
Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena.
– Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus.
Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.
Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena.
– Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus.
Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.

Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft. – Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.

Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft. – Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.

Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft. – Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.

Martin Alfredsson började sin karriär på Casual Streetfood för 10 år sen. Sedan dess har han varit på bland annat Kv. Åkern, Grand Hotel i Lund och Far i Hatten. Idag är han kökschef på Aster och här visar han hur man lagar en förrätt på rå havsabborre.

Martin Alfredsson började sin karriär på Casual Streetfood för 10 år sen. Sedan dess har han varit på bland annat Kv. Åkern, Grand Hotel i Lund och Far i Hatten. Idag är han kökschef på Aster och här visar han hur man lagar en förrätt på rå havsabborre.

Martin Alfredsson började sin karriär på Casual Streetfood för 10 år sen. Sedan dess har han varit på bland annat Kv. Åkern, Grand Hotel i Lund och Far i Hatten. Idag är han kökschef på Aster och här visar han hur man lagar en förrätt på rå havsabborre.

När byggstarten av Göteborgs nya stationshus firades in i september var finansminister Elisabeth Svantesson på plats, liksom Peabs vd Jesper Göransson och Jernhusens vd Biljana Pehrsson. Infrastrukturen spelar en viktig roll för regionens utveckling och det nya stationshuset är en pusselbit i det, sa ministern. – Göteborg och Västsverige är en stark tillväxtmotor för hela landet. Kraften och innovationsförmågan som finns hos människorna och företagen här är väldigt betydelsefull för svensk ekonomi. Byggprojektet Göteborg Grand Central beräknas vara klart i slutet av 2026.

När byggstarten av Göteborgs nya stationshus firades in i september var finansminister Elisabeth Svantesson på plats, liksom Peabs vd Jesper Göransson och Jernhusens vd Biljana Pehrsson. Infrastrukturen spelar en viktig roll för regionens utveckling och det nya stationshuset är en pusselbit i det, sa ministern. – Göteborg och Västsverige är en stark tillväxtmotor för hela landet. Kraften och innovationsförmågan som finns hos människorna och företagen här är väldigt betydelsefull för svensk ekonomi. Byggprojektet Göteborg Grand Central beräknas vara klart i slutet av 2026.

När byggstarten av Göteborgs nya stationshus firades in i september var finansminister Elisabeth Svantesson på plats, liksom Peabs vd Jesper Göransson och Jernhusens vd Biljana Pehrsson. Infrastrukturen spelar en viktig roll för regionens utveckling och det nya stationshuset är en pusselbit i det, sa ministern. – Göteborg och Västsverige är en stark tillväxtmotor för hela landet. Kraften och innovationsförmågan som finns hos människorna och företagen här är väldigt betydelsefull för svensk ekonomi. Byggprojektet Göteborg Grand Central beräknas vara klart i slutet av 2026.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö