Holmgången i centrala Malmö får från och med nu ett veganskt kafé. Bakom idén står kärleksparet Miriam Fors och Noam Nave, som träffades för ett år sedan och snabbt insåg att de ville skapa en verksamhet ihop.
– Det många älskar med Malmö är att det är multikulturellt och sticker ut från mängden, men ofta har tyvärr den skandinaviska minimalismen tagit över. Vi vill helt enkelt ta tillbaka den genuina Malmö-känslan och “shake it up” lite grann, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Kaféet, som ska heta Nomi the Karakal, är målat i starka färger och har enligt ägarna präglats av Sydeuropa där ett kafé lika gärna kan tas för en bar eller en krog. Till en början är det vegansk kafémat och luncher som dominerar menyn, men till sommaren hoppas paret kunna skapa mer av en barkänsla och öppna den stora uteserveringen.
– Vi håller fortfarande på att utveckla konceptet och har inte landat i allt riktigt än, men något vi redan vet är att vi till sommaren kommer satsa på goda drycker och mocktails på vår fina uteservering, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Holmgången i centrala Malmö får från och med nu ett veganskt kafé. Bakom idén står kärleksparet Miriam Fors och Noam Nave, som träffades för ett år sedan och snabbt insåg att de ville skapa en verksamhet ihop.
– Det många älskar med Malmö är att det är multikulturellt och sticker ut från mängden, men ofta har tyvärr den skandinaviska minimalismen tagit över. Vi vill helt enkelt ta tillbaka den genuina Malmö-känslan och “shake it up” lite grann, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Kaféet, som ska heta Nomi the Karakal, är målat i starka färger och har enligt ägarna präglats av Sydeuropa där ett kafé lika gärna kan tas för en bar eller en krog. Till en början är det vegansk kafémat och luncher som dominerar menyn, men till sommaren hoppas paret kunna skapa mer av en barkänsla och öppna den stora uteserveringen.
– Vi håller fortfarande på att utveckla konceptet och har inte landat i allt riktigt än, men något vi redan vet är att vi till sommaren kommer satsa på goda drycker och mocktails på vår fina uteservering, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Peab har fått uppdraget att färdigställa nya Handelshögskolan vid Göteborgs universitet – ett projekt värt 350 miljoner kronor. Den 10.800 kvadratmeter stora byggnaden ska samla hela fakulteten under ett tak, med bland annat två hörsalar, kafé och direktentré till framtida Station Haga. – Den nya byggnaden blir en fantastisk kunskapsmiljö som stärker både forskning och utbildning mitt i centrala Göteborg, säger Ali Ranji, projektdirektör på Akademiska Hus. Arbetet har inletts under våren och väntas färdigställas under 2027.
Peab har fått uppdraget att färdigställa nya Handelshögskolan vid Göteborgs universitet – ett projekt värt 350 miljoner kronor. Den 10.800 kvadratmeter stora byggnaden ska samla hela fakulteten under ett tak, med bland annat två hörsalar, kafé och direktentré till framtida Station Haga. – Den nya byggnaden blir en fantastisk kunskapsmiljö som stärker både forskning och utbildning mitt i centrala Göteborg, säger Ali Ranji, projektdirektör på Akademiska Hus. Arbetet har inletts under våren och väntas färdigställas under 2027.
Peab har fått uppdraget att färdigställa nya Handelshögskolan vid Göteborgs universitet – ett projekt värt 350 miljoner kronor. Den 10.800 kvadratmeter stora byggnaden ska samla hela fakulteten under ett tak, med bland annat två hörsalar, kafé och direktentré till framtida Station Haga. – Den nya byggnaden blir en fantastisk kunskapsmiljö som stärker både forskning och utbildning mitt i centrala Göteborg, säger Ali Ranji, projektdirektör på Akademiska Hus. Arbetet har inletts under våren och väntas färdigställas under 2027.
Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.
Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.
Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.
Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.
Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.
Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö