
Vad Vattenpark med en total badyta på 10 000 kvadratmeter
Var Liseberg
När Årsskiftet 2026/2027
Byggherre Liseberg
Den nedbrunna vattenparken Oceana ska återuppbyggas med utgångspunkt i ursprungsritningarna. Dock görs vissa förändringar, den kanske mest märkbara är att det höga attraktionstornet ska få en ljusare färg.
Badytan ska liksom tidigare planerat bli cirka 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus. Totalt blir inomhusytan 13 600 kvadratmeter. Det blir plats för 14 olika vattenattraktioner och upp till 1750 gäster.
Det återuppbyggda Oceana beräknas stå färdigt kring årsskiftet 2026/2027.
Den nedbrunna vattenparken Oceana ska återuppbyggas med utgångspunkt i ursprungsritningarna. Dock görs vissa förändringar, den kanske mest märkbara är att det höga attraktionstornet ska få en ljusare färg.
Badytan ska liksom tidigare planerat bli cirka 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus. Totalt blir inomhusytan 13 600 kvadratmeter. Det blir plats för 14 olika vattenattraktioner och upp till 1750 gäster.
Det återuppbyggda Oceana beräknas stå färdigt kring årsskiftet 2026/2027.

Det tog ett år att hitta den perfekta lokalen. Den finns på Kungsgatan, mitt i smeten, och rymmer nu kläder och utrustning för friluftsäventyr. Det är nämligen där som Norrøna Gothenburg Concept Store slår upp sina portar. – Vi ser mycket fram emot vår öppning på Kungsgatan. Sverige är en viktig marknad för Norrøna och vår nya butik i Göteborg kommer att vara det perfekta tillskottet till vår nuvarande detaljhandelsportfölj av butiker i Stockholm, Åre och Hede, säger Bård Kvamme, chef för Norrøna Retail. Fröet till bolaget såddes redan 1929 när friluftsentusiasten Jørgen Jørgensen letade efter en slitstark friluftsutrustning som skulle tåla Norges väder och natur. Sedan dess utvecklar Norrøna funktionella produkter för friluftsliv. Butiken i Göteborg kommer att visa alla företagets kollektioner, med ett eventutrymme för sociala sammankomster. Norrøna har sammanlagt 38 butiker i Norge, Sverige, Finland, USA, Tyskland, Frankrike och Schweiz.

Det tog ett år att hitta den perfekta lokalen. Den finns på Kungsgatan, mitt i smeten, och rymmer nu kläder och utrustning för friluftsäventyr. Det är nämligen där som Norrøna Gothenburg Concept Store slår upp sina portar. – Vi ser mycket fram emot vår öppning på Kungsgatan. Sverige är en viktig marknad för Norrøna och vår nya butik i Göteborg kommer att vara det perfekta tillskottet till vår nuvarande detaljhandelsportfölj av butiker i Stockholm, Åre och Hede, säger Bård Kvamme, chef för Norrøna Retail. Fröet till bolaget såddes redan 1929 när friluftsentusiasten Jørgen Jørgensen letade efter en slitstark friluftsutrustning som skulle tåla Norges väder och natur. Sedan dess utvecklar Norrøna funktionella produkter för friluftsliv. Butiken i Göteborg kommer att visa alla företagets kollektioner, med ett eventutrymme för sociala sammankomster. Norrøna har sammanlagt 38 butiker i Norge, Sverige, Finland, USA, Tyskland, Frankrike och Schweiz.

Det tog ett år att hitta den perfekta lokalen. Den finns på Kungsgatan, mitt i smeten, och rymmer nu kläder och utrustning för friluftsäventyr. Det är nämligen där som Norrøna Gothenburg Concept Store slår upp sina portar. – Vi ser mycket fram emot vår öppning på Kungsgatan. Sverige är en viktig marknad för Norrøna och vår nya butik i Göteborg kommer att vara det perfekta tillskottet till vår nuvarande detaljhandelsportfölj av butiker i Stockholm, Åre och Hede, säger Bård Kvamme, chef för Norrøna Retail. Fröet till bolaget såddes redan 1929 när friluftsentusiasten Jørgen Jørgensen letade efter en slitstark friluftsutrustning som skulle tåla Norges väder och natur. Sedan dess utvecklar Norrøna funktionella produkter för friluftsliv. Butiken i Göteborg kommer att visa alla företagets kollektioner, med ett eventutrymme för sociala sammankomster. Norrøna har sammanlagt 38 butiker i Norge, Sverige, Finland, USA, Tyskland, Frankrike och Schweiz.

Det är mycket som händer kring Järntorget. Snart slår Clarion Hotel Draken upp portarna, en 110 meter hög byggnad med 34 våningar. – Det känns underbart! Jag har bara väntat och det är fantastiskt att äntligen kunna öppna, säger hotellets marknadschef Niclas Brage Joxelius. Förutom 474 rum rymmer fastigheten bland annat en takbar, tre restauranger, en fest- och konferensvåning samt en nybyggd mindre biosalong. Framöver öppnas även ett spa. Projektet är en del av nya Masthuggskajen, som ska bli ett fartfyllt område med butiker, bostäder och restauranger. – Jag som är född och uppvuxen här i Göteborg får gåshud av att se takåsarna i min egen stad uppifrån Brasserie Draken. Avenyn i all ära, men detta är det riktiga hjärtat av Göteborg. Det är här man vill vara. Här kan du vara den du är och alla är välkomna till Draken, fastslår Niclas Brage Joxelius. Hotel Draken började byggas för fyra år sedan och är ett samarbete mellan Folkets Hus, Balder och Strawberry Hotel Draken. Det öppnar 1 oktober.

Det är mycket som händer kring Järntorget. Snart slår Clarion Hotel Draken upp portarna, en 110 meter hög byggnad med 34 våningar. – Det känns underbart! Jag har bara väntat och det är fantastiskt att äntligen kunna öppna, säger hotellets marknadschef Niclas Brage Joxelius. Förutom 474 rum rymmer fastigheten bland annat en takbar, tre restauranger, en fest- och konferensvåning samt en nybyggd mindre biosalong. Framöver öppnas även ett spa. Projektet är en del av nya Masthuggskajen, som ska bli ett fartfyllt område med butiker, bostäder och restauranger. – Jag som är född och uppvuxen här i Göteborg får gåshud av att se takåsarna i min egen stad uppifrån Brasserie Draken. Avenyn i all ära, men detta är det riktiga hjärtat av Göteborg. Det är här man vill vara. Här kan du vara den du är och alla är välkomna till Draken, fastslår Niclas Brage Joxelius. Hotel Draken började byggas för fyra år sedan och är ett samarbete mellan Folkets Hus, Balder och Strawberry Hotel Draken. Det öppnar 1 oktober.

Det är mycket som händer kring Järntorget. Snart slår Clarion Hotel Draken upp portarna, en 110 meter hög byggnad med 34 våningar. – Det känns underbart! Jag har bara väntat och det är fantastiskt att äntligen kunna öppna, säger hotellets marknadschef Niclas Brage Joxelius. Förutom 474 rum rymmer fastigheten bland annat en takbar, tre restauranger, en fest- och konferensvåning samt en nybyggd mindre biosalong. Framöver öppnas även ett spa. Projektet är en del av nya Masthuggskajen, som ska bli ett fartfyllt område med butiker, bostäder och restauranger. – Jag som är född och uppvuxen här i Göteborg får gåshud av att se takåsarna i min egen stad uppifrån Brasserie Draken. Avenyn i all ära, men detta är det riktiga hjärtat av Göteborg. Det är här man vill vara. Här kan du vara den du är och alla är välkomna till Draken, fastslår Niclas Brage Joxelius. Hotel Draken började byggas för fyra år sedan och är ett samarbete mellan Folkets Hus, Balder och Strawberry Hotel Draken. Det öppnar 1 oktober.

Rolfs Flyg & Buss är den största gruppresearrangören i Sverige och nu närmar sig bolaget miljardvallen i försäljning, skriver Göteborgs-Posten. Vd Emanuel Karlsson säger att bolaget ser ”en extrem tillväxt” och särskilt vid destinationerna runt Medelhavet. – Det här året har varit i särklass, vi har aldrig kört så mycket resor som i år, säger han till GP. Nu siktar bolaget på att öppna i Norge. En fördel är att man kan samköra mer, eftersom norrmän inte har något emot att åka i svenska grupper.

Rolfs Flyg & Buss är den största gruppresearrangören i Sverige och nu närmar sig bolaget miljardvallen i försäljning, skriver Göteborgs-Posten. Vd Emanuel Karlsson säger att bolaget ser ”en extrem tillväxt” och särskilt vid destinationerna runt Medelhavet. – Det här året har varit i särklass, vi har aldrig kört så mycket resor som i år, säger han till GP. Nu siktar bolaget på att öppna i Norge. En fördel är att man kan samköra mer, eftersom norrmän inte har något emot att åka i svenska grupper.

Rolfs Flyg & Buss är den största gruppresearrangören i Sverige och nu närmar sig bolaget miljardvallen i försäljning, skriver Göteborgs-Posten. Vd Emanuel Karlsson säger att bolaget ser ”en extrem tillväxt” och särskilt vid destinationerna runt Medelhavet. – Det här året har varit i särklass, vi har aldrig kört så mycket resor som i år, säger han till GP. Nu siktar bolaget på att öppna i Norge. En fördel är att man kan samköra mer, eftersom norrmän inte har något emot att åka i svenska grupper.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö