
Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena.
– Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus.
Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.
Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena.
– Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus.
Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.

Paris-baserade Lina Ghotmeh Architecture (LGA) har vunnit uppdraget att redesigna museets västra flygel. De 15 650 kvm som berörs innefattar en tredjedel av museets galleriyta. Ghotmeh beskriver sin design approach som ”arkeologisk”, vilket är extra passande för museet som hyllar och bevarar två miljoner år av mänskligheten.

Paris-baserade Lina Ghotmeh Architecture (LGA) har vunnit uppdraget att redesigna museets västra flygel. De 15 650 kvm som berörs innefattar en tredjedel av museets galleriyta. Ghotmeh beskriver sin design approach som ”arkeologisk”, vilket är extra passande för museet som hyllar och bevarar två miljoner år av mänskligheten.

Paris-baserade Lina Ghotmeh Architecture (LGA) har vunnit uppdraget att redesigna museets västra flygel. De 15 650 kvm som berörs innefattar en tredjedel av museets galleriyta. Ghotmeh beskriver sin design approach som ”arkeologisk”, vilket är extra passande för museet som hyllar och bevarar två miljoner år av mänskligheten.

Engelska Doghouse Distillery har släppt Debt Collector whisky, en produkt som följer alla traditioner för att framställa bourbon, fast destillerad i deras industrilokal i Battersea. Produkten innehåller 75% majs och har lagrats på kolade ekfat i 7 år. Grundaren Braden Saunders menar att en fördel med att tillverka en whisky i bourbonstil är att många cocktailrecept använder bourbon, hellre än singel malt whisky. Och på så sätt blir produkten mer inkluderande. Smak beskrivs som karamellkola och vanilj likt traditionella bourbons.

Engelska Doghouse Distillery har släppt Debt Collector whisky, en produkt som följer alla traditioner för att framställa bourbon, fast destillerad i deras industrilokal i Battersea. Produkten innehåller 75% majs och har lagrats på kolade ekfat i 7 år. Grundaren Braden Saunders menar att en fördel med att tillverka en whisky i bourbonstil är att många cocktailrecept använder bourbon, hellre än singel malt whisky. Och på så sätt blir produkten mer inkluderande. Smak beskrivs som karamellkola och vanilj likt traditionella bourbons.

Engelska Doghouse Distillery har släppt Debt Collector whisky, en produkt som följer alla traditioner för att framställa bourbon, fast destillerad i deras industrilokal i Battersea. Produkten innehåller 75% majs och har lagrats på kolade ekfat i 7 år. Grundaren Braden Saunders menar att en fördel med att tillverka en whisky i bourbonstil är att många cocktailrecept använder bourbon, hellre än singel malt whisky. Och på så sätt blir produkten mer inkluderande. Smak beskrivs som karamellkola och vanilj likt traditionella bourbons.

Ingen annan dryck har på så kort tid förändrats lika mycket som gin. Det som var en ganska enkel industrisprit till för drygt tio år sedan lockar i dag konnässörer till provningsglasen över hela världen. Förr var gin mest ett nödvändigt ont till kvälls-GT:n, men har nu blivit en symfoni av smaker – och Sverige har täten.

Ingen annan dryck har på så kort tid förändrats lika mycket som gin. Det som var en ganska enkel industrisprit till för drygt tio år sedan lockar i dag konnässörer till provningsglasen över hela världen. Förr var gin mest ett nödvändigt ont till kvälls-GT:n, men har nu blivit en symfoni av smaker – och Sverige har täten.

Ingen annan dryck har på så kort tid förändrats lika mycket som gin. Det som var en ganska enkel industrisprit till för drygt tio år sedan lockar i dag konnässörer till provningsglasen över hela världen. Förr var gin mest ett nödvändigt ont till kvälls-GT:n, men har nu blivit en symfoni av smaker – och Sverige har täten.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö