Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Rederiet är den svenska tv-serie som gått längst, från 1992 till 2002 med totalt 318 avsnitt. Dahlénrederiet och båten M/S Freja för en ständig kamp mot andra rederier om farlederna mellan Sverige och Finland. I rollerna bland andra Per Morberg, Suzanne Reuter och Johannes Brost. svtplay.se/rederiet
Rederiet är den svenska tv-serie som gått längst, från 1992 till 2002 med totalt 318 avsnitt. Dahlénrederiet och båten M/S Freja för en ständig kamp mot andra rederier om farlederna mellan Sverige och Finland. I rollerna bland andra Per Morberg, Suzanne Reuter och Johannes Brost. svtplay.se/rederiet
Rederiet är den svenska tv-serie som gått längst, från 1992 till 2002 med totalt 318 avsnitt. Dahlénrederiet och båten M/S Freja för en ständig kamp mot andra rederier om farlederna mellan Sverige och Finland. I rollerna bland andra Per Morberg, Suzanne Reuter och Johannes Brost. svtplay.se/rederiet
42 danska organisationer går samman för att skapa en ny fond som ska främja hållbara byggmetoder. Med stöd från föreningen Realdania ska fonden underlätta testning och användning av nya hållbara material och lösningar. – Just nu tar det upp till 10 år innan en lösning är väldokumenterad och kan implementeras i byggandet. Med Acceleratorfonden vill vi minska den perioden till 5 år – eller ännu kortare, säger Hanne Ullum, vice direktör i Bygherreforeningen. Hur finansieringen ska ske är ännu inte klart.
42 danska organisationer går samman för att skapa en ny fond som ska främja hållbara byggmetoder. Med stöd från föreningen Realdania ska fonden underlätta testning och användning av nya hållbara material och lösningar. – Just nu tar det upp till 10 år innan en lösning är väldokumenterad och kan implementeras i byggandet. Med Acceleratorfonden vill vi minska den perioden till 5 år – eller ännu kortare, säger Hanne Ullum, vice direktör i Bygherreforeningen. Hur finansieringen ska ske är ännu inte klart.
42 danska organisationer går samman för att skapa en ny fond som ska främja hållbara byggmetoder. Med stöd från föreningen Realdania ska fonden underlätta testning och användning av nya hållbara material och lösningar. – Just nu tar det upp till 10 år innan en lösning är väldokumenterad och kan implementeras i byggandet. Med Acceleratorfonden vill vi minska den perioden till 5 år – eller ännu kortare, säger Hanne Ullum, vice direktör i Bygherreforeningen. Hur finansieringen ska ske är ännu inte klart.
I den blivande bostadsrättsföreningen Esplanaden, som ska byggas centralt i Hjärup i utbyggnadsområdet Åretruntbyn, planeras nu totalt 28 nya lägenheter fördelade på fyra våningsplan i en första etapp. De nya bostäderna blir i storlekar från enrummare till fyror, på 35 till 81 kvadratmeter. Samtliga får balkong eller uteplats. Inflyttning i Esplanadens första etapp planeras till tredje kvartalet 2026.
I den blivande bostadsrättsföreningen Esplanaden, som ska byggas centralt i Hjärup i utbyggnadsområdet Åretruntbyn, planeras nu totalt 28 nya lägenheter fördelade på fyra våningsplan i en första etapp. De nya bostäderna blir i storlekar från enrummare till fyror, på 35 till 81 kvadratmeter. Samtliga får balkong eller uteplats. Inflyttning i Esplanadens första etapp planeras till tredje kvartalet 2026.
I den blivande bostadsrättsföreningen Esplanaden, som ska byggas centralt i Hjärup i utbyggnadsområdet Åretruntbyn, planeras nu totalt 28 nya lägenheter fördelade på fyra våningsplan i en första etapp. De nya bostäderna blir i storlekar från enrummare till fyror, på 35 till 81 kvadratmeter. Samtliga får balkong eller uteplats. Inflyttning i Esplanadens första etapp planeras till tredje kvartalet 2026.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö