Rättika

Mat & Dryck
April 2023
Rättika

Fakta

Rättikan, (Raphanus sativus), är en nära släkting till rädisan. Skalet kan vara svart eller vitt, medan köttet alltid är vitt. Vitskaliga rättikor är mildare i smaken än rädisa, medan svartskaliga är skarpare än rädisa. I Japan är daikon (”stor rot”), en mild, vitskalig variant av rättika, en av de viktigaste rotfrukterna. Odling av rättika tros ha börjat i Mindre Asien, och därifrån nådde den Egypten på 2000-talet f.Kr. Redan hos arbetarna vid pyramidbyggen ingick rättika i kosten. Rättikan är naturligt kalorifattig (3g per 100g) och är bra för leverrening och hjälper kroppen att bryta ner fett och hjälper därmed matsmältningen. Innehåller fibrer, C-vitamin, folat, järn, zink och kalcium.

Rättikan, (Raphanus sativus), är en nära släkting till rädisan. Skalet kan vara svart eller vitt, medan köttet alltid är vitt. Vitskaliga rättikor är mildare i smaken än rädisa, medan svartskaliga är skarpare än rädisa. I Japan är daikon (”stor rot”), en mild, vitskalig variant av rättika, en av de viktigaste rotfrukterna. Odling av rättika tros ha börjat i Mindre Asien, och därifrån nådde den Egypten på 2000-talet f.Kr. Redan hos arbetarna vid pyramidbyggen ingick rättika i kosten. Rättikan är naturligt kalorifattig (3g per 100g) och är bra för leverrening och hjälper kroppen att bryta ner fett och hjälper därmed matsmältningen. Innehåller fibrer, C-vitamin, folat, järn, zink och kalcium.

No items found.
No items found.
Dela artiklen

https://www.galoreweekend.se/artikel/rattika

Fler artiklar

Läs
Uppdaterat Londonprojekt
Top Shelf
Juli 2024

Uppdaterat Londonprojekt

Den har diskuterats sedan 2015, skyskrapan One Undershaft. Den uppdaterade designen från Eric Parry Architects har fått ytterligare höjd och är nu tänkt att bli 294,6 meter hög med 74 våningar. Byggnaden är terrasserad för ökad grönska i staden och våningsplanet högst upp ska vara öppet för allmänheten. The Shard står ohotad som Londons högsta skyskrapa på 309,6 meter och lär så förbli – staden tillåter inte högre bebyggelse på grund av flygtrafiken. One Undershaft ska stå mellan ”rivjärnet” och ”gurkan” och knyta ihop hela skyskrapeklustret.

Uppdaterat Londonprojekt
Top Shelf
Juli 2024

Uppdaterat Londonprojekt

Den har diskuterats sedan 2015, skyskrapan One Undershaft. Den uppdaterade designen från Eric Parry Architects har fått ytterligare höjd och är nu tänkt att bli 294,6 meter hög med 74 våningar. Byggnaden är terrasserad för ökad grönska i staden och våningsplanet högst upp ska vara öppet för allmänheten. The Shard står ohotad som Londons högsta skyskrapa på 309,6 meter och lär så förbli – staden tillåter inte högre bebyggelse på grund av flygtrafiken. One Undershaft ska stå mellan ”rivjärnet” och ”gurkan” och knyta ihop hela skyskrapeklustret.

Uppdaterat Londonprojekt
Top Shelf
Juli 2024

Uppdaterat Londonprojekt

Den har diskuterats sedan 2015, skyskrapan One Undershaft. Den uppdaterade designen från Eric Parry Architects har fått ytterligare höjd och är nu tänkt att bli 294,6 meter hög med 74 våningar. Byggnaden är terrasserad för ökad grönska i staden och våningsplanet högst upp ska vara öppet för allmänheten. The Shard står ohotad som Londons högsta skyskrapa på 309,6 meter och lär så förbli – staden tillåter inte högre bebyggelse på grund av flygtrafiken. One Undershaft ska stå mellan ”rivjärnet” och ”gurkan” och knyta ihop hela skyskrapeklustret.

Uppdaterat Londonprojekt
Top Shelf
Juli 2024

Uppdaterat Londonprojekt

Den har diskuterats sedan 2015, skyskrapan One Undershaft. Den uppdaterade designen från Eric Parry Architects har fått ytterligare höjd och är nu tänkt att bli 294,6 meter hög med 74 våningar. Byggnaden är terrasserad för ökad grönska i staden och våningsplanet högst upp ska vara öppet för allmänheten. The Shard står ohotad som Londons högsta skyskrapa på 309,6 meter och lär så förbli – staden tillåter inte högre bebyggelse på grund av flygtrafiken. One Undershaft ska stå mellan ”rivjärnet” och ”gurkan” och knyta ihop hela skyskrapeklustret.

Läs
Husvagn till Cybertrucken
Top Shelf
Juli 2024

Husvagn till Cybertrucken

Kan de, kan vi, kanske Living Vehicle tänkte när de ritade en ”fyrkantig” modell som ska släppas nästa år. Husvagnen är likt deras andra modeller utrustad med solceller och annat för att klara sig ”off grid”. Har man ingen Tesla truck är husvagnen även kompatibel med Fords F-150 och Rivian R1T. Prislappen ska börja vid 1,9 miljoner svenska.

Husvagn till Cybertrucken
Top Shelf
Juli 2024

Husvagn till Cybertrucken

Kan de, kan vi, kanske Living Vehicle tänkte när de ritade en ”fyrkantig” modell som ska släppas nästa år. Husvagnen är likt deras andra modeller utrustad med solceller och annat för att klara sig ”off grid”. Har man ingen Tesla truck är husvagnen även kompatibel med Fords F-150 och Rivian R1T. Prislappen ska börja vid 1,9 miljoner svenska.

Husvagn till Cybertrucken
Top Shelf
Juli 2024

Husvagn till Cybertrucken

Kan de, kan vi, kanske Living Vehicle tänkte när de ritade en ”fyrkantig” modell som ska släppas nästa år. Husvagnen är likt deras andra modeller utrustad med solceller och annat för att klara sig ”off grid”. Har man ingen Tesla truck är husvagnen även kompatibel med Fords F-150 och Rivian R1T. Prislappen ska börja vid 1,9 miljoner svenska.

Husvagn till Cybertrucken
Top Shelf
Juli 2024

Husvagn till Cybertrucken

Kan de, kan vi, kanske Living Vehicle tänkte när de ritade en ”fyrkantig” modell som ska släppas nästa år. Husvagnen är likt deras andra modeller utrustad med solceller och annat för att klara sig ”off grid”. Har man ingen Tesla truck är husvagnen även kompatibel med Fords F-150 och Rivian R1T. Prislappen ska börja vid 1,9 miljoner svenska.

Läs
Framtidens beach cruiser
Top Shelf
Juli 2024

Framtidens beach cruiser

Azulik Mobility i Tulum presenterar sitt elektriska konceptfordon EK. Utan dörrar och med en topphastighet på 40 km/h är det varken en bil eller permobil, utan kan snarast liknas vid en golfbil. Samtidigt ska den ha räckvidd på 100 km på en laddning. Idén är att den ska vara miljövänlig och konstrueras av glasfiber med 3D-printade detaljer och ratt i mexikanskt Sapote-trä för naturlig känsla ända ut i händerna.

Framtidens beach cruiser
Top Shelf
Juli 2024

Framtidens beach cruiser

Azulik Mobility i Tulum presenterar sitt elektriska konceptfordon EK. Utan dörrar och med en topphastighet på 40 km/h är det varken en bil eller permobil, utan kan snarast liknas vid en golfbil. Samtidigt ska den ha räckvidd på 100 km på en laddning. Idén är att den ska vara miljövänlig och konstrueras av glasfiber med 3D-printade detaljer och ratt i mexikanskt Sapote-trä för naturlig känsla ända ut i händerna.

Framtidens beach cruiser
Top Shelf
Juli 2024

Framtidens beach cruiser

Azulik Mobility i Tulum presenterar sitt elektriska konceptfordon EK. Utan dörrar och med en topphastighet på 40 km/h är det varken en bil eller permobil, utan kan snarast liknas vid en golfbil. Samtidigt ska den ha räckvidd på 100 km på en laddning. Idén är att den ska vara miljövänlig och konstrueras av glasfiber med 3D-printade detaljer och ratt i mexikanskt Sapote-trä för naturlig känsla ända ut i händerna.

Framtidens beach cruiser
Top Shelf
Juli 2024

Framtidens beach cruiser

Azulik Mobility i Tulum presenterar sitt elektriska konceptfordon EK. Utan dörrar och med en topphastighet på 40 km/h är det varken en bil eller permobil, utan kan snarast liknas vid en golfbil. Samtidigt ska den ha räckvidd på 100 km på en laddning. Idén är att den ska vara miljövänlig och konstrueras av glasfiber med 3D-printade detaljer och ratt i mexikanskt Sapote-trä för naturlig känsla ända ut i händerna.

Om Galore

Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.

Galore

Propellergatan 2
211 15 Malmö

info@galoreweekend.se

Copyright , Galore.