
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

Sveriges anslutning till Nato innebär nya möjligheter för Advenica, skriver det Malmöbaserade cybersäkerhetsföretaget i sin kvartalsrapport. I början av året fick Advenica ett samarbetsavtal med Nato som innebär att företaget kan delta i upphandlingar. ”Säkerhetsläget i vår omvärld fortsätter att försämras”, skriver Marie Bengtsson i vd-ordet. ”Det gör att det finns ett stort behov av våra produkter och tjänster för att säkra känslig och samhällskritisk information och att vi på så sätt kan bidra till en säkrare värld.”

Sveriges anslutning till Nato innebär nya möjligheter för Advenica, skriver det Malmöbaserade cybersäkerhetsföretaget i sin kvartalsrapport. I början av året fick Advenica ett samarbetsavtal med Nato som innebär att företaget kan delta i upphandlingar. ”Säkerhetsläget i vår omvärld fortsätter att försämras”, skriver Marie Bengtsson i vd-ordet. ”Det gör att det finns ett stort behov av våra produkter och tjänster för att säkra känslig och samhällskritisk information och att vi på så sätt kan bidra till en säkrare värld.”

Sveriges anslutning till Nato innebär nya möjligheter för Advenica, skriver det Malmöbaserade cybersäkerhetsföretaget i sin kvartalsrapport. I början av året fick Advenica ett samarbetsavtal med Nato som innebär att företaget kan delta i upphandlingar. ”Säkerhetsläget i vår omvärld fortsätter att försämras”, skriver Marie Bengtsson i vd-ordet. ”Det gör att det finns ett stort behov av våra produkter och tjänster för att säkra känslig och samhällskritisk information och att vi på så sätt kan bidra till en säkrare värld.”

I utbyggnadsområdet i västra Tygelsjö närmar sig nu ytterligare en etapp. I den blivande bostadsrättsföreningen Magnolia planeras totalt 20 nya bostäder i form av en friliggande villa, ett parhus och övriga i radhus. Boytan ska bli på 131, 110 respektive 95 kvadratmeter. Samtliga hus byggs i två plan och alla bostäder får egen uteplats. De nya husen beräknas preliminärt vara inflyttningsklara 2026.

I utbyggnadsområdet i västra Tygelsjö närmar sig nu ytterligare en etapp. I den blivande bostadsrättsföreningen Magnolia planeras totalt 20 nya bostäder i form av en friliggande villa, ett parhus och övriga i radhus. Boytan ska bli på 131, 110 respektive 95 kvadratmeter. Samtliga hus byggs i två plan och alla bostäder får egen uteplats. De nya husen beräknas preliminärt vara inflyttningsklara 2026.

I utbyggnadsområdet i västra Tygelsjö närmar sig nu ytterligare en etapp. I den blivande bostadsrättsföreningen Magnolia planeras totalt 20 nya bostäder i form av en friliggande villa, ett parhus och övriga i radhus. Boytan ska bli på 131, 110 respektive 95 kvadratmeter. Samtliga hus byggs i två plan och alla bostäder får egen uteplats. De nya husen beräknas preliminärt vara inflyttningsklara 2026.

Kronprinsen fortsätter att växa och får nu sin 33:e butik. Under våren flyttar Pressbyrån in i sin nya lokal längs med Regementsgatan i Malmö. Lokalen är 174 kvadratmeter stor och ligger vägg i vägg med Espresso House och Lindex. – Det är såklart jättekul att Pressbyrån flyttar in på Kronprinsen. Deras erbjudande har varit efterfrågat av många och vi tycker att de kompletterar övriga butiker och kaféer på ett bra sätt, säger centrumledare Sara Escobar.

Kronprinsen fortsätter att växa och får nu sin 33:e butik. Under våren flyttar Pressbyrån in i sin nya lokal längs med Regementsgatan i Malmö. Lokalen är 174 kvadratmeter stor och ligger vägg i vägg med Espresso House och Lindex. – Det är såklart jättekul att Pressbyrån flyttar in på Kronprinsen. Deras erbjudande har varit efterfrågat av många och vi tycker att de kompletterar övriga butiker och kaféer på ett bra sätt, säger centrumledare Sara Escobar.

Kronprinsen fortsätter att växa och får nu sin 33:e butik. Under våren flyttar Pressbyrån in i sin nya lokal längs med Regementsgatan i Malmö. Lokalen är 174 kvadratmeter stor och ligger vägg i vägg med Espresso House och Lindex. – Det är såklart jättekul att Pressbyrån flyttar in på Kronprinsen. Deras erbjudande har varit efterfrågat av många och vi tycker att de kompletterar övriga butiker och kaféer på ett bra sätt, säger centrumledare Sara Escobar.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö