Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Ett nytt digitalt verktyg från Chalmers, Plantsmith, gör det enklare för byggföretag som jobbar med sand och grus att ta kontroll över sin miljöpåverkan. Med hjälp av simuleringar och automatiserade beräkningar kan företagen skapa miljödeklarationer och effektivisera sin produktion. – Vi vill att producenterna ska ta kontroll över sina egna miljödata och produktionsprocesser, säger forskaren Gauti Asbjörnsson. Plantsmith har väckt intresse även utanför Sverige, och kan bli ett viktigt steg mot en mer hållbar byggindustri i hela Europa, enligt forskarna.
Ett nytt digitalt verktyg från Chalmers, Plantsmith, gör det enklare för byggföretag som jobbar med sand och grus att ta kontroll över sin miljöpåverkan. Med hjälp av simuleringar och automatiserade beräkningar kan företagen skapa miljödeklarationer och effektivisera sin produktion. – Vi vill att producenterna ska ta kontroll över sina egna miljödata och produktionsprocesser, säger forskaren Gauti Asbjörnsson. Plantsmith har väckt intresse även utanför Sverige, och kan bli ett viktigt steg mot en mer hållbar byggindustri i hela Europa, enligt forskarna.
Ett nytt digitalt verktyg från Chalmers, Plantsmith, gör det enklare för byggföretag som jobbar med sand och grus att ta kontroll över sin miljöpåverkan. Med hjälp av simuleringar och automatiserade beräkningar kan företagen skapa miljödeklarationer och effektivisera sin produktion. – Vi vill att producenterna ska ta kontroll över sina egna miljödata och produktionsprocesser, säger forskaren Gauti Asbjörnsson. Plantsmith har väckt intresse även utanför Sverige, och kan bli ett viktigt steg mot en mer hållbar byggindustri i hela Europa, enligt forskarna.
Alla subkulturer och musikgenrer har sitt mode. Från 50-talets Hank Williams över rockabilly, brittiska mods, hippies, punk, ny-romantik och britpop. Själv har följt och levt med flera av dessa subkulturer under mina 50 år i popkulturens tjänst. Countrymusiken har varit högst tongivande i min värld sen det sena 60-talet då The Flying Burrito Brothers föddes ur The Byrds countryexperiment i Nashville med Sweetheart of the Rodeo. Ett album som släpptes mitt under den pågående hippie-vågen och sålde lika uselt som Velvet Undergrounds debut när det släpptes. Två album som kom att vara avstamp för en smärre revolution i popkulturen.
Alla subkulturer och musikgenrer har sitt mode. Från 50-talets Hank Williams över rockabilly, brittiska mods, hippies, punk, ny-romantik och britpop. Själv har följt och levt med flera av dessa subkulturer under mina 50 år i popkulturens tjänst. Countrymusiken har varit högst tongivande i min värld sen det sena 60-talet då The Flying Burrito Brothers föddes ur The Byrds countryexperiment i Nashville med Sweetheart of the Rodeo. Ett album som släpptes mitt under den pågående hippie-vågen och sålde lika uselt som Velvet Undergrounds debut när det släpptes. Två album som kom att vara avstamp för en smärre revolution i popkulturen.
Alla subkulturer och musikgenrer har sitt mode. Från 50-talets Hank Williams över rockabilly, brittiska mods, hippies, punk, ny-romantik och britpop. Själv har följt och levt med flera av dessa subkulturer under mina 50 år i popkulturens tjänst. Countrymusiken har varit högst tongivande i min värld sen det sena 60-talet då The Flying Burrito Brothers föddes ur The Byrds countryexperiment i Nashville med Sweetheart of the Rodeo. Ett album som släpptes mitt under den pågående hippie-vågen och sålde lika uselt som Velvet Undergrounds debut när det släpptes. Två album som kom att vara avstamp för en smärre revolution i popkulturen.
Cybersäkerhetsbolaget Advenica, med huvudkontor i Malmö, har nyligen fått två nya order värda totalt 38,6 miljoner kronor. En nordeuropeisk myndighet beställer krypteringssystem för 6,6 miljoner. Dessutom har en svensk myndighet lagt en order på 32 miljoner kronor för vidareutveckling av säkerhetslösningar fram till 2026. – Vi är stolta över att vi tillsammans med våra kunder utvecklar lösningar som skyddar den allra mest värdefulla informationen, säger Advenicas vd Marie Bengtsson.
Cybersäkerhetsbolaget Advenica, med huvudkontor i Malmö, har nyligen fått två nya order värda totalt 38,6 miljoner kronor. En nordeuropeisk myndighet beställer krypteringssystem för 6,6 miljoner. Dessutom har en svensk myndighet lagt en order på 32 miljoner kronor för vidareutveckling av säkerhetslösningar fram till 2026. – Vi är stolta över att vi tillsammans med våra kunder utvecklar lösningar som skyddar den allra mest värdefulla informationen, säger Advenicas vd Marie Bengtsson.
Cybersäkerhetsbolaget Advenica, med huvudkontor i Malmö, har nyligen fått två nya order värda totalt 38,6 miljoner kronor. En nordeuropeisk myndighet beställer krypteringssystem för 6,6 miljoner. Dessutom har en svensk myndighet lagt en order på 32 miljoner kronor för vidareutveckling av säkerhetslösningar fram till 2026. – Vi är stolta över att vi tillsammans med våra kunder utvecklar lösningar som skyddar den allra mest värdefulla informationen, säger Advenicas vd Marie Bengtsson.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö