
Rättikan, (Raphanus sativus), är en nära släkting till rädisan. Skalet kan vara svart eller vitt, medan köttet alltid är vitt. Vitskaliga rättikor är mildare i smaken än rädisa, medan svartskaliga är skarpare än rädisa. I Japan är daikon (”stor rot”), en mild, vitskalig variant av rättika, en av de viktigaste rotfrukterna. Odling av rättika tros ha börjat i Mindre Asien, och därifrån nådde den Egypten på 2000-talet f.Kr. Redan hos arbetarna vid pyramidbyggen ingick rättika i kosten. Rättikan är naturligt kalorifattig (3g per 100g) och är bra för leverrening och hjälper kroppen att bryta ner fett och hjälper därmed matsmältningen. Innehåller fibrer, C-vitamin, folat, järn, zink och kalcium.
Rättikan, (Raphanus sativus), är en nära släkting till rädisan. Skalet kan vara svart eller vitt, medan köttet alltid är vitt. Vitskaliga rättikor är mildare i smaken än rädisa, medan svartskaliga är skarpare än rädisa. I Japan är daikon (”stor rot”), en mild, vitskalig variant av rättika, en av de viktigaste rotfrukterna. Odling av rättika tros ha börjat i Mindre Asien, och därifrån nådde den Egypten på 2000-talet f.Kr. Redan hos arbetarna vid pyramidbyggen ingick rättika i kosten. Rättikan är naturligt kalorifattig (3g per 100g) och är bra för leverrening och hjälper kroppen att bryta ner fett och hjälper därmed matsmältningen. Innehåller fibrer, C-vitamin, folat, järn, zink och kalcium.

Joakim Nilsson är kökschef och medgrundare av restaurang Johan P. Här visar Joakim hur man lagar en förrätt som tillsammans med champagne blir lite som en ”Stoli-Bolli” i munnen. En riktig partystartare.

Joakim Nilsson är kökschef och medgrundare av restaurang Johan P. Här visar Joakim hur man lagar en förrätt som tillsammans med champagne blir lite som en ”Stoli-Bolli” i munnen. En riktig partystartare.

Joakim Nilsson är kökschef och medgrundare av restaurang Johan P. Här visar Joakim hur man lagar en förrätt som tillsammans med champagne blir lite som en ”Stoli-Bolli” i munnen. En riktig partystartare.

The Parisian Orient Express Train är gamla bortglömda tågvagnar som ska renoveras under insyn av arkitekten Maxime d’Angeac. Inredningen ska hylla Art Deco och tåget ska börja köra Paris – Istanbul under 2024.

The Parisian Orient Express Train är gamla bortglömda tågvagnar som ska renoveras under insyn av arkitekten Maxime d’Angeac. Inredningen ska hylla Art Deco och tåget ska börja köra Paris – Istanbul under 2024.

The Parisian Orient Express Train är gamla bortglömda tågvagnar som ska renoveras under insyn av arkitekten Maxime d’Angeac. Inredningen ska hylla Art Deco och tåget ska börja köra Paris – Istanbul under 2024.

Världens största baklava vägde 513 kilo! Rekordet noterades vid Ankara Gastronomy Summit 2018 och tilldelades Mado, Taspakon och Ankara Valiligi i Ankara, Turkiet, den 22 mars.

Världens största baklava vägde 513 kilo! Rekordet noterades vid Ankara Gastronomy Summit 2018 och tilldelades Mado, Taspakon och Ankara Valiligi i Ankara, Turkiet, den 22 mars.

Världens största baklava vägde 513 kilo! Rekordet noterades vid Ankara Gastronomy Summit 2018 och tilldelades Mado, Taspakon och Ankara Valiligi i Ankara, Turkiet, den 22 mars.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö