
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.

Malmöbaserade e-handelsbolaget CDON inleder samarbete med finska Renow för att ge returnerade varor ett andra liv direkt på CDON:s marknadsplats. I stället för att skickas tillbaka till ursprungslandet kan varorna säljas vidare lokalt, vilket sparar både pengar och transporter. – Vi ser recommerce som ett naturligt nästa steg för CDON och för e-handeln i stort, säger affärschefen Kattis Åström. DON, som grundades i Malmö 1999, är idag en av Nordens största marknadsplatser med över två miljoner kunder och mer än 1 500 anslutna återförsäljare.

Malmöbaserade e-handelsbolaget CDON inleder samarbete med finska Renow för att ge returnerade varor ett andra liv direkt på CDON:s marknadsplats. I stället för att skickas tillbaka till ursprungslandet kan varorna säljas vidare lokalt, vilket sparar både pengar och transporter. – Vi ser recommerce som ett naturligt nästa steg för CDON och för e-handeln i stort, säger affärschefen Kattis Åström. DON, som grundades i Malmö 1999, är idag en av Nordens största marknadsplatser med över två miljoner kunder och mer än 1 500 anslutna återförsäljare.

Malmöbaserade e-handelsbolaget CDON inleder samarbete med finska Renow för att ge returnerade varor ett andra liv direkt på CDON:s marknadsplats. I stället för att skickas tillbaka till ursprungslandet kan varorna säljas vidare lokalt, vilket sparar både pengar och transporter. – Vi ser recommerce som ett naturligt nästa steg för CDON och för e-handeln i stort, säger affärschefen Kattis Åström. DON, som grundades i Malmö 1999, är idag en av Nordens största marknadsplatser med över två miljoner kunder och mer än 1 500 anslutna återförsäljare.

Matvarukedjan Axfood planerar att bygga ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Frillesås, Kungsbacka. Lagret, som blir omkring 90 000 kvadratmeter stort och miljöcertifierat, ska stå klart 2030 och ge minst 20 procent högre kapacitet i södra Sverige. Avtal om samarbete har tecknats med automationsföretaget Witron och med Kungsbacka kommun. Investeringen beräknas kosta 260–280 miljoner euro. – Vi bygger för framtiden. Med den nya logistiklösningen kommer vi att bli än mer konkurrenskraftiga och skapa samordningsvinster i koncernen, säger Axfoods vd Simone Margulies.

Matvarukedjan Axfood planerar att bygga ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Frillesås, Kungsbacka. Lagret, som blir omkring 90 000 kvadratmeter stort och miljöcertifierat, ska stå klart 2030 och ge minst 20 procent högre kapacitet i södra Sverige. Avtal om samarbete har tecknats med automationsföretaget Witron och med Kungsbacka kommun. Investeringen beräknas kosta 260–280 miljoner euro. – Vi bygger för framtiden. Med den nya logistiklösningen kommer vi att bli än mer konkurrenskraftiga och skapa samordningsvinster i koncernen, säger Axfoods vd Simone Margulies.

Matvarukedjan Axfood planerar att bygga ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Frillesås, Kungsbacka. Lagret, som blir omkring 90 000 kvadratmeter stort och miljöcertifierat, ska stå klart 2030 och ge minst 20 procent högre kapacitet i södra Sverige. Avtal om samarbete har tecknats med automationsföretaget Witron och med Kungsbacka kommun. Investeringen beräknas kosta 260–280 miljoner euro. – Vi bygger för framtiden. Med den nya logistiklösningen kommer vi att bli än mer konkurrenskraftiga och skapa samordningsvinster i koncernen, säger Axfoods vd Simone Margulies.

Intill den gamla ubåtshallen i Dockan, i hörnet av Lilla Varvsgatan och Dockgatan, planeras 89 nya bostadsrätter i projektet Fartyget. Lägenheterna blir i storlekar från ettor till femrummare, med boyta från 29 till som störst 113 kvadratmeter. Till de flesta blir det balkong eller uteplats och det kommer även att finnas garage i huset. Inflyttning beräknas kunna ske från april till oktober 2027.

Intill den gamla ubåtshallen i Dockan, i hörnet av Lilla Varvsgatan och Dockgatan, planeras 89 nya bostadsrätter i projektet Fartyget. Lägenheterna blir i storlekar från ettor till femrummare, med boyta från 29 till som störst 113 kvadratmeter. Till de flesta blir det balkong eller uteplats och det kommer även att finnas garage i huset. Inflyttning beräknas kunna ske från april till oktober 2027.

Intill den gamla ubåtshallen i Dockan, i hörnet av Lilla Varvsgatan och Dockgatan, planeras 89 nya bostadsrätter i projektet Fartyget. Lägenheterna blir i storlekar från ettor till femrummare, med boyta från 29 till som störst 113 kvadratmeter. Till de flesta blir det balkong eller uteplats och det kommer även att finnas garage i huset. Inflyttning beräknas kunna ske från april till oktober 2027.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö