
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

Tamnack Thai driver sedan tidigare två restauranger i Malmö, på Spångatan vid Triangeln och på Köpenhamnsvägen i Slottsstaden. I vår satsar de på en tredje restaurang på Västra Varvsgatan i Västra hamnen, mittemot Kockum fritid. I lokalen har tidigare Sushi hamnen legat, men nu blir det alltså thai. Exakt datum för öppning är ännu inte satt, men ägaren Dragan Zeljo hoppas på mars. – Det blir samma koncept som i våra andra två restauranger, det blev Västra hamnen eftersom vi fick erbjudande om just den här lokalen som vi gillar.

Tamnack Thai driver sedan tidigare två restauranger i Malmö, på Spångatan vid Triangeln och på Köpenhamnsvägen i Slottsstaden. I vår satsar de på en tredje restaurang på Västra Varvsgatan i Västra hamnen, mittemot Kockum fritid. I lokalen har tidigare Sushi hamnen legat, men nu blir det alltså thai. Exakt datum för öppning är ännu inte satt, men ägaren Dragan Zeljo hoppas på mars. – Det blir samma koncept som i våra andra två restauranger, det blev Västra hamnen eftersom vi fick erbjudande om just den här lokalen som vi gillar.

Tamnack Thai driver sedan tidigare två restauranger i Malmö, på Spångatan vid Triangeln och på Köpenhamnsvägen i Slottsstaden. I vår satsar de på en tredje restaurang på Västra Varvsgatan i Västra hamnen, mittemot Kockum fritid. I lokalen har tidigare Sushi hamnen legat, men nu blir det alltså thai. Exakt datum för öppning är ännu inte satt, men ägaren Dragan Zeljo hoppas på mars. – Det blir samma koncept som i våra andra två restauranger, det blev Västra hamnen eftersom vi fick erbjudande om just den här lokalen som vi gillar.

– Jag föll pladask för läget och utsikten över Malmös skyline. Bassängen framför oss kommer bli Malmös nya häng med badbart vatten och nya gångbroar. Det säger Stellan Colt, som i början av juni blir andra krögare efter Restaurang Aster att öppna i Varvsstaden i Malmö. Restaurangen ”La Fonderie” öppnar i den prisbelönta byggnaden Gjuteriet – och ”gjuteri” är just vad det franska namnet betyder. Krögaren Stellan Colt driver i dag bland annat Bjerred Station i Bjärred. I Kockums gamla gjuteri vill han jobba med skånska råvaror och skapa en restaurang i Malmö där atmosfären är rofylld och dit man välkomnas att sitta länge. Byggnaden Gjuteriet vann i oktober förra året Malmö stads stadsbyggnadspris. Förutom kontorslokaler till hyresgästen Oatly, har byggnaden även en restauranglokal på cirka 250 kvadratmeter. Här kommer ”La Fonderie” att kunna ta emot cirka 75 sittande gäster inne och cirka 50 gäster på uteserveringen. – Vi kommer erbjuda klassiskt franskt vilket vi tycker saknas i Malmös krogutbud. Lunch, AW, middag och cocktails, säger Colt.

– Jag föll pladask för läget och utsikten över Malmös skyline. Bassängen framför oss kommer bli Malmös nya häng med badbart vatten och nya gångbroar. Det säger Stellan Colt, som i början av juni blir andra krögare efter Restaurang Aster att öppna i Varvsstaden i Malmö. Restaurangen ”La Fonderie” öppnar i den prisbelönta byggnaden Gjuteriet – och ”gjuteri” är just vad det franska namnet betyder. Krögaren Stellan Colt driver i dag bland annat Bjerred Station i Bjärred. I Kockums gamla gjuteri vill han jobba med skånska råvaror och skapa en restaurang i Malmö där atmosfären är rofylld och dit man välkomnas att sitta länge. Byggnaden Gjuteriet vann i oktober förra året Malmö stads stadsbyggnadspris. Förutom kontorslokaler till hyresgästen Oatly, har byggnaden även en restauranglokal på cirka 250 kvadratmeter. Här kommer ”La Fonderie” att kunna ta emot cirka 75 sittande gäster inne och cirka 50 gäster på uteserveringen. – Vi kommer erbjuda klassiskt franskt vilket vi tycker saknas i Malmös krogutbud. Lunch, AW, middag och cocktails, säger Colt.

– Jag föll pladask för läget och utsikten över Malmös skyline. Bassängen framför oss kommer bli Malmös nya häng med badbart vatten och nya gångbroar. Det säger Stellan Colt, som i början av juni blir andra krögare efter Restaurang Aster att öppna i Varvsstaden i Malmö. Restaurangen ”La Fonderie” öppnar i den prisbelönta byggnaden Gjuteriet – och ”gjuteri” är just vad det franska namnet betyder. Krögaren Stellan Colt driver i dag bland annat Bjerred Station i Bjärred. I Kockums gamla gjuteri vill han jobba med skånska råvaror och skapa en restaurang i Malmö där atmosfären är rofylld och dit man välkomnas att sitta länge. Byggnaden Gjuteriet vann i oktober förra året Malmö stads stadsbyggnadspris. Förutom kontorslokaler till hyresgästen Oatly, har byggnaden även en restauranglokal på cirka 250 kvadratmeter. Här kommer ”La Fonderie” att kunna ta emot cirka 75 sittande gäster inne och cirka 50 gäster på uteserveringen. – Vi kommer erbjuda klassiskt franskt vilket vi tycker saknas i Malmös krogutbud. Lunch, AW, middag och cocktails, säger Colt.

Köpenhamns flygplats drar ifrån Arlanda när det gäller passagerartrafik, rapporterar Dagens Industri. Förra året ökade antalet resenärer med 21 procent till 26,8 miljoner passagerare på Kastrup. Vid Arlanda var ökningen 19 procent till 21,8 miljoner passagerare. Kastrup har också fler destinationer utanför Europa, 39 interkontinentala linjer jämfört med Arlandas 15. – Det är tydligt att Köpenhamn har blivit en allt viktigare transferhub för många flygbolag, säger Kastrups marknadschef Peter Krogsgaard till DI.

Köpenhamns flygplats drar ifrån Arlanda när det gäller passagerartrafik, rapporterar Dagens Industri. Förra året ökade antalet resenärer med 21 procent till 26,8 miljoner passagerare på Kastrup. Vid Arlanda var ökningen 19 procent till 21,8 miljoner passagerare. Kastrup har också fler destinationer utanför Europa, 39 interkontinentala linjer jämfört med Arlandas 15. – Det är tydligt att Köpenhamn har blivit en allt viktigare transferhub för många flygbolag, säger Kastrups marknadschef Peter Krogsgaard till DI.

Köpenhamns flygplats drar ifrån Arlanda när det gäller passagerartrafik, rapporterar Dagens Industri. Förra året ökade antalet resenärer med 21 procent till 26,8 miljoner passagerare på Kastrup. Vid Arlanda var ökningen 19 procent till 21,8 miljoner passagerare. Kastrup har också fler destinationer utanför Europa, 39 interkontinentala linjer jämfört med Arlandas 15. – Det är tydligt att Köpenhamn har blivit en allt viktigare transferhub för många flygbolag, säger Kastrups marknadschef Peter Krogsgaard till DI.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö