För drygt tio år sedan föddes Landvetters Stenugnsbageri och fick senare en filial i Mölnlycke centrum. Nu satsar man på ytterligare två bagerier, vid Heden och på Kallebäcks nya terrasser i Göteborg.
– Vid Heden blir det bageri, butik och kafé med runt 55 sittplatser. Vi kommer att servera kaffe och fika samt sallader, mackor och lättare rätter. Vår specialitet är surdegsbröd, som säljs i lösvikt, berättar Fredrik Frigell, som äger och driver Stenugnsbageriet.
Verksamheten vid Heden, Engelbrektsgatan 63, öppnas i slutet av september. Bagerikaféet i Kallebäck dröjer och slår upp portarna först kring årsskiftet.
– Jag har varit bagare sedan 1983. Det är en passion. Nu ploppar det upp fler och fler hantverksbagerier. Folk vill inte längre ha fabrikstillverkade bröd. Många har insett att bakning är ett hantverk och att ett bröd inte måste vara en färdig limpa i en påse, menar Fredrik Frigell.
För drygt tio år sedan föddes Landvetters Stenugnsbageri och fick senare en filial i Mölnlycke centrum. Nu satsar man på ytterligare två bagerier, vid Heden och på Kallebäcks nya terrasser i Göteborg.
– Vid Heden blir det bageri, butik och kafé med runt 55 sittplatser. Vi kommer att servera kaffe och fika samt sallader, mackor och lättare rätter. Vår specialitet är surdegsbröd, som säljs i lösvikt, berättar Fredrik Frigell, som äger och driver Stenugnsbageriet.
Verksamheten vid Heden, Engelbrektsgatan 63, öppnas i slutet av september. Bagerikaféet i Kallebäck dröjer och slår upp portarna först kring årsskiftet.
– Jag har varit bagare sedan 1983. Det är en passion. Nu ploppar det upp fler och fler hantverksbagerier. Folk vill inte längre ha fabrikstillverkade bröd. Många har insett att bakning är ett hantverk och att ett bröd inte måste vara en färdig limpa i en påse, menar Fredrik Frigell.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.
Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.
Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö