
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

Norra hamnen ska i framtiden bli centrum för Malmös energiproduktion och infrastruktur. Som en del i detta planeras ett nytt landmärke vid Spillepengen, i form av en 70 meter hög vattentank. Tanken är ett led i utbyggnaden av fjärrvärmesystemet och ska kunna innehålla 45 miljoner liter varmvatten. Det vinnande bidraget i den nyligen avgjorda arkitekttävlingen är formmässigt inspirerat av ett timglas.

Norra hamnen ska i framtiden bli centrum för Malmös energiproduktion och infrastruktur. Som en del i detta planeras ett nytt landmärke vid Spillepengen, i form av en 70 meter hög vattentank. Tanken är ett led i utbyggnaden av fjärrvärmesystemet och ska kunna innehålla 45 miljoner liter varmvatten. Det vinnande bidraget i den nyligen avgjorda arkitekttävlingen är formmässigt inspirerat av ett timglas.

Norra hamnen ska i framtiden bli centrum för Malmös energiproduktion och infrastruktur. Som en del i detta planeras ett nytt landmärke vid Spillepengen, i form av en 70 meter hög vattentank. Tanken är ett led i utbyggnaden av fjärrvärmesystemet och ska kunna innehålla 45 miljoner liter varmvatten. Det vinnande bidraget i den nyligen avgjorda arkitekttävlingen är formmässigt inspirerat av ett timglas.

Stadsutvecklingsprojektet Culture Casbah, som ska växa fram mellan Rosengårds centrum och tågstationen, har tagit ett steg närmare förverkligande. Nu finns ett förslag till detaljplan för det som är tänkt bli ett nytt landmärke i Malmö. Det nya förslaget öppnar för ett 16-våningshus som ska rymma nästan 60 nya bostäder. I gatuplan blir det verksamhetslokaler, med planer på en konceptrestaurang, medan det öppnas för kontorslokaler på den andra våningen.

Stadsutvecklingsprojektet Culture Casbah, som ska växa fram mellan Rosengårds centrum och tågstationen, har tagit ett steg närmare förverkligande. Nu finns ett förslag till detaljplan för det som är tänkt bli ett nytt landmärke i Malmö. Det nya förslaget öppnar för ett 16-våningshus som ska rymma nästan 60 nya bostäder. I gatuplan blir det verksamhetslokaler, med planer på en konceptrestaurang, medan det öppnas för kontorslokaler på den andra våningen.

Stadsutvecklingsprojektet Culture Casbah, som ska växa fram mellan Rosengårds centrum och tågstationen, har tagit ett steg närmare förverkligande. Nu finns ett förslag till detaljplan för det som är tänkt bli ett nytt landmärke i Malmö. Det nya förslaget öppnar för ett 16-våningshus som ska rymma nästan 60 nya bostäder. I gatuplan blir det verksamhetslokaler, med planer på en konceptrestaurang, medan det öppnas för kontorslokaler på den andra våningen.

I en ny spektakulär vision för den norra udden på Ön i Limhamn föreslås elva flerbostadshus som ska byggas på pirar över vattnet. Syftet är att samtidigt med nybyggnationen bevara naturmarken och rekreationsområdet som idag finns på platsen. De nya husen skulle totalt kunna innehålla cirka 250 nya lägenheter. Dessutom föreslås ett intilliggande kluster med husbåtar som tillför ytterligare bostäder, småbåtshamn och en ny öppningsbar bro för gång- och cykeltrafik.

I en ny spektakulär vision för den norra udden på Ön i Limhamn föreslås elva flerbostadshus som ska byggas på pirar över vattnet. Syftet är att samtidigt med nybyggnationen bevara naturmarken och rekreationsområdet som idag finns på platsen. De nya husen skulle totalt kunna innehålla cirka 250 nya lägenheter. Dessutom föreslås ett intilliggande kluster med husbåtar som tillför ytterligare bostäder, småbåtshamn och en ny öppningsbar bro för gång- och cykeltrafik.

I en ny spektakulär vision för den norra udden på Ön i Limhamn föreslås elva flerbostadshus som ska byggas på pirar över vattnet. Syftet är att samtidigt med nybyggnationen bevara naturmarken och rekreationsområdet som idag finns på platsen. De nya husen skulle totalt kunna innehålla cirka 250 nya lägenheter. Dessutom föreslås ett intilliggande kluster med husbåtar som tillför ytterligare bostäder, småbåtshamn och en ny öppningsbar bro för gång- och cykeltrafik.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö