Rødder og vin

Mat & Dryck
Juni 2024
Rødder og vin

Fakta

Som en svensk utopi öppnas de pärlbeklädda portarna till Rödder og Vin. Butik och bar i ett är ett koncept som är lika välbekant för danskar som det är främmande för oss. Rödder erbjuder ett utmärkt utbud att strosa runt bland. När man hittat pavan som får det att kittla till lite extra så är det bara att släpa fram en grön mjölk-kasse, slå sig ner på trottoaren i solen och njut. Naturvin eller traditionellt, nya eller gamla, bubbligt eller stilla? Alla hittar hem här.

Ravnsborggade 10

Som en svensk utopi öppnas de pärlbeklädda portarna till Rödder og Vin. Butik och bar i ett är ett koncept som är lika välbekant för danskar som det är främmande för oss. Rödder erbjuder ett utmärkt utbud att strosa runt bland. När man hittat pavan som får det att kittla till lite extra så är det bara att släpa fram en grön mjölk-kasse, slå sig ner på trottoaren i solen och njut. Naturvin eller traditionellt, nya eller gamla, bubbligt eller stilla? Alla hittar hem här.

Ravnsborggade 10

No items found.
No items found.
Dela artiklen

https://www.galoreweekend.se/artikel/rodder-og-vin

Fler artiklar

Läs
Så blir nya arenakvarteret
Byggnytt
December 2025

Så blir nya arenakvarteret

I projektet Evenemangsområdet, mellan Ullevi och Svenska mässan, är det nya arenakvarterets utformning nu klar. I kvarteret söder om Valhallagatan finns idag Scandinavium och Valhallabadet. Här ska en ny multiarena som ersätter Scandinavium och bland annat blir hockeyklubben Frölundas nya hemmaarena byggas. Dessutom blir det en mindre arena kallad Annexet som ersätter rivna Lisebergshallen. Multiarenan beräknas stå klar tredje kvartalet 2034 medan Annexet väntas öppna det tredje kvartalet 2036.

Så blir nya arenakvarteret
Byggnytt
December 2025

Så blir nya arenakvarteret

I projektet Evenemangsområdet, mellan Ullevi och Svenska mässan, är det nya arenakvarterets utformning nu klar. I kvarteret söder om Valhallagatan finns idag Scandinavium och Valhallabadet. Här ska en ny multiarena som ersätter Scandinavium och bland annat blir hockeyklubben Frölundas nya hemmaarena byggas. Dessutom blir det en mindre arena kallad Annexet som ersätter rivna Lisebergshallen. Multiarenan beräknas stå klar tredje kvartalet 2034 medan Annexet väntas öppna det tredje kvartalet 2036.

Så blir nya arenakvarteret
Byggnytt
December 2025

Så blir nya arenakvarteret

I projektet Evenemangsområdet, mellan Ullevi och Svenska mässan, är det nya arenakvarterets utformning nu klar. I kvarteret söder om Valhallagatan finns idag Scandinavium och Valhallabadet. Här ska en ny multiarena som ersätter Scandinavium och bland annat blir hockeyklubben Frölundas nya hemmaarena byggas. Dessutom blir det en mindre arena kallad Annexet som ersätter rivna Lisebergshallen. Multiarenan beräknas stå klar tredje kvartalet 2034 medan Annexet väntas öppna det tredje kvartalet 2036.

Så blir nya arenakvarteret
Byggnytt
December 2025

Så blir nya arenakvarteret

I projektet Evenemangsområdet, mellan Ullevi och Svenska mässan, är det nya arenakvarterets utformning nu klar. I kvarteret söder om Valhallagatan finns idag Scandinavium och Valhallabadet. Här ska en ny multiarena som ersätter Scandinavium och bland annat blir hockeyklubben Frölundas nya hemmaarena byggas. Dessutom blir det en mindre arena kallad Annexet som ersätter rivna Lisebergshallen. Multiarenan beräknas stå klar tredje kvartalet 2034 medan Annexet väntas öppna det tredje kvartalet 2036.

Läs
Tunga elmaskiner testas i Helsingborg
Näringsliv
December 2025

Tunga elmaskiner testas i Helsingborg

Swerock testar under hösten helelektriska tunga maskiner från Volvo i ett pilotprojekt i Helsingborg. Under två månader används en 20-tons hjullastare och en eldriven Volvo FMX-lastbil i ett VA-arbete för MVB Syd. Målet är att se hur maskinerna fungerar i praktiken – hur länge de kan köras, hur ofta de behöver laddas och hur effektiva de är. – Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att elektrifiera anläggningsarbeten och leda den gröna omställningen i branschen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.

Tunga elmaskiner testas i Helsingborg
Näringsliv
December 2025

Tunga elmaskiner testas i Helsingborg

Swerock testar under hösten helelektriska tunga maskiner från Volvo i ett pilotprojekt i Helsingborg. Under två månader används en 20-tons hjullastare och en eldriven Volvo FMX-lastbil i ett VA-arbete för MVB Syd. Målet är att se hur maskinerna fungerar i praktiken – hur länge de kan köras, hur ofta de behöver laddas och hur effektiva de är. – Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att elektrifiera anläggningsarbeten och leda den gröna omställningen i branschen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.

Tunga elmaskiner testas i Helsingborg
Näringsliv
December 2025

Tunga elmaskiner testas i Helsingborg

Swerock testar under hösten helelektriska tunga maskiner från Volvo i ett pilotprojekt i Helsingborg. Under två månader används en 20-tons hjullastare och en eldriven Volvo FMX-lastbil i ett VA-arbete för MVB Syd. Målet är att se hur maskinerna fungerar i praktiken – hur länge de kan köras, hur ofta de behöver laddas och hur effektiva de är. – Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att elektrifiera anläggningsarbeten och leda den gröna omställningen i branschen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.

Tunga elmaskiner testas i Helsingborg
Näringsliv
December 2025

Tunga elmaskiner testas i Helsingborg

Swerock testar under hösten helelektriska tunga maskiner från Volvo i ett pilotprojekt i Helsingborg. Under två månader används en 20-tons hjullastare och en eldriven Volvo FMX-lastbil i ett VA-arbete för MVB Syd. Målet är att se hur maskinerna fungerar i praktiken – hur länge de kan köras, hur ofta de behöver laddas och hur effektiva de är. – Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att elektrifiera anläggningsarbeten och leda den gröna omställningen i branschen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.

Läs
Göteborgsstartup tar in kapital för grönare sjöfart
Näringsliv
December 2025

Göteborgsstartup tar in kapital för grönare sjöfart

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Göteborgsstartup tar in kapital för grönare sjöfart
Näringsliv
December 2025

Göteborgsstartup tar in kapital för grönare sjöfart

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Göteborgsstartup tar in kapital för grönare sjöfart
Näringsliv
December 2025

Göteborgsstartup tar in kapital för grönare sjöfart

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Göteborgsstartup tar in kapital för grönare sjöfart
Näringsliv
December 2025

Göteborgsstartup tar in kapital för grönare sjöfart

Cetasol har tagit in 2,3 miljoner euro för att snabba på lanseringen av sin AI-plattform som minskar bränsleförbrukning och utsläpp till sjöss. Företaget, grundat 2020, använder så kallade digitala tvillingar – virtuella modeller av fartyg som analyserar realtidsdata – och kan på så sätt spara 10-25 procent bränsle för mindre fartyg. – Det här bekräftar att vårt AI-drivna arbetssätt för maritim hållbarhet både behövs och har förtroende, säger vd och grundare Ethan Faghani. Finansieringsrundan leddes av Backing Minds och franska Shift4Good.

Om Galore

Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.

Galore

Propellergatan 2
211 15 Malmö

info@galoreweekend.se

Copyright , Galore.