
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.

Erik Selins logistikbolag Swedish Logistic Property (SLP) investerar 285 miljoner kronor i ett nytt lager i Malmö Industrial Park. Hyresgäst blir Volatis dotterbolag Salix Business Partner, som samlar sina befintliga lokaler i Östra Hamnen till en samlad yta på 27 000 kvadratmeter. Det nya tioåriga avtalet ger ett årligt hyresvärde på cirka 22 miljoner kronor, vilket är fem miljoner mer än idag. – Eftersom vi delar höga ambitioner inom hållbarhet känns det extra meningsfullt att flytta in i en klimatneutral byggnad, säger Christos Selman, vd på Salix Business Partner.

Erik Selins logistikbolag Swedish Logistic Property (SLP) investerar 285 miljoner kronor i ett nytt lager i Malmö Industrial Park. Hyresgäst blir Volatis dotterbolag Salix Business Partner, som samlar sina befintliga lokaler i Östra Hamnen till en samlad yta på 27 000 kvadratmeter. Det nya tioåriga avtalet ger ett årligt hyresvärde på cirka 22 miljoner kronor, vilket är fem miljoner mer än idag. – Eftersom vi delar höga ambitioner inom hållbarhet känns det extra meningsfullt att flytta in i en klimatneutral byggnad, säger Christos Selman, vd på Salix Business Partner.

Erik Selins logistikbolag Swedish Logistic Property (SLP) investerar 285 miljoner kronor i ett nytt lager i Malmö Industrial Park. Hyresgäst blir Volatis dotterbolag Salix Business Partner, som samlar sina befintliga lokaler i Östra Hamnen till en samlad yta på 27 000 kvadratmeter. Det nya tioåriga avtalet ger ett årligt hyresvärde på cirka 22 miljoner kronor, vilket är fem miljoner mer än idag. – Eftersom vi delar höga ambitioner inom hållbarhet känns det extra meningsfullt att flytta in i en klimatneutral byggnad, säger Christos Selman, vd på Salix Business Partner.

Noto island sea salt är ett sällsynt, mörkt salt med rökig eftersmak och rik umami, som innehåller rester av bambukol. Saltet ska passa extra bra till grillat. Man hittar saltet i Nagahashi- och Suzu-regionen på Noto-halvön i Ishikawa-prefekturen. Än i dag tillverkas detta havssalt av tre kvinnor: Junko Tsunetoshi San, Tadako Shimo San och Eiko Miyashita San.

Noto island sea salt är ett sällsynt, mörkt salt med rökig eftersmak och rik umami, som innehåller rester av bambukol. Saltet ska passa extra bra till grillat. Man hittar saltet i Nagahashi- och Suzu-regionen på Noto-halvön i Ishikawa-prefekturen. Än i dag tillverkas detta havssalt av tre kvinnor: Junko Tsunetoshi San, Tadako Shimo San och Eiko Miyashita San.

Noto island sea salt är ett sällsynt, mörkt salt med rökig eftersmak och rik umami, som innehåller rester av bambukol. Saltet ska passa extra bra till grillat. Man hittar saltet i Nagahashi- och Suzu-regionen på Noto-halvön i Ishikawa-prefekturen. Än i dag tillverkas detta havssalt av tre kvinnor: Junko Tsunetoshi San, Tadako Shimo San och Eiko Miyashita San.

På 60-talet var all den nya musiken från England ”pop”. Hösten 1966 förändrades allt. Jimi Hendrix debuterade i London, Clapton bildade powertrion Cream och de tidigare 60-tals hjältarna - som Rolling Stones, The Who, Kinks, Animals, Small Faces - kom nu att rubriceras ”rock”. Ett begrepp som också var lättare att åldras med. Pop är en tonårskultur även om publiken ibland passerat 20.

På 60-talet var all den nya musiken från England ”pop”. Hösten 1966 förändrades allt. Jimi Hendrix debuterade i London, Clapton bildade powertrion Cream och de tidigare 60-tals hjältarna - som Rolling Stones, The Who, Kinks, Animals, Small Faces - kom nu att rubriceras ”rock”. Ett begrepp som också var lättare att åldras med. Pop är en tonårskultur även om publiken ibland passerat 20.

På 60-talet var all den nya musiken från England ”pop”. Hösten 1966 förändrades allt. Jimi Hendrix debuterade i London, Clapton bildade powertrion Cream och de tidigare 60-tals hjältarna - som Rolling Stones, The Who, Kinks, Animals, Small Faces - kom nu att rubriceras ”rock”. Ett begrepp som också var lättare att åldras med. Pop är en tonårskultur även om publiken ibland passerat 20.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö