
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.

Mr Cake öppnade i en lokal vid Stenpiren, sedan kom pandemin och bromsade expansionsplanerna. Nu ska de inviga ett nytt kafé. – Femman är en plats med mycket puls och folk i rörelse. Vi har tittat på en möjlighet att öppna ett ställe till och kände att detta var perfekt för oss, ett centralt läge för både göteborgare och turister, säger grundaren Roy Fares. Kafékonceptet från Stockholm erbjuder USA-inspirerande bakverk. Kaféet ska öppna under maj månad, i mittenrummet på Femmans gatuplan.

Mr Cake öppnade i en lokal vid Stenpiren, sedan kom pandemin och bromsade expansionsplanerna. Nu ska de inviga ett nytt kafé. – Femman är en plats med mycket puls och folk i rörelse. Vi har tittat på en möjlighet att öppna ett ställe till och kände att detta var perfekt för oss, ett centralt läge för både göteborgare och turister, säger grundaren Roy Fares. Kafékonceptet från Stockholm erbjuder USA-inspirerande bakverk. Kaféet ska öppna under maj månad, i mittenrummet på Femmans gatuplan.

Mr Cake öppnade i en lokal vid Stenpiren, sedan kom pandemin och bromsade expansionsplanerna. Nu ska de inviga ett nytt kafé. – Femman är en plats med mycket puls och folk i rörelse. Vi har tittat på en möjlighet att öppna ett ställe till och kände att detta var perfekt för oss, ett centralt läge för både göteborgare och turister, säger grundaren Roy Fares. Kafékonceptet från Stockholm erbjuder USA-inspirerande bakverk. Kaféet ska öppna under maj månad, i mittenrummet på Femmans gatuplan.

Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås! Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan. – Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo. Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser. I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser. World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås! Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan. – Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo. Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser. I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser. World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås! Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan. – Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo. Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser. I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser. World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

Sömnanalysföretaget Sleep Cycle höjer sina finansiella mål. Planen är nu att dubbla intäkterna på medellång sikt, mot det tidigare målet om en årlig tillväxt på 30 procent. Årsmålet för rörelsemarginalen höjs samtidigt från 20 procent till 25 procent. – Det är dags att lägga i en högre växel […] Våra uppdaterade finansiella mål är helt klart ambitiösa, men vi har en stark kärnprodukt och ett kompetent team, säger vd Erik Jivmark. Sleep Cycle är noterat på Stockholmsbörsen och har sitt huvudkontor i Göteborg.

Sömnanalysföretaget Sleep Cycle höjer sina finansiella mål. Planen är nu att dubbla intäkterna på medellång sikt, mot det tidigare målet om en årlig tillväxt på 30 procent. Årsmålet för rörelsemarginalen höjs samtidigt från 20 procent till 25 procent. – Det är dags att lägga i en högre växel […] Våra uppdaterade finansiella mål är helt klart ambitiösa, men vi har en stark kärnprodukt och ett kompetent team, säger vd Erik Jivmark. Sleep Cycle är noterat på Stockholmsbörsen och har sitt huvudkontor i Göteborg.

Sömnanalysföretaget Sleep Cycle höjer sina finansiella mål. Planen är nu att dubbla intäkterna på medellång sikt, mot det tidigare målet om en årlig tillväxt på 30 procent. Årsmålet för rörelsemarginalen höjs samtidigt från 20 procent till 25 procent. – Det är dags att lägga i en högre växel […] Våra uppdaterade finansiella mål är helt klart ambitiösa, men vi har en stark kärnprodukt och ett kompetent team, säger vd Erik Jivmark. Sleep Cycle är noterat på Stockholmsbörsen och har sitt huvudkontor i Göteborg.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö