World of Volvo öppnar nära Liseberg

Nyöppnat
Maj 2024
World of Volvo öppnar nära Liseberg

Fakta

Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
 Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
 – Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
 Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
 I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
 World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
 Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
 – Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
 Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
 I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
 World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

No items found.
No items found.
Dela artiklen

https://www.galoreweekend.se/artikel/world-of-volvo-oppnar-nara-liseberg

Fler artiklar

Läs
Jakt och sportfiske-kedjor bildar ny jätte
Näringsliv
November 2023

Jakt och sportfiske-kedjor bildar ny jätte

Nordens två största kedjor inom jakt och sportfiske, Jaktia och Interjakt, går ihop och bildar Burdock Outdoor Group. Koncernen får sitt huvudkontor i Nääs Fabriker utanför Göteborg. – Det är något som kommer att gynna alla – såväl kunder och franchisetagare som leverantörer och partners, säger Lars Martinsson på Jaktia Group och Hans Petter Semmelmann på Interjakt Group i ett gemensamt uttalande. Efter sammanslagningen består det nya bolaget av 170 butiker med en kombinerad omsättning på drygt 2 miljarder kronor.

Jakt och sportfiske-kedjor bildar ny jätte
Näringsliv
November 2023

Jakt och sportfiske-kedjor bildar ny jätte

Nordens två största kedjor inom jakt och sportfiske, Jaktia och Interjakt, går ihop och bildar Burdock Outdoor Group. Koncernen får sitt huvudkontor i Nääs Fabriker utanför Göteborg. – Det är något som kommer att gynna alla – såväl kunder och franchisetagare som leverantörer och partners, säger Lars Martinsson på Jaktia Group och Hans Petter Semmelmann på Interjakt Group i ett gemensamt uttalande. Efter sammanslagningen består det nya bolaget av 170 butiker med en kombinerad omsättning på drygt 2 miljarder kronor.

Jakt och sportfiske-kedjor bildar ny jätte
Näringsliv
November 2023

Jakt och sportfiske-kedjor bildar ny jätte

Nordens två största kedjor inom jakt och sportfiske, Jaktia och Interjakt, går ihop och bildar Burdock Outdoor Group. Koncernen får sitt huvudkontor i Nääs Fabriker utanför Göteborg. – Det är något som kommer att gynna alla – såväl kunder och franchisetagare som leverantörer och partners, säger Lars Martinsson på Jaktia Group och Hans Petter Semmelmann på Interjakt Group i ett gemensamt uttalande. Efter sammanslagningen består det nya bolaget av 170 butiker med en kombinerad omsättning på drygt 2 miljarder kronor.

Jakt och sportfiske-kedjor bildar ny jätte
Näringsliv
November 2023

Jakt och sportfiske-kedjor bildar ny jätte

Nordens två största kedjor inom jakt och sportfiske, Jaktia och Interjakt, går ihop och bildar Burdock Outdoor Group. Koncernen får sitt huvudkontor i Nääs Fabriker utanför Göteborg. – Det är något som kommer att gynna alla – såväl kunder och franchisetagare som leverantörer och partners, säger Lars Martinsson på Jaktia Group och Hans Petter Semmelmann på Interjakt Group i ett gemensamt uttalande. Efter sammanslagningen består det nya bolaget av 170 butiker med en kombinerad omsättning på drygt 2 miljarder kronor.

Läs
Lindex framgångar kan leda till namnbyte
Näringsliv
November 2023

Lindex framgångar kan leda till namnbyte

Lindex ägare kan byta namn – till Lindex Group. Framgångarna för den göteborgska klädkedjan har fått den finska koncernen Stockmann att överväga ett namnbyte, rapporterar nyhetssajten Ehandel. Stockmann-varuhusen är etablerade på hemmamarknaden, men går med förlust. Samtidigt har Lindex en växande roll inom koncernen, uppger Sari Pohjonen, ordförande för Stockmann. – Att inleda en strategisk utvärdering beträffande ett namnbyte och en övervägning av strategiska alternativ för varuhusverksamheten är ett naturligt följande steg, säger hon.

Lindex framgångar kan leda till namnbyte
Näringsliv
November 2023

Lindex framgångar kan leda till namnbyte

Lindex ägare kan byta namn – till Lindex Group. Framgångarna för den göteborgska klädkedjan har fått den finska koncernen Stockmann att överväga ett namnbyte, rapporterar nyhetssajten Ehandel. Stockmann-varuhusen är etablerade på hemmamarknaden, men går med förlust. Samtidigt har Lindex en växande roll inom koncernen, uppger Sari Pohjonen, ordförande för Stockmann. – Att inleda en strategisk utvärdering beträffande ett namnbyte och en övervägning av strategiska alternativ för varuhusverksamheten är ett naturligt följande steg, säger hon.

Lindex framgångar kan leda till namnbyte
Näringsliv
November 2023

Lindex framgångar kan leda till namnbyte

Lindex ägare kan byta namn – till Lindex Group. Framgångarna för den göteborgska klädkedjan har fått den finska koncernen Stockmann att överväga ett namnbyte, rapporterar nyhetssajten Ehandel. Stockmann-varuhusen är etablerade på hemmamarknaden, men går med förlust. Samtidigt har Lindex en växande roll inom koncernen, uppger Sari Pohjonen, ordförande för Stockmann. – Att inleda en strategisk utvärdering beträffande ett namnbyte och en övervägning av strategiska alternativ för varuhusverksamheten är ett naturligt följande steg, säger hon.

Lindex framgångar kan leda till namnbyte
Näringsliv
November 2023

Lindex framgångar kan leda till namnbyte

Lindex ägare kan byta namn – till Lindex Group. Framgångarna för den göteborgska klädkedjan har fått den finska koncernen Stockmann att överväga ett namnbyte, rapporterar nyhetssajten Ehandel. Stockmann-varuhusen är etablerade på hemmamarknaden, men går med förlust. Samtidigt har Lindex en växande roll inom koncernen, uppger Sari Pohjonen, ordförande för Stockmann. – Att inleda en strategisk utvärdering beträffande ett namnbyte och en övervägning av strategiska alternativ för varuhusverksamheten är ett naturligt följande steg, säger hon.

Läs
Lokala öl i Scandinavium
Nyöppnat
November 2023

Lokala öl i Scandinavium

Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier. – Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event. Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen. – Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell. Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.

Lokala öl i Scandinavium
Nyöppnat
November 2023

Lokala öl i Scandinavium

Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier. – Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event. Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen. – Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell. Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.

Lokala öl i Scandinavium
Nyöppnat
November 2023

Lokala öl i Scandinavium

Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier. – Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event. Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen. – Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell. Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.

Lokala öl i Scandinavium
Nyöppnat
November 2023

Lokala öl i Scandinavium

Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier. – Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event. Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen. – Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell. Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.

Om Galore

Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.

Galore

Propellergatan 2
211 15 Malmö

info@galoreweekend.se

Copyright , Galore.