
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.

Petter Stordalens Strawberry-koncern och fastighetsinvesteraren Slättö lanserar en ny hotellkedja, som än så länge saknar namn. Planen är att kedjan ska bestå av minst 20 hotell inom tio år. En plats är redan klar: ett hotell med 151 rum vid avfarten mot Gekås i Ullared, som väntas öppna 2025. – Med den nya hotellkedjan försöker vi utmana bilden av att stoppen längs vägen är någonting tråkigt, nödvändigt och tröttsamt – och istället se det som tillfället att ladda inför det spännande som kommer, säger Petter Stordalen.

Petter Stordalens Strawberry-koncern och fastighetsinvesteraren Slättö lanserar en ny hotellkedja, som än så länge saknar namn. Planen är att kedjan ska bestå av minst 20 hotell inom tio år. En plats är redan klar: ett hotell med 151 rum vid avfarten mot Gekås i Ullared, som väntas öppna 2025. – Med den nya hotellkedjan försöker vi utmana bilden av att stoppen längs vägen är någonting tråkigt, nödvändigt och tröttsamt – och istället se det som tillfället att ladda inför det spännande som kommer, säger Petter Stordalen.

Petter Stordalens Strawberry-koncern och fastighetsinvesteraren Slättö lanserar en ny hotellkedja, som än så länge saknar namn. Planen är att kedjan ska bestå av minst 20 hotell inom tio år. En plats är redan klar: ett hotell med 151 rum vid avfarten mot Gekås i Ullared, som väntas öppna 2025. – Med den nya hotellkedjan försöker vi utmana bilden av att stoppen längs vägen är någonting tråkigt, nödvändigt och tröttsamt – och istället se det som tillfället att ladda inför det spännande som kommer, säger Petter Stordalen.

Volvo Lastvagnar har fått en order på 100 eldrivna lastbilar från den danska logistikjätten DFDS. Därmed fördubblar DFDS nästan antalet ellastbilar från Volvo. – Jag är väldigt stolt över att fortsätta vårt nära samarbete med DFDS. Deras stora flotta av ellastbilar visar att utsläppsfria transporter är en konkurrenskraftig lösning här och nu, säger Volvo Lastvagnars vd Roger Alm. Några av de nya lastbilarna kommer att transportera gods till och från Volvos fabrik utanför Göteborg.

Volvo Lastvagnar har fått en order på 100 eldrivna lastbilar från den danska logistikjätten DFDS. Därmed fördubblar DFDS nästan antalet ellastbilar från Volvo. – Jag är väldigt stolt över att fortsätta vårt nära samarbete med DFDS. Deras stora flotta av ellastbilar visar att utsläppsfria transporter är en konkurrenskraftig lösning här och nu, säger Volvo Lastvagnars vd Roger Alm. Några av de nya lastbilarna kommer att transportera gods till och från Volvos fabrik utanför Göteborg.

Volvo Lastvagnar har fått en order på 100 eldrivna lastbilar från den danska logistikjätten DFDS. Därmed fördubblar DFDS nästan antalet ellastbilar från Volvo. – Jag är väldigt stolt över att fortsätta vårt nära samarbete med DFDS. Deras stora flotta av ellastbilar visar att utsläppsfria transporter är en konkurrenskraftig lösning här och nu, säger Volvo Lastvagnars vd Roger Alm. Några av de nya lastbilarna kommer att transportera gods till och från Volvos fabrik utanför Göteborg.

Lång frånvaro. När den ikoniska fisk- och skaldjursmarknaden stängdes för fyra år sedan kunde nog ingen ana att renoveringen skulle ta så pass lång tid. Men nu är återinvigningen nära! Den omstöpta Feskekôrkan kommer att rymma fyra restauranger och två handlare, som tillsammans förfogar över 28 meter fiskdiskar. Verksamheten ska vara öppen även på måndagar, samt sena kvällar, och under sommaren locka med en jättelik uteservering för 400 gäster. – Verksamhetshetsbeskrivningen stämmer väl överens med vår vision om en utveckling som dockar an till Feskekôrkas historia och själ. Det blir även utökade öppettider, vilket är en viktig förutsättning för både husets fortlevnad och stadsutvecklingen i området, säger Anette Persson, affärsutvecklare hos förvaltaren Higab. Sedan 1874 har Feskekôrkan varit en av Göteborgs mest kända byggnader, ett populärt besöksmål för de som älskar havets delikatesser. Eftersom den är byggnadsminnesförklarad har upprustningen skett varsamt och därför tagit mycket tid i anspråk. I år har Feskekôrkan 150-årsjubileum och öppnar 16 maj.

Lång frånvaro. När den ikoniska fisk- och skaldjursmarknaden stängdes för fyra år sedan kunde nog ingen ana att renoveringen skulle ta så pass lång tid. Men nu är återinvigningen nära! Den omstöpta Feskekôrkan kommer att rymma fyra restauranger och två handlare, som tillsammans förfogar över 28 meter fiskdiskar. Verksamheten ska vara öppen även på måndagar, samt sena kvällar, och under sommaren locka med en jättelik uteservering för 400 gäster. – Verksamhetshetsbeskrivningen stämmer väl överens med vår vision om en utveckling som dockar an till Feskekôrkas historia och själ. Det blir även utökade öppettider, vilket är en viktig förutsättning för både husets fortlevnad och stadsutvecklingen i området, säger Anette Persson, affärsutvecklare hos förvaltaren Higab. Sedan 1874 har Feskekôrkan varit en av Göteborgs mest kända byggnader, ett populärt besöksmål för de som älskar havets delikatesser. Eftersom den är byggnadsminnesförklarad har upprustningen skett varsamt och därför tagit mycket tid i anspråk. I år har Feskekôrkan 150-årsjubileum och öppnar 16 maj.

Lång frånvaro. När den ikoniska fisk- och skaldjursmarknaden stängdes för fyra år sedan kunde nog ingen ana att renoveringen skulle ta så pass lång tid. Men nu är återinvigningen nära! Den omstöpta Feskekôrkan kommer att rymma fyra restauranger och två handlare, som tillsammans förfogar över 28 meter fiskdiskar. Verksamheten ska vara öppen även på måndagar, samt sena kvällar, och under sommaren locka med en jättelik uteservering för 400 gäster. – Verksamhetshetsbeskrivningen stämmer väl överens med vår vision om en utveckling som dockar an till Feskekôrkas historia och själ. Det blir även utökade öppettider, vilket är en viktig förutsättning för både husets fortlevnad och stadsutvecklingen i området, säger Anette Persson, affärsutvecklare hos förvaltaren Higab. Sedan 1874 har Feskekôrkan varit en av Göteborgs mest kända byggnader, ett populärt besöksmål för de som älskar havets delikatesser. Eftersom den är byggnadsminnesförklarad har upprustningen skett varsamt och därför tagit mycket tid i anspråk. I år har Feskekôrkan 150-årsjubileum och öppnar 16 maj.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö