Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Amerika är ett jättestort land i väster. Det består av femtio delstater och deras främsta exportvaror är bland annat olja, naturgas, majs och bildelar. USA sträcker sig över nio miljoner kvadratkilometer och där bor trehundrafyrtio miljoner invånare. Jag tycker om det landet. Jag talar nu om deras kultur i allmänhet och populärkultur i synnerhet (Politiken kan vi väl för en gångs skull lämna därhän för ett ögonblick)
Amerika är ett jättestort land i väster. Det består av femtio delstater och deras främsta exportvaror är bland annat olja, naturgas, majs och bildelar. USA sträcker sig över nio miljoner kvadratkilometer och där bor trehundrafyrtio miljoner invånare. Jag tycker om det landet. Jag talar nu om deras kultur i allmänhet och populärkultur i synnerhet (Politiken kan vi väl för en gångs skull lämna därhän för ett ögonblick)
Amerika är ett jättestort land i väster. Det består av femtio delstater och deras främsta exportvaror är bland annat olja, naturgas, majs och bildelar. USA sträcker sig över nio miljoner kvadratkilometer och där bor trehundrafyrtio miljoner invånare. Jag tycker om det landet. Jag talar nu om deras kultur i allmänhet och populärkultur i synnerhet (Politiken kan vi väl för en gångs skull lämna därhän för ett ögonblick)
Baghaven ligger vid kajen på Refshaleøen och är en del av Mikkellers surölsprojekt. Här serveras syrligt, vildjäst öl från stora ekfat. Lokalen är rå med betonggolv och träbänkar, men utanför breder en solig kajplats ut sig mot hamninloppet. Mat finns i form av smörrebröd och små snacks. Man kommer hit för smaken – och för att sitta i vinden och se båtarna glida förbi i långsamt tempo.
Baghaven ligger vid kajen på Refshaleøen och är en del av Mikkellers surölsprojekt. Här serveras syrligt, vildjäst öl från stora ekfat. Lokalen är rå med betonggolv och träbänkar, men utanför breder en solig kajplats ut sig mot hamninloppet. Mat finns i form av smörrebröd och små snacks. Man kommer hit för smaken – och för att sitta i vinden och se båtarna glida förbi i långsamt tempo.
Baghaven ligger vid kajen på Refshaleøen och är en del av Mikkellers surölsprojekt. Här serveras syrligt, vildjäst öl från stora ekfat. Lokalen är rå med betonggolv och träbänkar, men utanför breder en solig kajplats ut sig mot hamninloppet. Mat finns i form av smörrebröd och små snacks. Man kommer hit för smaken – och för att sitta i vinden och se båtarna glida förbi i långsamt tempo.
Lundabaserade Intuicell har tagit fram Luna, en robothund som kan lära och anpassa sig på egen hand genom ett digitalt nervsystem. Företaget beskriver det som ett genombrott, där roboten själv fattar beslut och agerar, utan förträning eller stora datamängder. – Det vi har byggt är den första mjukvaran som gör att vilken maskin som helst kan lära sig som en människa eller ett djur, säger vd Viktor Luthman till Reuters. Tekniken väntas bana väg för autonoma robotar i utmanande miljöer, som rymden, djuphavet och katastrofområden.
Lundabaserade Intuicell har tagit fram Luna, en robothund som kan lära och anpassa sig på egen hand genom ett digitalt nervsystem. Företaget beskriver det som ett genombrott, där roboten själv fattar beslut och agerar, utan förträning eller stora datamängder. – Det vi har byggt är den första mjukvaran som gör att vilken maskin som helst kan lära sig som en människa eller ett djur, säger vd Viktor Luthman till Reuters. Tekniken väntas bana väg för autonoma robotar i utmanande miljöer, som rymden, djuphavet och katastrofområden.
Lundabaserade Intuicell har tagit fram Luna, en robothund som kan lära och anpassa sig på egen hand genom ett digitalt nervsystem. Företaget beskriver det som ett genombrott, där roboten själv fattar beslut och agerar, utan förträning eller stora datamängder. – Det vi har byggt är den första mjukvaran som gör att vilken maskin som helst kan lära sig som en människa eller ett djur, säger vd Viktor Luthman till Reuters. Tekniken väntas bana väg för autonoma robotar i utmanande miljöer, som rymden, djuphavet och katastrofområden.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö