Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Carlsberg Sverige centraliserar sin logistik och väljer Speed Group som ny partner. I Falkenberg byggs nu en 40.000 kvadratmeter stor anläggning med kapacitet för 75.000 pallar. – Genom deras lösning samlar vi all extern lagervolym i en toppmodern anläggning i Falkenberg och kan nu optimera våra logistikflöden, säger Terese Ahlström, logistikdirektör på Carlsberg. Speed ska hantera över 1,4 miljoner pallar årligen och projektet väntas vara i full drift under 2026, uppger bolaget.
Carlsberg Sverige centraliserar sin logistik och väljer Speed Group som ny partner. I Falkenberg byggs nu en 40.000 kvadratmeter stor anläggning med kapacitet för 75.000 pallar. – Genom deras lösning samlar vi all extern lagervolym i en toppmodern anläggning i Falkenberg och kan nu optimera våra logistikflöden, säger Terese Ahlström, logistikdirektör på Carlsberg. Speed ska hantera över 1,4 miljoner pallar årligen och projektet väntas vara i full drift under 2026, uppger bolaget.
Carlsberg Sverige centraliserar sin logistik och väljer Speed Group som ny partner. I Falkenberg byggs nu en 40.000 kvadratmeter stor anläggning med kapacitet för 75.000 pallar. – Genom deras lösning samlar vi all extern lagervolym i en toppmodern anläggning i Falkenberg och kan nu optimera våra logistikflöden, säger Terese Ahlström, logistikdirektör på Carlsberg. Speed ska hantera över 1,4 miljoner pallar årligen och projektet väntas vara i full drift under 2026, uppger bolaget.
Våren är här. Man känner det på ljuset, vinden – och doften av någon som dragit i gång grillen. Vad jag älskar den doften! Det luktar kol, förväntan och något som ligger svenskar varmt om hjärtat… korv. Det är lätt att fnysa åt korven. Den är enkel, folklig, opretentiös. Men just därför är den också genial. Korven är varje förälders räddning som får barnet att sluta gråtskrika, bara den inte har senap på. Den räddar förhållanden som håller på att bryta ihop på IKEA och korv är det sista som förenar oss vid grillen när allt annat gått åt helvete. Alla känner väl till begreppet stödkorv.
Våren är här. Man känner det på ljuset, vinden – och doften av någon som dragit i gång grillen. Vad jag älskar den doften! Det luktar kol, förväntan och något som ligger svenskar varmt om hjärtat… korv. Det är lätt att fnysa åt korven. Den är enkel, folklig, opretentiös. Men just därför är den också genial. Korven är varje förälders räddning som får barnet att sluta gråtskrika, bara den inte har senap på. Den räddar förhållanden som håller på att bryta ihop på IKEA och korv är det sista som förenar oss vid grillen när allt annat gått åt helvete. Alla känner väl till begreppet stödkorv.
Våren är här. Man känner det på ljuset, vinden – och doften av någon som dragit i gång grillen. Vad jag älskar den doften! Det luktar kol, förväntan och något som ligger svenskar varmt om hjärtat… korv. Det är lätt att fnysa åt korven. Den är enkel, folklig, opretentiös. Men just därför är den också genial. Korven är varje förälders räddning som får barnet att sluta gråtskrika, bara den inte har senap på. Den räddar förhållanden som håller på att bryta ihop på IKEA och korv är det sista som förenar oss vid grillen när allt annat gått åt helvete. Alla känner väl till begreppet stödkorv.
Tyskar har en lång historia av att paketera korvar roligt och en favorit vi minns är verktygslådan med olika korvar i. En ny favorit är Wurstbarons Salami Zigarren. 8 stycken salamicigarrer med gördel snyggt paketerade i en träask. Som de själva utrycker det: unik rökglädje utan tobak.
Tyskar har en lång historia av att paketera korvar roligt och en favorit vi minns är verktygslådan med olika korvar i. En ny favorit är Wurstbarons Salami Zigarren. 8 stycken salamicigarrer med gördel snyggt paketerade i en träask. Som de själva utrycker det: unik rökglädje utan tobak.
Tyskar har en lång historia av att paketera korvar roligt och en favorit vi minns är verktygslådan med olika korvar i. En ny favorit är Wurstbarons Salami Zigarren. 8 stycken salamicigarrer med gördel snyggt paketerade i en träask. Som de själva utrycker det: unik rökglädje utan tobak.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö