
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

Malmöbaserade Codescene säkrar 7,5 miljoner euro, motsvarande 87 miljoner kronor, i ny finansiering. Det innebär samtidigt att riskkapitalbolaget Neqst, som är storägare i Sinch, blir ny investerare i företaget. Codescene använder artificiell intelligens för att förutsäga och föreslå förbättringar i kod, vilket sparar tid och pengar för användarna. Bolaget har i dagsläget kunder i 75 länder. Med den nya investeringen planerar Codescene att öka sin närvaro på sina fem största marknader: USA, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Indien.

Malmöbaserade Codescene säkrar 7,5 miljoner euro, motsvarande 87 miljoner kronor, i ny finansiering. Det innebär samtidigt att riskkapitalbolaget Neqst, som är storägare i Sinch, blir ny investerare i företaget. Codescene använder artificiell intelligens för att förutsäga och föreslå förbättringar i kod, vilket sparar tid och pengar för användarna. Bolaget har i dagsläget kunder i 75 länder. Med den nya investeringen planerar Codescene att öka sin närvaro på sina fem största marknader: USA, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Indien.

Malmöbaserade Codescene säkrar 7,5 miljoner euro, motsvarande 87 miljoner kronor, i ny finansiering. Det innebär samtidigt att riskkapitalbolaget Neqst, som är storägare i Sinch, blir ny investerare i företaget. Codescene använder artificiell intelligens för att förutsäga och föreslå förbättringar i kod, vilket sparar tid och pengar för användarna. Bolaget har i dagsläget kunder i 75 länder. Med den nya investeringen planerar Codescene att öka sin närvaro på sina fem största marknader: USA, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Indien.

Lundabaserade Parkster väntas nå över en miljard kronor i omsättning i år. Trots hård konkurrens växer bolaget stadigt både på hemmamarknaden och internationellt, uppger vd Lars Andersson för Rapidus. Parkster utvecklar en betalningsapp för parkering och finns på över 300 platser i Sverige, från Malmö till Kiruna. – Vi växer bra i Sverige som är vår största marknad. Och i Tyskland och Österrike har vi ökat med 30 procent de senaste tre månaderna, säger Lars Andersson.

Lundabaserade Parkster väntas nå över en miljard kronor i omsättning i år. Trots hård konkurrens växer bolaget stadigt både på hemmamarknaden och internationellt, uppger vd Lars Andersson för Rapidus. Parkster utvecklar en betalningsapp för parkering och finns på över 300 platser i Sverige, från Malmö till Kiruna. – Vi växer bra i Sverige som är vår största marknad. Och i Tyskland och Österrike har vi ökat med 30 procent de senaste tre månaderna, säger Lars Andersson.

Lundabaserade Parkster väntas nå över en miljard kronor i omsättning i år. Trots hård konkurrens växer bolaget stadigt både på hemmamarknaden och internationellt, uppger vd Lars Andersson för Rapidus. Parkster utvecklar en betalningsapp för parkering och finns på över 300 platser i Sverige, från Malmö till Kiruna. – Vi växer bra i Sverige som är vår största marknad. Och i Tyskland och Österrike har vi ökat med 30 procent de senaste tre månaderna, säger Lars Andersson.

Malmö stads jobbsatsning ”Ung i sommar” hade i år det högsta antalet deltagare sedan starten 1994. Hela 3.487 ungdomar fick erbjudande om betald praktik i år, jämfört med fjolårets 3.110. Platserna finns hos privata företag, föreningar och inom Malmö stads förvaltningar. Henrik Drakhed, sektionschef på arbetsmarknadsavdelningen, säger att intresset för satsningen ökar stadigt. – För många ungdomar ger praktiken ringar på vattnet, till exempel fortsatt extrajobb eller inspiration till framtida utbildningsval.

Malmö stads jobbsatsning ”Ung i sommar” hade i år det högsta antalet deltagare sedan starten 1994. Hela 3.487 ungdomar fick erbjudande om betald praktik i år, jämfört med fjolårets 3.110. Platserna finns hos privata företag, föreningar och inom Malmö stads förvaltningar. Henrik Drakhed, sektionschef på arbetsmarknadsavdelningen, säger att intresset för satsningen ökar stadigt. – För många ungdomar ger praktiken ringar på vattnet, till exempel fortsatt extrajobb eller inspiration till framtida utbildningsval.

Malmö stads jobbsatsning ”Ung i sommar” hade i år det högsta antalet deltagare sedan starten 1994. Hela 3.487 ungdomar fick erbjudande om betald praktik i år, jämfört med fjolårets 3.110. Platserna finns hos privata företag, föreningar och inom Malmö stads förvaltningar. Henrik Drakhed, sektionschef på arbetsmarknadsavdelningen, säger att intresset för satsningen ökar stadigt. – För många ungdomar ger praktiken ringar på vattnet, till exempel fortsatt extrajobb eller inspiration till framtida utbildningsval.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö