI erfar. – Vi har blivit marknadsledande i vår nisch genom att nitiskt utmana gamla arbetssätt, säger vd Jens Björk. Han och medgrundaren Anton Klintenberg stannar kvar i sina roller och behåller en minoritetspost ihop med de anställda. Planima växer snabbt och hade i fjol intäkter på 27,5 miljoner kronor, en ökning med 40 procent från året innan.

Göteborgsbolaget Planima, som utvecklar mjukvara för fastighetsunderhåll, får en ny huvudägare. Riskkapitalbolaget Monterro köper in sig i bolaget, i en affär värd flera hundra miljoner kronor, enligt vad DI erfar. – Vi har blivit marknadsledande i vår nisch genom att nitiskt utmana gamla arbetssätt, säger vd Jens Björk. Han och medgrundaren Anton Klintenberg stannar kvar i sina roller och behåller en minoritetspost ihop med de anställda. Planima växer snabbt och hade i fjol intäkter på 27,5 miljoner kronor, en ökning med 40 procent från året innan.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö