
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

Ted Hastings från Kanada håller rekordet i flest tshirts på en gång - 260st! Alltså tvåhundrasextio stycken! Rekordet fastställdes den 17 februari 2019 i Ontario och storlekarna sträckte sig från medium till 20XL.

Ted Hastings från Kanada håller rekordet i flest tshirts på en gång - 260st! Alltså tvåhundrasextio stycken! Rekordet fastställdes den 17 februari 2019 i Ontario och storlekarna sträckte sig från medium till 20XL.

Ted Hastings från Kanada håller rekordet i flest tshirts på en gång - 260st! Alltså tvåhundrasextio stycken! Rekordet fastställdes den 17 februari 2019 i Ontario och storlekarna sträckte sig från medium till 20XL.

Louis Vuitton släpper en Nike Air Force 1, designad av Virgil Abloh. AF1 har en särskild publik och en särskild plats i våra hjärtan och passar till allt. Dojorna tillverkas i Fiesso d’Artico i Venedig och kostar runt 25 000 kronor paret i New York.

Louis Vuitton släpper en Nike Air Force 1, designad av Virgil Abloh. AF1 har en särskild publik och en särskild plats i våra hjärtan och passar till allt. Dojorna tillverkas i Fiesso d’Artico i Venedig och kostar runt 25 000 kronor paret i New York.

Louis Vuitton släpper en Nike Air Force 1, designad av Virgil Abloh. AF1 har en särskild publik och en särskild plats i våra hjärtan och passar till allt. Dojorna tillverkas i Fiesso d’Artico i Venedig och kostar runt 25 000 kronor paret i New York.

När jag som tonåring tog min nattliga promenad från popklubbarna i Londons Soho till mitt rum i South Kensington, gick jag genom skräddargatan Savile Row i grannkvarteret Mayfair. Fönstershoppade och drömde. Oftast stannade jag till framför Huntsman, skrädderi och butik med anor från det tidiga 1800-talet och med kunder som The Prince of Wales och The Duke of Kent. Men det blev aldrig något skräddat då, inte förrän nu, i mogen ålder har jag bestämt mig. Dock inte Savile Row (där även Beatles huvudkontor Apple huserade under 60-talet), utan via en smart italienare som dök upp i Malmö tidigare denna vår.

När jag som tonåring tog min nattliga promenad från popklubbarna i Londons Soho till mitt rum i South Kensington, gick jag genom skräddargatan Savile Row i grannkvarteret Mayfair. Fönstershoppade och drömde. Oftast stannade jag till framför Huntsman, skrädderi och butik med anor från det tidiga 1800-talet och med kunder som The Prince of Wales och The Duke of Kent. Men det blev aldrig något skräddat då, inte förrän nu, i mogen ålder har jag bestämt mig. Dock inte Savile Row (där även Beatles huvudkontor Apple huserade under 60-talet), utan via en smart italienare som dök upp i Malmö tidigare denna vår.

När jag som tonåring tog min nattliga promenad från popklubbarna i Londons Soho till mitt rum i South Kensington, gick jag genom skräddargatan Savile Row i grannkvarteret Mayfair. Fönstershoppade och drömde. Oftast stannade jag till framför Huntsman, skrädderi och butik med anor från det tidiga 1800-talet och med kunder som The Prince of Wales och The Duke of Kent. Men det blev aldrig något skräddat då, inte förrän nu, i mogen ålder har jag bestämt mig. Dock inte Savile Row (där även Beatles huvudkontor Apple huserade under 60-talet), utan via en smart italienare som dök upp i Malmö tidigare denna vår.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö