
Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor.
– Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh.
I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar.
– Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.
Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor.
– Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh.
I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar.
– Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.

Malmö stads jobbsatsning ”Ung i sommar” hade i år det högsta antalet deltagare sedan starten 1994. Hela 3.487 ungdomar fick erbjudande om betald praktik i år, jämfört med fjolårets 3.110. Platserna finns hos privata företag, föreningar och inom Malmö stads förvaltningar. Henrik Drakhed, sektionschef på arbetsmarknadsavdelningen, säger att intresset för satsningen ökar stadigt. – För många ungdomar ger praktiken ringar på vattnet, till exempel fortsatt extrajobb eller inspiration till framtida utbildningsval.

Malmö stads jobbsatsning ”Ung i sommar” hade i år det högsta antalet deltagare sedan starten 1994. Hela 3.487 ungdomar fick erbjudande om betald praktik i år, jämfört med fjolårets 3.110. Platserna finns hos privata företag, föreningar och inom Malmö stads förvaltningar. Henrik Drakhed, sektionschef på arbetsmarknadsavdelningen, säger att intresset för satsningen ökar stadigt. – För många ungdomar ger praktiken ringar på vattnet, till exempel fortsatt extrajobb eller inspiration till framtida utbildningsval.

Malmö stads jobbsatsning ”Ung i sommar” hade i år det högsta antalet deltagare sedan starten 1994. Hela 3.487 ungdomar fick erbjudande om betald praktik i år, jämfört med fjolårets 3.110. Platserna finns hos privata företag, föreningar och inom Malmö stads förvaltningar. Henrik Drakhed, sektionschef på arbetsmarknadsavdelningen, säger att intresset för satsningen ökar stadigt. – För många ungdomar ger praktiken ringar på vattnet, till exempel fortsatt extrajobb eller inspiration till framtida utbildningsval.

Turismen i Danmark blomstrar, med en rekordnivå på 62,7 miljoner övernattningar under förra året. Kust- och naturturismen har varit särskilt framgångsrik och står för 72 procent av övernattningarna. Som svar på den växande efterfrågan investeras nu kraftigt i nya hotell, vandrarhem och campingar längs den danska kusten, skriver affärstidningen Børsen. Bland annat byggs det en ny resort på ön Als för 1,4 miljarder danska kronor, Nordborg Resort, som ska stå klart nästa år och bli ett av Europas största semestercenter.

Turismen i Danmark blomstrar, med en rekordnivå på 62,7 miljoner övernattningar under förra året. Kust- och naturturismen har varit särskilt framgångsrik och står för 72 procent av övernattningarna. Som svar på den växande efterfrågan investeras nu kraftigt i nya hotell, vandrarhem och campingar längs den danska kusten, skriver affärstidningen Børsen. Bland annat byggs det en ny resort på ön Als för 1,4 miljarder danska kronor, Nordborg Resort, som ska stå klart nästa år och bli ett av Europas största semestercenter.

Turismen i Danmark blomstrar, med en rekordnivå på 62,7 miljoner övernattningar under förra året. Kust- och naturturismen har varit särskilt framgångsrik och står för 72 procent av övernattningarna. Som svar på den växande efterfrågan investeras nu kraftigt i nya hotell, vandrarhem och campingar längs den danska kusten, skriver affärstidningen Børsen. Bland annat byggs det en ny resort på ön Als för 1,4 miljarder danska kronor, Nordborg Resort, som ska stå klart nästa år och bli ett av Europas största semestercenter.

Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.

Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.

Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö