
Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor.
– Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh.
I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar.
– Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.
Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor.
– Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh.
I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar.
– Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.
.jpeg)
Som ung knackade han dörr och sålde kokosbollar. För pengarna köpte han sig en utbildning och byggde sedan upp ett företag som i år siktar på att omsätta 100 miljoner kronor. Donald Axelsson Cardell säger hellre ja än nej och spanar nu både efter nya affärsmöjligheter och utanför landets gränser.
.jpeg)
Som ung knackade han dörr och sålde kokosbollar. För pengarna köpte han sig en utbildning och byggde sedan upp ett företag som i år siktar på att omsätta 100 miljoner kronor. Donald Axelsson Cardell säger hellre ja än nej och spanar nu både efter nya affärsmöjligheter och utanför landets gränser.
.jpeg)
Som ung knackade han dörr och sålde kokosbollar. För pengarna köpte han sig en utbildning och byggde sedan upp ett företag som i år siktar på att omsätta 100 miljoner kronor. Donald Axelsson Cardell säger hellre ja än nej och spanar nu både efter nya affärsmöjligheter och utanför landets gränser.
.jpeg)
Isabelle började på sin mammas café som då omsatte 400 000 kronor. Idag driver hon hotell och flera restauranger med omsättning över 30 miljoner kronor.
.jpeg)
Isabelle började på sin mammas café som då omsatte 400 000 kronor. Idag driver hon hotell och flera restauranger med omsättning över 30 miljoner kronor.
.jpeg)
Isabelle började på sin mammas café som då omsatte 400 000 kronor. Idag driver hon hotell och flera restauranger med omsättning över 30 miljoner kronor.
.jpeg)
Tillsammans med sin kompanjon har Therése Lorentzon på bara fyra år byggt upp ett företag som omsätter nästan 150 miljoner kronor. Therese berättar om sin bakgrund och hur åren i New York har format henne som företagare och person.
.jpeg)
Tillsammans med sin kompanjon har Therése Lorentzon på bara fyra år byggt upp ett företag som omsätter nästan 150 miljoner kronor. Therese berättar om sin bakgrund och hur åren i New York har format henne som företagare och person.
.jpeg)
Tillsammans med sin kompanjon har Therése Lorentzon på bara fyra år byggt upp ett företag som omsätter nästan 150 miljoner kronor. Therese berättar om sin bakgrund och hur åren i New York har format henne som företagare och person.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö