Preems raffinaderi i Göteborg nådde under 2024 sin högsta produktion hittills av det förnybara drivmedlet HVO100 och MK1-diesel. Trots marknadsutmaningar och ett längre driftstopp i Lysekil lyckades bolaget öka volymerna.
– Vi kan producera en HVO100 som är svår att matcha. Det är något vi kan vara stolta över, säger produktionschef Andreas Hellborg.
Drivmedlet är ett förnybart alternativ som kan minska utsläppen av växthusgaser med upp till 90 procent, enligt bolaget.
Preems raffinaderi i Göteborg nådde under 2024 sin högsta produktion hittills av det förnybara drivmedlet HVO100 och MK1-diesel. Trots marknadsutmaningar och ett längre driftstopp i Lysekil lyckades bolaget öka volymerna.
– Vi kan producera en HVO100 som är svår att matcha. Det är något vi kan vara stolta över, säger produktionschef Andreas Hellborg.
Drivmedlet är ett förnybart alternativ som kan minska utsläppen av växthusgaser med upp till 90 procent, enligt bolaget.
Kålrabbi (Brassica oleracea var. gongylodes), eller knutkål, är en kultivar inom kålsläktet. Den har utvecklats ur arten kål och förekom först i Europa på 1500-talet. Knölen, som växer ovan mark, varierar i storlek från 0,5 till 5 kg. Kålrabbi är rik på vitamin C, fibrer och antioxidanter. Den är också låg i kalorier, vilket gör den bra som ”utfyllnad” i olika rätter.
Kålrabbi (Brassica oleracea var. gongylodes), eller knutkål, är en kultivar inom kålsläktet. Den har utvecklats ur arten kål och förekom först i Europa på 1500-talet. Knölen, som växer ovan mark, varierar i storlek från 0,5 till 5 kg. Kålrabbi är rik på vitamin C, fibrer och antioxidanter. Den är också låg i kalorier, vilket gör den bra som ”utfyllnad” i olika rätter.
Kålrabbi (Brassica oleracea var. gongylodes), eller knutkål, är en kultivar inom kålsläktet. Den har utvecklats ur arten kål och förekom först i Europa på 1500-talet. Knölen, som växer ovan mark, varierar i storlek från 0,5 till 5 kg. Kålrabbi är rik på vitamin C, fibrer och antioxidanter. Den är också låg i kalorier, vilket gör den bra som ”utfyllnad” i olika rätter.
I Myggenäs på Tjörn planeras 64 nya bostadsrätter längs Mellbyvägen i projektet Solglimten. I totalt sex fristående byggnader blir det lägenheter i storlekarna två till fyra rum och kök, med utsikt över Almösund. Den framtida bostadsrättsföreningen kommer att innehålla gemensamma ytor och mötesplatser, som takterrasser, co-working-yta och lekplatser. I planerna finns också solpaneler och gröna tak.
I Myggenäs på Tjörn planeras 64 nya bostadsrätter längs Mellbyvägen i projektet Solglimten. I totalt sex fristående byggnader blir det lägenheter i storlekarna två till fyra rum och kök, med utsikt över Almösund. Den framtida bostadsrättsföreningen kommer att innehålla gemensamma ytor och mötesplatser, som takterrasser, co-working-yta och lekplatser. I planerna finns också solpaneler och gröna tak.
I Myggenäs på Tjörn planeras 64 nya bostadsrätter längs Mellbyvägen i projektet Solglimten. I totalt sex fristående byggnader blir det lägenheter i storlekarna två till fyra rum och kök, med utsikt över Almösund. Den framtida bostadsrättsföreningen kommer att innehålla gemensamma ytor och mötesplatser, som takterrasser, co-working-yta och lekplatser. I planerna finns också solpaneler och gröna tak.
Danmarks regering investerar 7,5 miljarder danska kronor i en vätgasledning från Esbjerg till Tyskland, skriver News Öresund. Beskedet innebär att Morgen Energys planerade vätgasfabrik för 15 miljarder danska kronor närmar sig förverkligande. – Ett stort steg i rätt riktning för den danska vätgasindustrin, säger Morgens styrelseledamot Rasmus Bach Nielsen. Fabriken ska drivas av vindkraft och väntas skapa upp till 700 jobb under byggperioden. Vätgasröret beräknas stå klart 2030, två år tidigare än planerat.
Danmarks regering investerar 7,5 miljarder danska kronor i en vätgasledning från Esbjerg till Tyskland, skriver News Öresund. Beskedet innebär att Morgen Energys planerade vätgasfabrik för 15 miljarder danska kronor närmar sig förverkligande. – Ett stort steg i rätt riktning för den danska vätgasindustrin, säger Morgens styrelseledamot Rasmus Bach Nielsen. Fabriken ska drivas av vindkraft och väntas skapa upp till 700 jobb under byggperioden. Vätgasröret beräknas stå klart 2030, två år tidigare än planerat.
Danmarks regering investerar 7,5 miljarder danska kronor i en vätgasledning från Esbjerg till Tyskland, skriver News Öresund. Beskedet innebär att Morgen Energys planerade vätgasfabrik för 15 miljarder danska kronor närmar sig förverkligande. – Ett stort steg i rätt riktning för den danska vätgasindustrin, säger Morgens styrelseledamot Rasmus Bach Nielsen. Fabriken ska drivas av vindkraft och väntas skapa upp till 700 jobb under byggperioden. Vätgasröret beräknas stå klart 2030, två år tidigare än planerat.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö