
Vad Travbana på 1400 meter med plats för 25000 besökare
Var Husie, Malmö
När 1 januari 2028
Byggherre Skånska Travsällskapet
Jägersro i östra Malmö är hela landets äldsta travbana. Men den gamla anläggningen ska avvecklas och en ny byggs nu öster om den nuvarande, i Husie stadsdel.
Den nya arenan får en travbana på 1.400 meter med Sveriges längsta upplopp, på 300 meter. Det blir plats för minst 25 000 besökare och utöver det bland annat tävlingsstall och kontorsytor längs en eventgata på området.
Den nya travarenan planeras vara klar vid årsskiftet 2027/2028.
Jägersro i östra Malmö är hela landets äldsta travbana. Men den gamla anläggningen ska avvecklas och en ny byggs nu öster om den nuvarande, i Husie stadsdel.
Den nya arenan får en travbana på 1.400 meter med Sveriges längsta upplopp, på 300 meter. Det blir plats för minst 25 000 besökare och utöver det bland annat tävlingsstall och kontorsytor längs en eventgata på området.
Den nya travarenan planeras vara klar vid årsskiftet 2027/2028.

Det går så där för spriten just nu. I hela västvärlden sjunker alkoholkonsumtionen och de stora spritbolagen tittar bekymrat på resultatrapporterna. Förra året minskade exempelvis försäljningen av skotsk whisky med över 20 procent. Men i USA där bartrenderna skapas finns en ljuspunkt – det är Tequila alla dricker.

Det går så där för spriten just nu. I hela västvärlden sjunker alkoholkonsumtionen och de stora spritbolagen tittar bekymrat på resultatrapporterna. Förra året minskade exempelvis försäljningen av skotsk whisky med över 20 procent. Men i USA där bartrenderna skapas finns en ljuspunkt – det är Tequila alla dricker.

Det går så där för spriten just nu. I hela västvärlden sjunker alkoholkonsumtionen och de stora spritbolagen tittar bekymrat på resultatrapporterna. Förra året minskade exempelvis försäljningen av skotsk whisky med över 20 procent. Men i USA där bartrenderna skapas finns en ljuspunkt – det är Tequila alla dricker.

Nu byggs kontorshuset Kaj 16 på Södra Älvstranden i Lilla Bommen. Med sina 16 våningar och 78 meter ska det bli Göteborgs högsta trähus. Material från den demonterade fastigheten Kromet som tidigare stod på platsen ska användas i projektet. De totalt cirka 30 000 kvadratmeterna ska primärt inrymma kontor men också restauranger, kaféer och lokaler för service. Kaj 16 beräknas stå klart för inflyttning 2027.

Nu byggs kontorshuset Kaj 16 på Södra Älvstranden i Lilla Bommen. Med sina 16 våningar och 78 meter ska det bli Göteborgs högsta trähus. Material från den demonterade fastigheten Kromet som tidigare stod på platsen ska användas i projektet. De totalt cirka 30 000 kvadratmeterna ska primärt inrymma kontor men också restauranger, kaféer och lokaler för service. Kaj 16 beräknas stå klart för inflyttning 2027.

Nu byggs kontorshuset Kaj 16 på Södra Älvstranden i Lilla Bommen. Med sina 16 våningar och 78 meter ska det bli Göteborgs högsta trähus. Material från den demonterade fastigheten Kromet som tidigare stod på platsen ska användas i projektet. De totalt cirka 30 000 kvadratmeterna ska primärt inrymma kontor men också restauranger, kaféer och lokaler för service. Kaj 16 beräknas stå klart för inflyttning 2027.

Göteborg har i september fått besök av Candelas eldrivna bärplansfärja P-12. Under två veckor trafikerade den sträckan mellan centrala staden och Öckerö. Färjan, som rymmer 24 passagerare, beskrivs som världens snabbaste eldrivna i drift med en marschfart på 25 knop och upp till 40 sjömil i räckvidd. – Den här färjan är i stort sett byggd för västkusten där fler bor i skärgården, men med kortare avstånd som lämpar sig för direkttrafik, säger Tord Ringenhall, projektansvarig på startupföretaget, till DI Digital.

Göteborg har i september fått besök av Candelas eldrivna bärplansfärja P-12. Under två veckor trafikerade den sträckan mellan centrala staden och Öckerö. Färjan, som rymmer 24 passagerare, beskrivs som världens snabbaste eldrivna i drift med en marschfart på 25 knop och upp till 40 sjömil i räckvidd. – Den här färjan är i stort sett byggd för västkusten där fler bor i skärgården, men med kortare avstånd som lämpar sig för direkttrafik, säger Tord Ringenhall, projektansvarig på startupföretaget, till DI Digital.

Göteborg har i september fått besök av Candelas eldrivna bärplansfärja P-12. Under två veckor trafikerade den sträckan mellan centrala staden och Öckerö. Färjan, som rymmer 24 passagerare, beskrivs som världens snabbaste eldrivna i drift med en marschfart på 25 knop och upp till 40 sjömil i räckvidd. – Den här färjan är i stort sett byggd för västkusten där fler bor i skärgården, men med kortare avstånd som lämpar sig för direkttrafik, säger Tord Ringenhall, projektansvarig på startupföretaget, till DI Digital.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö