Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor.
– Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh.
I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar.
– Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.
Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor.
– Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh.
I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar.
– Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.
Peab har fått uppdraget att färdigställa nya Handelshögskolan vid Göteborgs universitet – ett projekt värt 350 miljoner kronor. Den 10.800 kvadratmeter stora byggnaden ska samla hela fakulteten under ett tak, med bland annat två hörsalar, kafé och direktentré till framtida Station Haga. – Den nya byggnaden blir en fantastisk kunskapsmiljö som stärker både forskning och utbildning mitt i centrala Göteborg, säger Ali Ranji, projektdirektör på Akademiska Hus. Arbetet har inletts under våren och väntas färdigställas under 2027.
Peab har fått uppdraget att färdigställa nya Handelshögskolan vid Göteborgs universitet – ett projekt värt 350 miljoner kronor. Den 10.800 kvadratmeter stora byggnaden ska samla hela fakulteten under ett tak, med bland annat två hörsalar, kafé och direktentré till framtida Station Haga. – Den nya byggnaden blir en fantastisk kunskapsmiljö som stärker både forskning och utbildning mitt i centrala Göteborg, säger Ali Ranji, projektdirektör på Akademiska Hus. Arbetet har inletts under våren och väntas färdigställas under 2027.
Peab har fått uppdraget att färdigställa nya Handelshögskolan vid Göteborgs universitet – ett projekt värt 350 miljoner kronor. Den 10.800 kvadratmeter stora byggnaden ska samla hela fakulteten under ett tak, med bland annat två hörsalar, kafé och direktentré till framtida Station Haga. – Den nya byggnaden blir en fantastisk kunskapsmiljö som stärker både forskning och utbildning mitt i centrala Göteborg, säger Ali Ranji, projektdirektör på Akademiska Hus. Arbetet har inletts under våren och väntas färdigställas under 2027.
Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.
Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.
Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.
Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.
Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.
Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö