Området kring Volvo Cars huvudkontor i Torslanda ska bli ett nytt innovations- och mobilitetscentrum.
Dels ska nya anläggningar byggas för testning, konstruktion och material. Dels planerar företaget att bygga ut Volvo Cars campus, för att inhysa startuper och affärspartners.
Målet är att skapa ett ekosystem för utveckla framtidens fordon:
– Tekniken i dem och infrastrukturen runt dem, allt hand i hand, säger Volvo Cars vd Jim Rowan.
Bygget inleds i år och den första byggnaden väntas stå klar 2026.
Området kring Volvo Cars huvudkontor i Torslanda ska bli ett nytt innovations- och mobilitetscentrum.
Dels ska nya anläggningar byggas för testning, konstruktion och material. Dels planerar företaget att bygga ut Volvo Cars campus, för att inhysa startuper och affärspartners.
Målet är att skapa ett ekosystem för utveckla framtidens fordon:
– Tekniken i dem och infrastrukturen runt dem, allt hand i hand, säger Volvo Cars vd Jim Rowan.
Bygget inleds i år och den första byggnaden väntas stå klar 2026.
I Stångby utanför Lund planeras för en ny trädgårdsstad. Fyra nya kvarter ska byggas i anslutning till nyinvigda Byaparken. Totalt ska det bli cirka 75 nya bostäder i flerbostadshus, radhus, gathus, parhus och enskilda hus. De fyra förslagen som vunnit markanvisningar innehåller bland annat också takterasser, växthus och gröna tak. I området planeras även för mellan- och högstadieskola, förskola och närservice, samt så kallade fribyggartomter för privatpersoner att bygga på.
I Stångby utanför Lund planeras för en ny trädgårdsstad. Fyra nya kvarter ska byggas i anslutning till nyinvigda Byaparken. Totalt ska det bli cirka 75 nya bostäder i flerbostadshus, radhus, gathus, parhus och enskilda hus. De fyra förslagen som vunnit markanvisningar innehåller bland annat också takterasser, växthus och gröna tak. I området planeras även för mellan- och högstadieskola, förskola och närservice, samt så kallade fribyggartomter för privatpersoner att bygga på.
I Stångby utanför Lund planeras för en ny trädgårdsstad. Fyra nya kvarter ska byggas i anslutning till nyinvigda Byaparken. Totalt ska det bli cirka 75 nya bostäder i flerbostadshus, radhus, gathus, parhus och enskilda hus. De fyra förslagen som vunnit markanvisningar innehåller bland annat också takterasser, växthus och gröna tak. I området planeras även för mellan- och högstadieskola, förskola och närservice, samt så kallade fribyggartomter för privatpersoner att bygga på.
25-åriga Arvid Lunnemark från Malmö har med sitt AI-bolag Anysphere säkrat nästan 1,2 miljarder kronor i riskkapital. Bolaget, som utvecklat AI-assistenten Cursor för programmerare, värderas nu till närmare 30 miljarder kronor, rapporterar New York Times. Efter studier på MIT startade Lunnemark och tre medgrundare bolaget 2022. Bland investerarna finns Open AI, Thrive Capital och Andreessen Horowitz. Pengarna kommer bland annat gå till en av bolagets största utgifter som är tokens, det vill säga priset för att köra AI-modellerna.
25-åriga Arvid Lunnemark från Malmö har med sitt AI-bolag Anysphere säkrat nästan 1,2 miljarder kronor i riskkapital. Bolaget, som utvecklat AI-assistenten Cursor för programmerare, värderas nu till närmare 30 miljarder kronor, rapporterar New York Times. Efter studier på MIT startade Lunnemark och tre medgrundare bolaget 2022. Bland investerarna finns Open AI, Thrive Capital och Andreessen Horowitz. Pengarna kommer bland annat gå till en av bolagets största utgifter som är tokens, det vill säga priset för att köra AI-modellerna.
25-åriga Arvid Lunnemark från Malmö har med sitt AI-bolag Anysphere säkrat nästan 1,2 miljarder kronor i riskkapital. Bolaget, som utvecklat AI-assistenten Cursor för programmerare, värderas nu till närmare 30 miljarder kronor, rapporterar New York Times. Efter studier på MIT startade Lunnemark och tre medgrundare bolaget 2022. Bland investerarna finns Open AI, Thrive Capital och Andreessen Horowitz. Pengarna kommer bland annat gå till en av bolagets största utgifter som är tokens, det vill säga priset för att köra AI-modellerna.
Rederiet är den svenska tv-serie som gått längst, från 1992 till 2002 med totalt 318 avsnitt. Dahlénrederiet och båten M/S Freja för en ständig kamp mot andra rederier om farlederna mellan Sverige och Finland. I rollerna bland andra Per Morberg, Suzanne Reuter och Johannes Brost. svtplay.se/rederiet
Rederiet är den svenska tv-serie som gått längst, från 1992 till 2002 med totalt 318 avsnitt. Dahlénrederiet och båten M/S Freja för en ständig kamp mot andra rederier om farlederna mellan Sverige och Finland. I rollerna bland andra Per Morberg, Suzanne Reuter och Johannes Brost. svtplay.se/rederiet
Rederiet är den svenska tv-serie som gått längst, från 1992 till 2002 med totalt 318 avsnitt. Dahlénrederiet och båten M/S Freja för en ständig kamp mot andra rederier om farlederna mellan Sverige och Finland. I rollerna bland andra Per Morberg, Suzanne Reuter och Johannes Brost. svtplay.se/rederiet
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö