
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

Volvo Cars kinesiska storägare Geely Holding har sålt omkring 100 miljoner aktier i bolaget, vilket utgör 4,1 procent av Geelys totala innehav. Affären är värd 3,7 miljarder kronor, rapporterar Bloomberg. – Ökningen av vår ”free float” och förbättrade handelslikviditet gynnar både nya och befintliga investerare, säger Volvo Cars vd Jim Rowan. Geely uppger att bolaget kommer att fortsätta stödja biltillverkaren. Goldman Sachs, BNP Paribas och SEB ansvarade för transaktionen.

Volvo Cars kinesiska storägare Geely Holding har sålt omkring 100 miljoner aktier i bolaget, vilket utgör 4,1 procent av Geelys totala innehav. Affären är värd 3,7 miljarder kronor, rapporterar Bloomberg. – Ökningen av vår ”free float” och förbättrade handelslikviditet gynnar både nya och befintliga investerare, säger Volvo Cars vd Jim Rowan. Geely uppger att bolaget kommer att fortsätta stödja biltillverkaren. Goldman Sachs, BNP Paribas och SEB ansvarade för transaktionen.

Volvo Cars kinesiska storägare Geely Holding har sålt omkring 100 miljoner aktier i bolaget, vilket utgör 4,1 procent av Geelys totala innehav. Affären är värd 3,7 miljarder kronor, rapporterar Bloomberg. – Ökningen av vår ”free float” och förbättrade handelslikviditet gynnar både nya och befintliga investerare, säger Volvo Cars vd Jim Rowan. Geely uppger att bolaget kommer att fortsätta stödja biltillverkaren. Goldman Sachs, BNP Paribas och SEB ansvarade för transaktionen.

Mjukvarubolaget Zenseact söker 35 ingenjörer för att utveckla djup maskininlärning för självkörande bilar. Syftet är att träna framtidens Volvo-och Polestarbilar. Pressansvariga Veronika Nihlén säger att det numera är möjligt att använda videodata istället för stillbilder för att träna algoritmerna. – Med den nya arkitekturen, som är grunden till generativ AI, kan man börja använda filmer för att träna och då blir systemen mycket mer prediktiva, säger hon till Göteborgs-Posten.

Mjukvarubolaget Zenseact söker 35 ingenjörer för att utveckla djup maskininlärning för självkörande bilar. Syftet är att träna framtidens Volvo-och Polestarbilar. Pressansvariga Veronika Nihlén säger att det numera är möjligt att använda videodata istället för stillbilder för att träna algoritmerna. – Med den nya arkitekturen, som är grunden till generativ AI, kan man börja använda filmer för att träna och då blir systemen mycket mer prediktiva, säger hon till Göteborgs-Posten.

Mjukvarubolaget Zenseact söker 35 ingenjörer för att utveckla djup maskininlärning för självkörande bilar. Syftet är att träna framtidens Volvo-och Polestarbilar. Pressansvariga Veronika Nihlén säger att det numera är möjligt att använda videodata istället för stillbilder för att träna algoritmerna. – Med den nya arkitekturen, som är grunden till generativ AI, kan man börja använda filmer för att träna och då blir systemen mycket mer prediktiva, säger hon till Göteborgs-Posten.

Både i Sverige och globalt har containervolymen minskat – men Göteborgs hamn går mot strömmen. Här ökade istället antalet hanterade containrar med 3 procent under det tredje kvartalet. – Den internationella containermarknaden tecknar en tydlig bild av läget i en bromsande ekonomi. Att Göteborg ökar i det här läget är snudd på unikt, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn. Han lägger till att det märks ”ett fortsatt jättetryck” i svensk exportindustri.

Både i Sverige och globalt har containervolymen minskat – men Göteborgs hamn går mot strömmen. Här ökade istället antalet hanterade containrar med 3 procent under det tredje kvartalet. – Den internationella containermarknaden tecknar en tydlig bild av läget i en bromsande ekonomi. Att Göteborg ökar i det här läget är snudd på unikt, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn. Han lägger till att det märks ”ett fortsatt jättetryck” i svensk exportindustri.

Både i Sverige och globalt har containervolymen minskat – men Göteborgs hamn går mot strömmen. Här ökade istället antalet hanterade containrar med 3 procent under det tredje kvartalet. – Den internationella containermarknaden tecknar en tydlig bild av läget i en bromsande ekonomi. Att Göteborg ökar i det här läget är snudd på unikt, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn. Han lägger till att det märks ”ett fortsatt jättetryck” i svensk exportindustri.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö