
Göteborgsrederiet Sirius Shipping och finska energibolaget Gasum bildar ett nytt företag, Sirius Gasum AB, med huvudkontor på Donsö.
Samarbetet innebär en ny fartygsorder på 65 miljoner euro, motsvarande 730 miljoner kronor, som ska transportera flytande naturgas (LNG) i nordvästra Europa.
– Vi är stolta över att kunna fortsätta samarbetet med Gasum som inleddes 2012, och med detta nya förbättrade LNG-fartyg kommer det att fortsätta i årtionden, säger Jonas Backman, vd för Sirius Shipping.
Satsningen väntas skapa omkring 25 nya jobb.
Göteborgsrederiet Sirius Shipping och finska energibolaget Gasum bildar ett nytt företag, Sirius Gasum AB, med huvudkontor på Donsö.
Samarbetet innebär en ny fartygsorder på 65 miljoner euro, motsvarande 730 miljoner kronor, som ska transportera flytande naturgas (LNG) i nordvästra Europa.
– Vi är stolta över att kunna fortsätta samarbetet med Gasum som inleddes 2012, och med detta nya förbättrade LNG-fartyg kommer det att fortsätta i årtionden, säger Jonas Backman, vd för Sirius Shipping.
Satsningen väntas skapa omkring 25 nya jobb.

När Mackmyra gick i konkurs förra året var det många som frågade sig hur det egentligen stod till med svensk whisky. Sanningen är att den mår ganska bra – och den blir bara bättre. Att tillverka sprit i Sverige var strängeligen förbjudet under hela 1900-talet ända fram till EU-inträdet 1996. Statliga Vin & Sprit hade monopol på tillverkningen och såg till att hyllorna på Systembolaget fylldes med det som svenskarna ansågs vilja ha och behöva. Whisky vållade Vin & Sprit bekymmer. Drycken var vida populär och man insåg att det fanns en betydande marknad. Mycket tidigt bestämde man sig för att börj

När Mackmyra gick i konkurs förra året var det många som frågade sig hur det egentligen stod till med svensk whisky. Sanningen är att den mår ganska bra – och den blir bara bättre. Att tillverka sprit i Sverige var strängeligen förbjudet under hela 1900-talet ända fram till EU-inträdet 1996. Statliga Vin & Sprit hade monopol på tillverkningen och såg till att hyllorna på Systembolaget fylldes med det som svenskarna ansågs vilja ha och behöva. Whisky vållade Vin & Sprit bekymmer. Drycken var vida populär och man insåg att det fanns en betydande marknad. Mycket tidigt bestämde man sig för att börj

När Mackmyra gick i konkurs förra året var det många som frågade sig hur det egentligen stod till med svensk whisky. Sanningen är att den mår ganska bra – och den blir bara bättre. Att tillverka sprit i Sverige var strängeligen förbjudet under hela 1900-talet ända fram till EU-inträdet 1996. Statliga Vin & Sprit hade monopol på tillverkningen och såg till att hyllorna på Systembolaget fylldes med det som svenskarna ansågs vilja ha och behöva. Whisky vållade Vin & Sprit bekymmer. Drycken var vida populär och man insåg att det fanns en betydande marknad. Mycket tidigt bestämde man sig för att börj

Byggteknikbolaget Recoma i Hässleholm har säkrat närmare 64 miljoner kronor för att skala upp sin produktion av miljövänliga byggskivor. Bolaget, som återvinner dryckeskartonger till ett plywoodliknande material, planerar nu att fördubbla kapaciteten och expandera internationellt. – Pengarna räcker till lönsamhet, om allt går enligt plan, säger vd Max Rosenberg till DI Digital. Bland investerarna finns Hilti Danmarks vd Carl Carlander. Även Naturvårdsverkets satsning ”Klimatklivet” bidrar med 33,5 miljoner kronor.

Byggteknikbolaget Recoma i Hässleholm har säkrat närmare 64 miljoner kronor för att skala upp sin produktion av miljövänliga byggskivor. Bolaget, som återvinner dryckeskartonger till ett plywoodliknande material, planerar nu att fördubbla kapaciteten och expandera internationellt. – Pengarna räcker till lönsamhet, om allt går enligt plan, säger vd Max Rosenberg till DI Digital. Bland investerarna finns Hilti Danmarks vd Carl Carlander. Även Naturvårdsverkets satsning ”Klimatklivet” bidrar med 33,5 miljoner kronor.

Byggteknikbolaget Recoma i Hässleholm har säkrat närmare 64 miljoner kronor för att skala upp sin produktion av miljövänliga byggskivor. Bolaget, som återvinner dryckeskartonger till ett plywoodliknande material, planerar nu att fördubbla kapaciteten och expandera internationellt. – Pengarna räcker till lönsamhet, om allt går enligt plan, säger vd Max Rosenberg till DI Digital. Bland investerarna finns Hilti Danmarks vd Carl Carlander. Även Naturvårdsverkets satsning ”Klimatklivet” bidrar med 33,5 miljoner kronor.

Göteborgsbaserade Liquid Wind startar tillsammans med Övik Energi ett nytt elektrobränsleprojekt i Örnsköldsvik – en av Europas största anläggningar för e-metanol. Med start 2025 ska anläggningen producera 100.000 ton e-metanol per år, vilket kan ersätta fossila bränslen. – Vi ser att det finns en mycket stark drivkraft från till exempel rederier, flygbolag och deras kunder att ställa om till grönt flyg och sjöfart, säger Liquid Winds vd Claes Fredriksson. Det är ännu oklart vem som ska äga och finansiera anläggningen i nästa steg.

Göteborgsbaserade Liquid Wind startar tillsammans med Övik Energi ett nytt elektrobränsleprojekt i Örnsköldsvik – en av Europas största anläggningar för e-metanol. Med start 2025 ska anläggningen producera 100.000 ton e-metanol per år, vilket kan ersätta fossila bränslen. – Vi ser att det finns en mycket stark drivkraft från till exempel rederier, flygbolag och deras kunder att ställa om till grönt flyg och sjöfart, säger Liquid Winds vd Claes Fredriksson. Det är ännu oklart vem som ska äga och finansiera anläggningen i nästa steg.

Göteborgsbaserade Liquid Wind startar tillsammans med Övik Energi ett nytt elektrobränsleprojekt i Örnsköldsvik – en av Europas största anläggningar för e-metanol. Med start 2025 ska anläggningen producera 100.000 ton e-metanol per år, vilket kan ersätta fossila bränslen. – Vi ser att det finns en mycket stark drivkraft från till exempel rederier, flygbolag och deras kunder att ställa om till grönt flyg och sjöfart, säger Liquid Winds vd Claes Fredriksson. Det är ännu oklart vem som ska äga och finansiera anläggningen i nästa steg.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö