
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

Heatherwick Studio, som ritat Little Island i Hudsonfloden, NY, har vunnit den globala arkitekttävlingen för hur Nodeul Island i Seouls Han River ska utformas. Projektet som kallas Soundscape ska inte stå fritt i vattnet, utan ligga uppe på den existerande ön, men få liknande parkstråk i olika nivåer.

Heatherwick Studio, som ritat Little Island i Hudsonfloden, NY, har vunnit den globala arkitekttävlingen för hur Nodeul Island i Seouls Han River ska utformas. Projektet som kallas Soundscape ska inte stå fritt i vattnet, utan ligga uppe på den existerande ön, men få liknande parkstråk i olika nivåer.

Heatherwick Studio, som ritat Little Island i Hudsonfloden, NY, har vunnit den globala arkitekttävlingen för hur Nodeul Island i Seouls Han River ska utformas. Projektet som kallas Soundscape ska inte stå fritt i vattnet, utan ligga uppe på den existerande ön, men få liknande parkstråk i olika nivåer.

När en stad bygger ett konsert- eller operahus som ska göra staden känd under många år hålls det inte alltid hårt i plånboken. Här är ett axplock av de som sticker ut.

När en stad bygger ett konsert- eller operahus som ska göra staden känd under många år hålls det inte alltid hårt i plånboken. Här är ett axplock av de som sticker ut.

När en stad bygger ett konsert- eller operahus som ska göra staden känd under många år hålls det inte alltid hårt i plånboken. Här är ett axplock av de som sticker ut.

Big Green Egg firar sin 50-årsdag med att återintroducera Chiminea. Inspirationen (och namnet) kommer från mexikanska lerugnar, vanliga i sydvästra USA. Till skillnad från deras grillar är Chiminea tänkt som en värmekälla för sena kvällar på uteplatsen. Tack vare huven på skorstenen kan man använda den även när det regnar.

Big Green Egg firar sin 50-årsdag med att återintroducera Chiminea. Inspirationen (och namnet) kommer från mexikanska lerugnar, vanliga i sydvästra USA. Till skillnad från deras grillar är Chiminea tänkt som en värmekälla för sena kvällar på uteplatsen. Tack vare huven på skorstenen kan man använda den även när det regnar.

Big Green Egg firar sin 50-årsdag med att återintroducera Chiminea. Inspirationen (och namnet) kommer från mexikanska lerugnar, vanliga i sydvästra USA. Till skillnad från deras grillar är Chiminea tänkt som en värmekälla för sena kvällar på uteplatsen. Tack vare huven på skorstenen kan man använda den även när det regnar.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö