.jpeg)
Matbutiken Solidar i funkisstil från 1930-talet på Rosenvång är på väg att bli Solidar vinbar. Bakom den nya satsningen står Christine Grimshorn, Josephine Formoso, som tillsammans driver Greijersgatan53 Café & Butik, och Bengt Lundahl.
– Med “Bengan” som är reklamare med ett passionerat intresse och kunskap för vin, föll allt på plats. Vi har sedan länge förstått att det finns utrymme för ytterligare en härlig mötesplats på Rosenvång och Limhamn, och nu kan vi skapa det tillsammans med Bengt, säger Christine Grimshorn.
Geijersgatan53 ska fortsätta som vanligt, och med den nya vinbaren hoppas de skapa möjligheter till umgänge, och fånga in många av de redan befintliga gästerna.
– Det blir ett kort gångavstånd mellan verksamheterna, en hub med kafé, butik och kvarterskrog. Vi har en rolig tanke om att i förlängningen även utveckla ett fjärde ben i konceptet, men det är lite för tidigt att avslöja än, säger Christine Grimshorn.
Matbutiken Solidar i funkisstil från 1930-talet på Rosenvång är på väg att bli Solidar vinbar. Bakom den nya satsningen står Christine Grimshorn, Josephine Formoso, som tillsammans driver Greijersgatan53 Café & Butik, och Bengt Lundahl.
– Med “Bengan” som är reklamare med ett passionerat intresse och kunskap för vin, föll allt på plats. Vi har sedan länge förstått att det finns utrymme för ytterligare en härlig mötesplats på Rosenvång och Limhamn, och nu kan vi skapa det tillsammans med Bengt, säger Christine Grimshorn.
Geijersgatan53 ska fortsätta som vanligt, och med den nya vinbaren hoppas de skapa möjligheter till umgänge, och fånga in många av de redan befintliga gästerna.
– Det blir ett kort gångavstånd mellan verksamheterna, en hub med kafé, butik och kvarterskrog. Vi har en rolig tanke om att i förlängningen även utveckla ett fjärde ben i konceptet, men det är lite för tidigt att avslöja än, säger Christine Grimshorn.

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Göteborgsbaserade Meva Energy har säkrat ett lån på 435 miljoner kronor från Europeiska Investeringsbanken, EIB, för att bygga fler anläggningar som förvandlar restprodukter till biogas. – Det här är förstås en jättestor sak för oss, säger vd:n Niclas Davidsson till DI Digital. Tekniken gör det möjligt att ersätta fossil gas i industrin med förnybar energi. Meva Energy driver redan en anläggning i Kisa och planerar nästa i Polen, i samarbete med Ikea. Lånet ska även bana väg för nya projekt och ökad kommersialisering.

Göteborgsbaserade Meva Energy har säkrat ett lån på 435 miljoner kronor från Europeiska Investeringsbanken, EIB, för att bygga fler anläggningar som förvandlar restprodukter till biogas. – Det här är förstås en jättestor sak för oss, säger vd:n Niclas Davidsson till DI Digital. Tekniken gör det möjligt att ersätta fossil gas i industrin med förnybar energi. Meva Energy driver redan en anläggning i Kisa och planerar nästa i Polen, i samarbete med Ikea. Lånet ska även bana väg för nya projekt och ökad kommersialisering.

Göteborgsbaserade Meva Energy har säkrat ett lån på 435 miljoner kronor från Europeiska Investeringsbanken, EIB, för att bygga fler anläggningar som förvandlar restprodukter till biogas. – Det här är förstås en jättestor sak för oss, säger vd:n Niclas Davidsson till DI Digital. Tekniken gör det möjligt att ersätta fossil gas i industrin med förnybar energi. Meva Energy driver redan en anläggning i Kisa och planerar nästa i Polen, i samarbete med Ikea. Lånet ska även bana väg för nya projekt och ökad kommersialisering.

Einride har tagit in omkring 1 miljard kronor i nytt kapital för att snabba på utrullningen av sina självkörande el-lastbilar världen över. Bolaget, baserat i Göteborg och Stockholm, har en av världens största flottor av tunga elfordon. – Det här gör att vi kan växa med våra kunder och accelerera utrullningen av vår autonoma teknik, säger vd Roozbeh Charli. Bland investerarna finns EQT Ventures, vars partner Ted Persson kommenterar att ”nordisk teknik ofta underskattas, tills den tyst förändrar en hel bransch”.

Einride har tagit in omkring 1 miljard kronor i nytt kapital för att snabba på utrullningen av sina självkörande el-lastbilar världen över. Bolaget, baserat i Göteborg och Stockholm, har en av världens största flottor av tunga elfordon. – Det här gör att vi kan växa med våra kunder och accelerera utrullningen av vår autonoma teknik, säger vd Roozbeh Charli. Bland investerarna finns EQT Ventures, vars partner Ted Persson kommenterar att ”nordisk teknik ofta underskattas, tills den tyst förändrar en hel bransch”.

Einride har tagit in omkring 1 miljard kronor i nytt kapital för att snabba på utrullningen av sina självkörande el-lastbilar världen över. Bolaget, baserat i Göteborg och Stockholm, har en av världens största flottor av tunga elfordon. – Det här gör att vi kan växa med våra kunder och accelerera utrullningen av vår autonoma teknik, säger vd Roozbeh Charli. Bland investerarna finns EQT Ventures, vars partner Ted Persson kommenterar att ”nordisk teknik ofta underskattas, tills den tyst förändrar en hel bransch”.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö