
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

I centrala Lund, nära centralstationen, planeras den andra etappen av kontorsprojektet Posthornet. Första etappen stod klar 2018. I anslutning till den planeras nu ett kontorshus med åtta våningar med café och restaurang i bottenplanet. Utöver totalt 10 000 kvadratmeter kontorsyta blir det också underjordiskt parkeringsgarage och gemensam takterass. Projektet ska enligt planerna stå helt klart i december nästa år.

I centrala Lund, nära centralstationen, planeras den andra etappen av kontorsprojektet Posthornet. Första etappen stod klar 2018. I anslutning till den planeras nu ett kontorshus med åtta våningar med café och restaurang i bottenplanet. Utöver totalt 10 000 kvadratmeter kontorsyta blir det också underjordiskt parkeringsgarage och gemensam takterass. Projektet ska enligt planerna stå helt klart i december nästa år.

I centrala Lund, nära centralstationen, planeras den andra etappen av kontorsprojektet Posthornet. Första etappen stod klar 2018. I anslutning till den planeras nu ett kontorshus med åtta våningar med café och restaurang i bottenplanet. Utöver totalt 10 000 kvadratmeter kontorsyta blir det också underjordiskt parkeringsgarage och gemensam takterass. Projektet ska enligt planerna stå helt klart i december nästa år.

Sport- och fritidsbolaget Thule ökade både sitt rörelseresultat och sin omsättning med omkring 8 procent i det första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Malmöbolaget uppger att nya produkter fortsätter driva försäljningstillväxten på en tuff marknad, och att man i år ska lansera fler nya produkter än någonsin. ”Året har börjat bra och Thule mår bra. Allt fler människor vill leva aktiva liv, en marknadstrend som ger oss medvind över tid”, skriver Mattias Ankarberg i vd-ordet.

Sport- och fritidsbolaget Thule ökade både sitt rörelseresultat och sin omsättning med omkring 8 procent i det första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Malmöbolaget uppger att nya produkter fortsätter driva försäljningstillväxten på en tuff marknad, och att man i år ska lansera fler nya produkter än någonsin. ”Året har börjat bra och Thule mår bra. Allt fler människor vill leva aktiva liv, en marknadstrend som ger oss medvind över tid”, skriver Mattias Ankarberg i vd-ordet.

Sport- och fritidsbolaget Thule ökade både sitt rörelseresultat och sin omsättning med omkring 8 procent i det första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Malmöbolaget uppger att nya produkter fortsätter driva försäljningstillväxten på en tuff marknad, och att man i år ska lansera fler nya produkter än någonsin. ”Året har börjat bra och Thule mår bra. Allt fler människor vill leva aktiva liv, en marknadstrend som ger oss medvind över tid”, skriver Mattias Ankarberg i vd-ordet.

I Västra Ingelstad planeras en ny ekoby växa fram. Enligt planerna ska 63 bostäder byggas, omkring hälften radhus respektive parhus i en blandning av bostadsrätter och äganderätter. I ett koncept kallat Ekobo ska det finnas odlingslotter, gemensamma växthus och kompostering på området, men även bilpool och laddning för elbilar. Processen för ny detaljplan pågår. Området beräknas preliminärt stå klart 2027.

I Västra Ingelstad planeras en ny ekoby växa fram. Enligt planerna ska 63 bostäder byggas, omkring hälften radhus respektive parhus i en blandning av bostadsrätter och äganderätter. I ett koncept kallat Ekobo ska det finnas odlingslotter, gemensamma växthus och kompostering på området, men även bilpool och laddning för elbilar. Processen för ny detaljplan pågår. Området beräknas preliminärt stå klart 2027.

I Västra Ingelstad planeras en ny ekoby växa fram. Enligt planerna ska 63 bostäder byggas, omkring hälften radhus respektive parhus i en blandning av bostadsrätter och äganderätter. I ett koncept kallat Ekobo ska det finnas odlingslotter, gemensamma växthus och kompostering på området, men även bilpool och laddning för elbilar. Processen för ny detaljplan pågår. Området beräknas preliminärt stå klart 2027.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö