
Festvåning, restauranger, barer och eventverksamhet. Samt en schackklubb. Så ska det bli när den ståtliga byggnaden återigen slår upp sina portar för allmänheten.
– Dicksonska palatset har många likheter med Berns salonger och Gamla riksarkivet som vi driver i Stockholm. Vi är väldigt tacksamma för möjligheten att utveckla verksamhet i en av Sveriges vackraste fastigheter, säger Stureplansgruppens vd Vimal Kovac.
Dicksonska palatset finns i korsningen av Södra Vägen och Nya Allén, nära Aveyn. Det byggdes i nyrenässansstil åt friherren Oscar Dickson och stod klart 1862. Nu har det byggnadsminnesförklarade palatset varsamt renoverats.
På entrévåningen blir det restaurang samt två barer, i det återskapade orangeriet samt i familjen Dicksons före detta bibliotek. På paradvåningen på andra våningen blir det plats för event och julbord, medan källarplan ska rymma en vinbar samt en schackklubb.
Satsningen skulle ha kommit igång strax efter sommaren, men blivit försenad. Vi väntar med spänning på öppningen.
Festvåning, restauranger, barer och eventverksamhet. Samt en schackklubb. Så ska det bli när den ståtliga byggnaden återigen slår upp sina portar för allmänheten.
– Dicksonska palatset har många likheter med Berns salonger och Gamla riksarkivet som vi driver i Stockholm. Vi är väldigt tacksamma för möjligheten att utveckla verksamhet i en av Sveriges vackraste fastigheter, säger Stureplansgruppens vd Vimal Kovac.
Dicksonska palatset finns i korsningen av Södra Vägen och Nya Allén, nära Aveyn. Det byggdes i nyrenässansstil åt friherren Oscar Dickson och stod klart 1862. Nu har det byggnadsminnesförklarade palatset varsamt renoverats.
På entrévåningen blir det restaurang samt två barer, i det återskapade orangeriet samt i familjen Dicksons före detta bibliotek. På paradvåningen på andra våningen blir det plats för event och julbord, medan källarplan ska rymma en vinbar samt en schackklubb.
Satsningen skulle ha kommit igång strax efter sommaren, men blivit försenad. Vi väntar med spänning på öppningen.

Malmöbaserade e-handelsbolaget CDON inleder samarbete med finska Renow för att ge returnerade varor ett andra liv direkt på CDON:s marknadsplats. I stället för att skickas tillbaka till ursprungslandet kan varorna säljas vidare lokalt, vilket sparar både pengar och transporter. – Vi ser recommerce som ett naturligt nästa steg för CDON och för e-handeln i stort, säger affärschefen Kattis Åström. DON, som grundades i Malmö 1999, är idag en av Nordens största marknadsplatser med över två miljoner kunder och mer än 1 500 anslutna återförsäljare.

Malmöbaserade e-handelsbolaget CDON inleder samarbete med finska Renow för att ge returnerade varor ett andra liv direkt på CDON:s marknadsplats. I stället för att skickas tillbaka till ursprungslandet kan varorna säljas vidare lokalt, vilket sparar både pengar och transporter. – Vi ser recommerce som ett naturligt nästa steg för CDON och för e-handeln i stort, säger affärschefen Kattis Åström. DON, som grundades i Malmö 1999, är idag en av Nordens största marknadsplatser med över två miljoner kunder och mer än 1 500 anslutna återförsäljare.

Malmöbaserade e-handelsbolaget CDON inleder samarbete med finska Renow för att ge returnerade varor ett andra liv direkt på CDON:s marknadsplats. I stället för att skickas tillbaka till ursprungslandet kan varorna säljas vidare lokalt, vilket sparar både pengar och transporter. – Vi ser recommerce som ett naturligt nästa steg för CDON och för e-handeln i stort, säger affärschefen Kattis Åström. DON, som grundades i Malmö 1999, är idag en av Nordens största marknadsplatser med över två miljoner kunder och mer än 1 500 anslutna återförsäljare.

Matvarukedjan Axfood planerar att bygga ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Frillesås, Kungsbacka. Lagret, som blir omkring 90 000 kvadratmeter stort och miljöcertifierat, ska stå klart 2030 och ge minst 20 procent högre kapacitet i södra Sverige. Avtal om samarbete har tecknats med automationsföretaget Witron och med Kungsbacka kommun. Investeringen beräknas kosta 260–280 miljoner euro. – Vi bygger för framtiden. Med den nya logistiklösningen kommer vi att bli än mer konkurrenskraftiga och skapa samordningsvinster i koncernen, säger Axfoods vd Simone Margulies.

Matvarukedjan Axfood planerar att bygga ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Frillesås, Kungsbacka. Lagret, som blir omkring 90 000 kvadratmeter stort och miljöcertifierat, ska stå klart 2030 och ge minst 20 procent högre kapacitet i södra Sverige. Avtal om samarbete har tecknats med automationsföretaget Witron och med Kungsbacka kommun. Investeringen beräknas kosta 260–280 miljoner euro. – Vi bygger för framtiden. Med den nya logistiklösningen kommer vi att bli än mer konkurrenskraftiga och skapa samordningsvinster i koncernen, säger Axfoods vd Simone Margulies.

Matvarukedjan Axfood planerar att bygga ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Frillesås, Kungsbacka. Lagret, som blir omkring 90 000 kvadratmeter stort och miljöcertifierat, ska stå klart 2030 och ge minst 20 procent högre kapacitet i södra Sverige. Avtal om samarbete har tecknats med automationsföretaget Witron och med Kungsbacka kommun. Investeringen beräknas kosta 260–280 miljoner euro. – Vi bygger för framtiden. Med den nya logistiklösningen kommer vi att bli än mer konkurrenskraftiga och skapa samordningsvinster i koncernen, säger Axfoods vd Simone Margulies.

Intill den gamla ubåtshallen i Dockan, i hörnet av Lilla Varvsgatan och Dockgatan, planeras 89 nya bostadsrätter i projektet Fartyget. Lägenheterna blir i storlekar från ettor till femrummare, med boyta från 29 till som störst 113 kvadratmeter. Till de flesta blir det balkong eller uteplats och det kommer även att finnas garage i huset. Inflyttning beräknas kunna ske från april till oktober 2027.

Intill den gamla ubåtshallen i Dockan, i hörnet av Lilla Varvsgatan och Dockgatan, planeras 89 nya bostadsrätter i projektet Fartyget. Lägenheterna blir i storlekar från ettor till femrummare, med boyta från 29 till som störst 113 kvadratmeter. Till de flesta blir det balkong eller uteplats och det kommer även att finnas garage i huset. Inflyttning beräknas kunna ske från april till oktober 2027.

Intill den gamla ubåtshallen i Dockan, i hörnet av Lilla Varvsgatan och Dockgatan, planeras 89 nya bostadsrätter i projektet Fartyget. Lägenheterna blir i storlekar från ettor till femrummare, med boyta från 29 till som störst 113 kvadratmeter. Till de flesta blir det balkong eller uteplats och det kommer även att finnas garage i huset. Inflyttning beräknas kunna ske från april till oktober 2027.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö