
Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor.
– Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh.
I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar.
– Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.
Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor.
– Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh.
I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar.
– Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.

Armagnac är en av dryckesvärldens doldisar. Armagnac var aldrig de mondäna krogarnas eller det fina salongernas avec. Istället var det franska destillatet länge bara lantarbetarnas och den franska folksjälens spritsort. Armagnac är robust, rejäl, och hårdhudad, som ett rejält handslag av en solfläckad vinodlarnäve. Men mycket har förändrats. I dag är armagnac toppnummer på finkrogar och i tjusiga salonger över hela världen.

Armagnac är en av dryckesvärldens doldisar. Armagnac var aldrig de mondäna krogarnas eller det fina salongernas avec. Istället var det franska destillatet länge bara lantarbetarnas och den franska folksjälens spritsort. Armagnac är robust, rejäl, och hårdhudad, som ett rejält handslag av en solfläckad vinodlarnäve. Men mycket har förändrats. I dag är armagnac toppnummer på finkrogar och i tjusiga salonger över hela världen.

Armagnac är en av dryckesvärldens doldisar. Armagnac var aldrig de mondäna krogarnas eller det fina salongernas avec. Istället var det franska destillatet länge bara lantarbetarnas och den franska folksjälens spritsort. Armagnac är robust, rejäl, och hårdhudad, som ett rejält handslag av en solfläckad vinodlarnäve. Men mycket har förändrats. I dag är armagnac toppnummer på finkrogar och i tjusiga salonger över hela världen.

Hotellsommaren i Sverige slog rekord, visar preliminära siffror från branschorganisationen Visita. Totalt ökade antalet belagda hotellrum med knappt sex procent jämfört med förra året – och Malmö sticker ut. Här såldes nio procent fler hotellrum i augusti, att jämföra med Stockholms ökning på fem procent. Även logiintäkterna steg i landet, med åtta procent under sommaren, främst tack vare stora evenemang. Utländska gästnätter ökade tydligt, särskilt från Norge, Danmark, Finland och USA.

Hotellsommaren i Sverige slog rekord, visar preliminära siffror från branschorganisationen Visita. Totalt ökade antalet belagda hotellrum med knappt sex procent jämfört med förra året – och Malmö sticker ut. Här såldes nio procent fler hotellrum i augusti, att jämföra med Stockholms ökning på fem procent. Även logiintäkterna steg i landet, med åtta procent under sommaren, främst tack vare stora evenemang. Utländska gästnätter ökade tydligt, särskilt från Norge, Danmark, Finland och USA.

Hotellsommaren i Sverige slog rekord, visar preliminära siffror från branschorganisationen Visita. Totalt ökade antalet belagda hotellrum med knappt sex procent jämfört med förra året – och Malmö sticker ut. Här såldes nio procent fler hotellrum i augusti, att jämföra med Stockholms ökning på fem procent. Även logiintäkterna steg i landet, med åtta procent under sommaren, främst tack vare stora evenemang. Utländska gästnätter ökade tydligt, särskilt från Norge, Danmark, Finland och USA.

Enligt ett förslag till nytt planprogram ska Hyllie växa västerut. Förslaget gäller ett cirka 25 hektar stort område mellan Lorensborgsgatan, Emporia, tågspåren och Inre Ringvägen. Här ska det enligt förslaget byggas en grundskola, mobilitetshus, två förskolor och totalt 1 400 nya bostäder. I den sydöstra delen föreslås kontorshus närmast tågspåren. Tanken är att området i stora delar ska vara bilfritt. Nästa steg i planprocessen är granskning.

Enligt ett förslag till nytt planprogram ska Hyllie växa västerut. Förslaget gäller ett cirka 25 hektar stort område mellan Lorensborgsgatan, Emporia, tågspåren och Inre Ringvägen. Här ska det enligt förslaget byggas en grundskola, mobilitetshus, två förskolor och totalt 1 400 nya bostäder. I den sydöstra delen föreslås kontorshus närmast tågspåren. Tanken är att området i stora delar ska vara bilfritt. Nästa steg i planprocessen är granskning.

Enligt ett förslag till nytt planprogram ska Hyllie växa västerut. Förslaget gäller ett cirka 25 hektar stort område mellan Lorensborgsgatan, Emporia, tågspåren och Inre Ringvägen. Här ska det enligt förslaget byggas en grundskola, mobilitetshus, två förskolor och totalt 1 400 nya bostäder. I den sydöstra delen föreslås kontorshus närmast tågspåren. Tanken är att området i stora delar ska vara bilfritt. Nästa steg i planprocessen är granskning.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö