Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Den nedbrunna vattenparken Oceana ska återuppbyggas med utgångspunkt i ursprungsritningarna. Dock görs vissa förändringar, den kanske mest märkbara är att det höga attraktionstornet ska få en ljusare färg. Badytan ska liksom tidigare planerat bli cirka 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus. Totalt blir inomhusytan 13 600 kvadratmeter. Det blir plats för 14 olika vattenattraktioner och upp till 1750 gäster. Det återuppbyggda Oceana beräknas stå färdigt kring årsskiftet 2026/2027.
Den nedbrunna vattenparken Oceana ska återuppbyggas med utgångspunkt i ursprungsritningarna. Dock görs vissa förändringar, den kanske mest märkbara är att det höga attraktionstornet ska få en ljusare färg. Badytan ska liksom tidigare planerat bli cirka 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus. Totalt blir inomhusytan 13 600 kvadratmeter. Det blir plats för 14 olika vattenattraktioner och upp till 1750 gäster. Det återuppbyggda Oceana beräknas stå färdigt kring årsskiftet 2026/2027.
Den nedbrunna vattenparken Oceana ska återuppbyggas med utgångspunkt i ursprungsritningarna. Dock görs vissa förändringar, den kanske mest märkbara är att det höga attraktionstornet ska få en ljusare färg. Badytan ska liksom tidigare planerat bli cirka 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus. Totalt blir inomhusytan 13 600 kvadratmeter. Det blir plats för 14 olika vattenattraktioner och upp till 1750 gäster. Det återuppbyggda Oceana beräknas stå färdigt kring årsskiftet 2026/2027.
Nära Arenastaden i Lund, i östra Klostergården, planeras den blivande bostadsrättsföreningen Meteorologen. Ut mot Stattenavägen blir bygget fem till sex våningar högt kompletterat med två smalare huskroppar med sju respektive tio våningar. Alla bostäder får uteplats eller balkong. Det blir också parkeringsgarage med laddplatser för elbil. Inflyttning beräknas till första kvartalet 2028.
Nära Arenastaden i Lund, i östra Klostergården, planeras den blivande bostadsrättsföreningen Meteorologen. Ut mot Stattenavägen blir bygget fem till sex våningar högt kompletterat med två smalare huskroppar med sju respektive tio våningar. Alla bostäder får uteplats eller balkong. Det blir också parkeringsgarage med laddplatser för elbil. Inflyttning beräknas till första kvartalet 2028.
Nära Arenastaden i Lund, i östra Klostergården, planeras den blivande bostadsrättsföreningen Meteorologen. Ut mot Stattenavägen blir bygget fem till sex våningar högt kompletterat med två smalare huskroppar med sju respektive tio våningar. Alla bostäder får uteplats eller balkong. Det blir också parkeringsgarage med laddplatser för elbil. Inflyttning beräknas till första kvartalet 2028.
Den danska dagligvarukoncernen Salling Group köper Icas baltiska butikskedja Rimi för 1,3 miljarder euro – motsvarande drygt 14 miljarder kronor. Köpet omfattar 314 butiker, e-handel, lager och 11.000 anställda i Estland, Lettland och Litauen. – Vi är mycket stolta över det avtal vi har träffat med Ica om förvärvet av Rimi, som är den största affären i Salling Groups snart 120-åriga historia, säger koncernchef Anders Hagh till Berlingske. För Icas del innebär försäljningen en vinst på omkring 7 miljarder kronor.
Den danska dagligvarukoncernen Salling Group köper Icas baltiska butikskedja Rimi för 1,3 miljarder euro – motsvarande drygt 14 miljarder kronor. Köpet omfattar 314 butiker, e-handel, lager och 11.000 anställda i Estland, Lettland och Litauen. – Vi är mycket stolta över det avtal vi har träffat med Ica om förvärvet av Rimi, som är den största affären i Salling Groups snart 120-åriga historia, säger koncernchef Anders Hagh till Berlingske. För Icas del innebär försäljningen en vinst på omkring 7 miljarder kronor.
Den danska dagligvarukoncernen Salling Group köper Icas baltiska butikskedja Rimi för 1,3 miljarder euro – motsvarande drygt 14 miljarder kronor. Köpet omfattar 314 butiker, e-handel, lager och 11.000 anställda i Estland, Lettland och Litauen. – Vi är mycket stolta över det avtal vi har träffat med Ica om förvärvet av Rimi, som är den största affären i Salling Groups snart 120-åriga historia, säger koncernchef Anders Hagh till Berlingske. För Icas del innebär försäljningen en vinst på omkring 7 miljarder kronor.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö